پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۵۴۱۲
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۱
روز گذشته، یکی از مقامات سابق واحد 8200 ارتش اسرائیل که معروف به NSA اسرائیل است، بیان کرده که اولین هدف سایبری که اسرائیل باید در صورت بروز یک جنگ با ایران و حزب‌الله مورد هدف قرار دهد، زیرساخت‌های انرژی ایران و حزب‌الله در منطقه و در داخل ایران و حزب‌الله است. در همین حال پنتاگون نیروهای سایبری خود را در حالتی کاملاً تهاجمی قرار داده که این موضوع می‌تواند از یک اتفاق محتمل در آینده نزدیک خبر داشته باشد.

شعارسال:روز گذشته، یکی از مقامات سابق واحد 8200 ارتش اسرائیل که معروف به NSAاسرائیل است، بیان کرده که اولین هدف سایبری که اسرائیل باید در صورت بروز یک جنگ با ایران و حزب‌الله مورد هدف قرار دهد، زیرساخت‌های انرژی ایران و حزب‌الله در منطقه و در داخل ایران و حزب‌الله است. در همین حال پنتاگون نیروهای سایبری خود را در حالتی کاملاً تهاجمی قرار داده که این موضوع می‌تواند از یک اتفاق محتمل در آینده نزدیک خبر داشته باشد.

روز گذشته، یکی از مقامات سابق واحد 8200 ارتش اسرائیل که معروف به NSA اسرائیل است، بیان کرده که اولین هدف سایبری که اسرائیل باید در صورت بروز یک جنگ با ایران و حزب‌الله مورد هدف قرار دهد، زیرساخت‌های انرژی ایران و حزب‌الله در منطقه و در داخل ایران و حزب‌الله است. در همین حال پنتاگون نیروهای سایبری خود را در حالتی کاملاً تهاجمی قرار داده که این موضوع می‌تواند از یک اتفاق محتمل در آینده نزدیک خبر داشته باشد.

ژنرال اسرائیلی «ایهود اشنرسون» یکی از مقامات ارشد سابق واحد 8200 موسوم به NSA اسرائیل روز گذشته بیان کرده است، در صورت بروز یک جنگ میان ایران، حزب‌الله و اسرائیل، اولین هدفی که باید مورد تهاجم سایبری اسرائیل قرار بگیرد، زیرساخت‌های انرژی ایران و حزب‌الله است.

وی که در یک کنفرانس با موضوع جنگ سایبری در تلاویو سخن می‌گفت، بیان کرده است که انرژی ستون اصلی اقتصادهای امروزی است و برای برخی کشورها انرژی در حکم سیستم خون‌رسانی و عروقی عمل می‌کند. وی به ‌ویژه از ایران در این خصوص نام برده است.

وی بیان کرده که حملاتی سایبری به ‌قصد تخریب زیرساخت‌های انرژی تأثیر بسیار بیشتری از حمله در جهت نابودی تسلیحات دشمن دارد و هرچند تخریب و انهدام تسلیحات دشمن می‌تواند برتری تاکتیکی ایجاد کند، تخریب زیرساخت‌های انرژی تأثیر استراتژیک بیشتری در نتیجه جنگ دارد.

سخنان اشنرسون در این کنفرانس از آن روی مهم است که به شکل سنتی مقامات ارشد اسرائیلی حتی آن دسته که از مأموریت‌های حکومتی بیرون هستند، از اشاره به اهداف سایبری خودداری می‌کنند. این مقام ارشد NSA اسرائیلی گفته: اهدافی هم وجود دارد که هیچ‌گاه نباید در یک عملیات سایبری وارد شوند که این مسأله به خاطر موضوعات اخلاقی است. از جمله بخش‌های مربوط به آب، غذا و سلامت. وی همچنین به دلیل اثر موسوم به اثر پروانه‌ای، از حمله به سیستم بانکی دشمن در عملیات سایبری پرهیز داده است، زیرا می‌تواند به شکلی اساسی تأثیرات جهانی داشته باشد.

وی در خصوص دفاع سایبری بیان کرده است، اولویت اسرائیل باید دفاع در برابر حملات سایبری علیه سیستم‌های پدافند موشکی باشد و همچنین دفاع از سیستم‌هایی مانند C4I که هماهنگی واحدهای ارتش اسرائیل در صحنه نبرد و شبکه اهداف مورد تهاجم را ایجاد می‌کند.

در این کنفرانس سایبری مقامات ارشد دیگری نیز مانند ژنرال سابق ارتش اسرائیل «دن گولد» و همچنین دبیر سابق شورای امنیت ملی اسرائیل ژنرال «یاکوف آمیدرور» نیز در خصوص اهمیت دفاع و تهاجم سایبری در عصر سایبر سخن گفته‌اند.

به شکلی جالب‌توجه امروز نشریه نیویورک‌تایمز در مطلبی بیان کرده است که پنتاگون سطح آمادگی نیروهای سایبری ارتش ایالات‌متحده را افزایش داده و این واحدها را در آمادگی کامل برای هرگونه تهاجم و یا دفاع سایبری قرار داده است. نیویورک‌تایمز این اقدام را عملی پر ریسک دانسته که می‌تواند خطر تقابل و تعارض با کشورهای حامی حملات سایبری را افزایش دهد.

به گفته این نشریه تاکنون واحدهای سایبری ارتش آمریکا تنها در حالت تدافعی قرار داشته و وظیفه دفع و خنثی‌سازی حملات سایبری به این کشور را بر عهده داشتند و در معدود مواردی که در حالت تهاجمی قرار گرفته بودند، برای تخریب شبکه‌های داعش و از میان بردن ارتباطات سایبری آن‌ها بوده که نتایج این عملیات مخلوطی از موفقیت و شکست بوده است.

اما اکنون به استناد اسناد استراتژیک و گفته مقامات ارشد نظامی پنتاگون حالتی کاملاً تهاجمی برای نیروهای واحد سایبری ارتش آمریکا در نظر گرفته که هدف از آن ناکارآمدسازی و از میان بردن هرگونه تسلیحات و حمله سایبری قبل از اقدام علیه آمریکاست.

به گفته نیویورک‌تایمز این تغییر در پنتاگون قبل از اجرا در کاخ سفید به بحث و بررسی گذاشته نشده و نشان از اختیار عمل فوق‌العاده‌ای دارد که دونالد ترامپ در دست نهادهای نظامی آمریکا قرار داده؛ اما این اقدام به گفته نشریه می‌تواند ریسک تقابل نظامی با کشورهایی مانند چین، روسیه و کره شمالی که در پشت اغلب حملات سایبری قرار دارند را افزایش دهد.

درحالی‌که موضوع اقدامات سایبری اسرائیل و آمریکا، همواره یکی از موضوعات مهم استراتژیک در دستور کارهای امنیتی بوده است، برخی تحلیلگران بر این باورند که سمت‌وسوی جدی این تحولات متوجه ایران است. جان بولتون مشاور امنیت ملی ترامپ قبلاً خبر از یک سورپرایز جدی برای ایران قبل از سال 2019 داشت که برخی آن را شامل یک جنگ کوتاه اما مؤثر علیه ایران دانسته بودند.

می‌توان انتظار داشت که این تحولات سایبری و اشاره مستقیم مقامات ارشد اسرائیلی به مورد هدف قرار دادن زیرساخت‌های انرژی ایران می‌تواند بخشی یا تمام سورپرایزی باشد که جان بولتون برای ایران در نظر گرفته بوده است.

از سوی دیگر، این برای اولین بار نیست که مقامات اسرائیلی از حمله به زیرساخت‌های انرژی ایران سخن میگویند. پیش‌ازاین نیز نشریه جروزالم پست در تحلیلی به قلم یکی از ستون نویس های خود بیان کرده بود که تنگه هرمز و شریان صدور نفت ایران یکی از دو هدف اصلی اسرائیل در جنگ محتمل آینده با ایران خواهد بود.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت تابناک ، تاریخ انتشار 28خرداد97، کد خبر: 809096، www.tabnak.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۹
0
0
جنگی در نمی گیره
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۹
0
0
ما که گوشمون پره ازین گزینه های روی میزی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۰
0
0
ایران هم باید برنامه هایی را برای مقابله به مثل انجام دهد ؛ امیدواریم ایران در این باره ساکت ننشیند
ا.ح75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین