وی افزود: چنانچه در دفترچه راهنمای اجرای "طرح نظام
سنجش شایستگیهای حرفهای مدیران مدارس"، اشاره شده است، ارزیابی شایستگیهای
مدیران در دو مرحله سنجش شایستگیهای عمومی و حرفهای، اجرا خواهدشد.
رئیس اداره برنامهریزی سنجش صلاحیتهای حرفهای
منابع انسانی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه در مرحله اول "شایستگیهای
عمومی مدیران مدارس" که شامل ویژگیهای روانشناختی، شخصیتی، نگرشها و ارزشهاست،
از روز یکشنبه ١٠ تیرماه در ٩ کانون ارزیابی (٢ کانون در استان البرز ؛ ٣ کانون در
تهران و ٤ کانون در شهرستانهای تهران) آغاز میشود عنوان کرد: مطابق برنامه ریزیهای
صورت گرفته در اداره کل آموزش و پرورش استانهای البرز ؛ شهرستانهای تهران و شهر
تهران، مدیران مدارس با حضور در کانونهای ارزیابی، از طریق سامانه سنجش شایستگیهای
مدیران مدارس، تا پایان هفته جاری، یعنی تا ساعت ١٨ روز پنجشنبه ١٤ تیرماه، به مدت
٥ روز در فرآیند سنجش شرکت خواهند کرد.
صادقی ادامه داد: در مرحله دوم، ارزیابی
شایستگیهای تخصصی مدیران که از هفته پایانی تیرماه آغاز و تا نیمه اول مردادماه
ادامه می یابد؛ مدیران مدارس با توجه به برنامهریزیهای صورت گرفته با حضور در
کانونهای ارزیابی مناطقکه بر اساس استانداردهای سازمان مدیریت و برنامه ریزی
ایجاد شدهاند، از طریق روشهایی از قبیل ایفای نقش، آزمونهای موردکاوی، تمرینهای
نوشتاری و مصاحبه تخصصی و... شایستگیهای حرفهای خود را مورد سنجش و ارزیابی قرار
میدهند.
وی تاکید کرد: در پایان فرآیند سنجش به مدیرانی
که حد نصاب امتیاز شایستگی را به دست آورند، گواهینامه شایستگی حرفه ای مدیران،
اعطا می شود.
صادقی در پاسخ به این سوال که اداره برنامه ریزی سنجش
شایستگیهای منابع انسانی برای مدیرانی که موفق به دریافت گواهینامه شایستگی نشوند،
چه برنامههایی خواهد داشت؟ گفت: یکی از اهداف مهم برنامه سنجش شایستگیهای حرفهای
مدیران مدارس، توسعه حرفهای و مهارتی و ارائه آموزش های لازم، متناسب با نتایج
ارزیابی مدیران خواهد بود.
وی ادامه داد:
توسعه حرفهای مدیران در چارچوب مدرسه محوری خواهد بود و
بر اساس بررسی نقاط ضعف و قوت ایشان، که از تحلیل نتایج و بررسی نیمرخ شایستگی آن
ها به دست خواهد آمد، در دورههای آموزشی شرکت و مهارتهای لازم در مسیر توسعه شغلی
خود را به دست خواهند آورد.
رئیس اداره برنامه ریزی سنجش صلاحیتهای حرفه ای منابع
انسانی وزارت آموزش و پرورش اهداف این طرح را اینگونه برشمرد و گفت: توانمند سازی
مدیران مدارس برای مداخله و بهسازی سازمان یافته فرآیندهای اداره مدرسه در چارچوب
الگوی مدرسه محوری، ایجاد روحیه خودباوری و خود اتکایی در مدیران مدارس (درونزا -
برون نگر) با تأکید بر حداکثر استفاده هوشمندانه از ظرفیتها و فرصتهای داخل و خارج
از مدرسه در حمایت از فعالیتهای مدرسه، ایجاد فضای رقابتی به منظور شناسایی و انتخاب
افراد مستعد و با انگیزه برای احراز مدیریت مدارس و زمینه سازی برای دست یابی به
استانداردهای آموزشی و پرورشی و تضمین و ارتقای کیفیت در مدارس از این جملهاند.
صادقی در ادامه اظهار امیدواری کرد که با نظارت دقیق و
مستمر در اجرای این برنامه، میتوان شاهد نتایج درخور توجهی در توسعه مهارتهای حرفهای
مدیران مدارس که DNA اصلی منابع
انسانی وزارت آموزش و پرورش و متولیان اصلی جلوه عینی نظام تعلیم و تربیت به شمار میروند،
بود.
شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایسنا ، تاریخ انتشار : 9 تیر 1397، کد خبر: 97040904533 ، www.isna.ir
یک خبر خوانده بودم در شعار سال مبنی بر اینکه یکی از مسئولین گفته بود در هیچ دولتی اولویت اصلی اموزش و پرورش نبوده! خیلی تامل کردم دیدم واقعا چرا نباید برای یک کشور جهان سومی که می داند اموزش یک کشور به تموم بخش ها تاثیر مستقیم داره اموزش اولویت اول قرار بگیره؟
ا.لف75