پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۶۱۲۵
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۸
رژیم آل خلیفه پس از عدم دستیابی به هیچگونه مدرکی علیه دبیرکل جمعیت الوفاق حکم برائت وی از اتهام جاسوسی را صادر کرد تا رسوایی جدیدی برای این رژیم به بار آید.
شعارسال: دیدبان حقوق بشر گزارش داد که شیخ علی سلمان دبیر کل جمعیت الوفاق بحرین در دادگاهی که امروز برای بررسی اتهام وارده علیه وی در خصوص جاسوسی برای قطر تشکیل شده بود بی گناه شناخته شد. در ادامه این گزارش آمده است که شیخ حسن سلطان و علی الاسود، دو تن دیگر از رهبران جمعیت الوفاق نیز از اتهامات وارده در این خصوص مبرا شدند. بر اساس گزارش سایت العهد، صدور حکم برائت شیخ علی سلمان به این معنی است که دوره محکومیت وی در تاریخ ۲۸ دسامبر (۷ دی) به پایان می رسد.

دادگاه محاکمه شیخ علی سلمان در حالی برگزار شد که بسیاری از سازمان ها و نهادهای حقوق بشری پیشتر خواستار توقف محاکمه وی شده بودند. به عنوان نمونه چندی پیش۳۴ سازمان حقوقی بین المللی خواستار توقف محاکمه شیخ علی سلمان در بحرین و آزادی فوری و بی قید و شرط وی شدند. این سازمان ها اعلام کردند که با وجود اعتراضات رو به افزایش بین المللی در خصوص اقدامات آل خلیفه برای ساکت کردن صدای شیخ علی سلمان، مقامات منامه همچنان به اقدامات ضد حقوق بشری علیه وی ادامه می دهند.

افزون براین، «جواد فیروز» نماینده سابق پارلمان بحرین و رئیس انجمن حقوقی «سلام» برای حقوق بشر و دموکراسی نیز در کنفرانس خبری مرتبط با محاکمه شیخ علی سلمان دبیرکل جمعیت الوفاق اظهار داشت که شیخ علی سلمان پیش از متهم شدن به جاسوسی برای دستگاه های خارجی، در پرونده ای سیاسی متهم و محکوم به تحمل ۴ سال حبس گشته است که اکنون آخرین سال از این محکومیت را در زندان سپری می نماید و باید در ماه نوامبر سال گذشته آزاد می شده است.

اما واقعیت مطلب آن است که رژیم آل خلیفه با صدور حکم برائت شیخ علی سلمان، دبیرکل جمعیت الوفاق بحرین به عنوان بزرگترین جریان اپوزیسیون این کشور، رسوایی بزرگی را برای خود به ارمغان آورد. مقامات آل خلیفه مدتهاست که شیخ علی سلمان را متهم به جاسوسی برای قطر! کرده اند؛ این درحالی است که تاکنون حتی کوچکترین سند و مدرک دالّ بر گناهکار بودن شیخ علی سلمان در این زمینه به افکار عمومی ارائه نشده است.

پس از گذشت چندین ماه از نسبت دادن چنین اتهام عجیب و غریبی به شیخ علی سلمان، مقامات آل خلیفه تلاش زیادی کردند تا بتوانند در این عرصه برای وی پرونده سازی کرده و در نهایت بر شدت و حدّت محکومیت وی بیفزایند. با این حال، تمامی این تلاشها با شکست مواجه شد و مقامات منامه نتوانستند سناریوی شوم خود را علیه شیخ علی سلمان پیاده سازی کنند. مقامات منامه قصد داشتند تار در پرونده اتهامات جاسوسی علیه شیخ علی سلمان، در نهایت حکم اعدام را علیه وی صادر کنند.

با تمامی اینها، فشارهای گسترده افکار عمومی بحرینی و همچنین فریادهای سازمان ها و نهادهای حقوق بشری خارجی مانع از آن شدند تا رژیم آل خلیفه در سکوت رسانه ای به اجرای سناریوی شوم خود علیه دبیرکل جمعیت الوفاق بحرین بپردازد. شدت اعتراضات داخلی به پرونده سازی های آل خلیفه علیه شیخ علی سلمان و همچنین افزایش مطالبات خارجی برای آزادی فوری و بدون قید و شرط این عالم برجسته بحرینی در نهایت مانع از آن شد که حکم اعدام وی در پرونده اتهامات واهی جاسوسی برای دستگاه های بیگانه، صادر شود.

این نکته را نیز نباید فراموش کرد که حکم حبس ۴ ساله و ظالمانه شیخ علی سلمان حدود ۶ ماه دیگر یعنی در دِی‌ماه آینده به پایان خواهد رسید و قاعدتا دبیرکل جمعیت الوفاق می بایست از چنگ ظلم و جور رژیم آل خلیفه رهایی یابد. درست به همین دلیل است که از چند ماه پیش رژیم آل خلیفه با نسبت دادن اتهام واهی جاسوسی برای قطر، تلاش کرد تا مقدمات طولانی تر شدن محکومیت شیخ علی سلمان را فراهم آورد تا بدین ترتیب وی نتواند در تاریخ مقرّر در دِی ماه از زندان آزاد شود.

لذا نزدیکی زمان آزادی شیخ علی سلمان به زمان مطرح شدن اتهامات جدید علیه وی نشان از آن دارد که آل خلیفه به دنبال طولانی تر کردن محکومیت این عالم برجسته بحرینی است. از همین روی می توان اینگونه نتیجه گرفت که در طول ۶ ماه آینده نیز هیچ تضمینی برای عدم نسبت دادن اتهامات جدید علیه شیخ علی سلمان از سوی رژیم آل خلیفه وجود ندارد؛ بلکه برعکس بسیار محتمل به نظر می رسد که آل خلیفه برای جامه عمل پوشاندن به نیت های شوم خود علیه شیخ سلمان دادگاه های جدیدی را برای محاکمه وی تشکیل دهد.

در هر صورت، یکی از ابعاد محاکمه شیخ علی سلمان نیز به پروژه هدف قرار دادن روحانیون برجسته در بحرین باز می گردد که رژیم آل خلیفه از سال ۲۰۱۱ تاکنون آن را در دستور کار خود قرار داده است. آل خلیفه خود به خوبی می داند که علمای برجسته بحرینی از جمله شیخ علی سلمان چه نقش مهم و مؤثری در پیشبرد انقلاب مردمی در بحرین داشته اند؛ به همین دلیل است که منامه تحت هیچ شرایطی نمی خواهد که دبیرکل جمعیت الوفاق بحرین در موعد مقرر خود در دی ماه و پس از اتمام زمان محکومیتش، آزاد شود.

مقامات مستبد و دیکتاتور آل خلیفه باید این حقیقت آشکار را درک کنند که نمی‌توانند تمامی علماء و چهره‌های برجسته این کشور را بازداشت و محاکمه کنند. علمای بحرین طی سالهای اخیر ثابت کرده اند که با یکدیگر هم‌صدا بوده و نوعی وحدت و همدلی و همبستگی میان آنها وجود دارد. در طول این سالها هیچگاه شاهد انشقاق در صوف علمای بحرینی نبوده ایم. اکنون نیز اوضاع هیچ فرقی نکرده است و علماء بحرینی از جمله شیخ علی سلمان در خط مقدم مبارزه با رویکرد دیکتاتورمآبانه آل خلیفه ایستاده اند.

بدون شک انقلابی که شعله های آن طی بیش از هفت سال گذشته خاموش نشده و ماه‌هاست که وارد هشتمین سال خود شده است، با سرکوب علمای برجسته بحرینی همچون شیخ عیسی قاسم و شیخ علی سلمان و دیگر علمای بحرینی، سرکوب نخواهد شد. امروز در بحرین دهها و بلکه صدها عالم حضور دارند که پرورش یافته همین علماء و روحانیون برجسته و در بند آل خلیفه هستند و می توانند راه و مسیر اساتید دینی شان را به خوبی ادامه دهند.

با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری مهر ، تاریخ انتشار: 31 خرداد 1397 ، کدخبر: 4326778 ، www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین