پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۸۷۲۱
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۳
وقتی دعوا روی یک واژه همه نگاه‌ها را به سمت و سوی دیگری می‌برد، حال اینکه همه مردم اصفهان می‌دانند آب کم است و باید صرفه‌جویی کرد.

شعارسال:وقتی دعوا روی یک واژه همه نگاه‌ها را به سمت و سوی دیگری می‌برد، حال اینکه همه مردم اصفهان می‌دانند آب کم است و باید صرفه‌جویی کرد.

 از بارش‌های مداوم اردیبهشتی اصفهان بیشتر از یک ماه و نیم می‌گذرد. آسمان این روزها صاف و بدون ابر است، آفتاب داغ است و آب کم. بطری‌های پر و خالی آب معدنی است که این روزها زیادتر از گذشته آنها را مشاهده می‌کنیم. فشار آب شهری کم است و همه می‌دانند که خبر این است: آب نیست!

اصفهانی‌ها از مدت‌ها قبل خود را برای روزهای داغ و کم آب تابستان آماده کرده‌اند. از همان روزهای زمستان خشک و بی‌بارش که مسئولان از خط قرمز آب صحبت کردند و تصاویر تکان دهنده سد زاینده‌رود در گوشی تلفن همراه اصفهانی‌ها دست به دست شد تا این بار خبر را جدی‌تر از قبل باور کنند.

وضعیت مداوم خشکسالی در اصفهان در کنار همه جنبه‌های مربوط به مدیریت صحیح یا غلط آب در بالادست و پایین دست سبب شده تا این روزها آب در اصفهان با احتیاط بیشتری مصرف شود.

مدیرکل هواشناسی استان اصفهان در جدیدترین مصاحبه خود گفت: در حوزه بارش‌ها از اول ماه زراعی 96 تا سال 97 در مقایسه با استان‌های کشور در دوره آماری بلندمدت، وضعیت استان اصفهان چندان خوشایند نیست و رتبه دوازدهم کم بارشی کشور را به خود اختصاص داده و این برای ما که امید به بهبود وضعیت سد زاینده رود داشتیم، چندان رضایت‌مند نبود.

بیجندی ادامه داد: امروزه بیش از 99 درصد مردم استان اصفهان درگیر خشکسالی هستند ولی پیش بینی می‌شود در تیر و مرداد وضعیت بارش نرمال و در برخی مناطق فراتر از نرمال باشد ولی کمبود بارش را جبران نخواهد کرد.

صحبت‌های مدیرکل هواشناسی نشان می‌دهد که به زودی زود نباید منتظر اتفاق جدیدی در حوزه آب باشیم. اگر این آمار و ارقام را در کنار جدیدترین اظهارات معاون بهره برداری شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان نیز قرار دهیم این موضوع جدی‌تر از همیشه جلوه‌گر می‌شود.

ناصر اکبری با بیان اینکه در حال حاضر حجم سد زاینده رود، 330 میلیون متر مکعب است، گفت: میزان آورده آبی در سد زاینده‌رود، نسبت به سال گذشته به یک‌سوم کاهش داشته است.

وی با اشاره به ظرفیت‌های از دست رفته در تأمین آب استان اصفهان افزود: در دهه پیش، 11 متر بر ثانیه از تصفیه خانه باباشیخی علی و 4 متر کعب بر ثانیه از منابع چاه‌های فلمن تأمین می‌شد، چاه‌های فلمن در سال گذشته 0.8 متر معکب آب دهی داشتند اما امسال به واسطه خشکی زاینده رود، هیچگونه تأمین آبی ندارند چراکه این چاه‌ها وابسته به زاینده‌رود هستند.

معاون بهره برداری شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان همچنین خاطرنشان کرد: در حال حاضر حجم سد زاینده رود، 330 میلیون متر مکعب است که با این آب باید ماه‌های گرم و فصل پاییز را پشت سر بگذاریم.

مردم می‌دانند؛ آب کم است

همه چیز نشان می‌دهد که رعایت الگوی مصرف آب در اصفهان امری جدی است، مردم می‌دانند آب کم است و قطره قطره آن باید حراست شود اما در این میان برخی آدرس‌ها به غلط به سمت و سوی دیگری می‌رود.

این روزها در فضای مجازی، در برخی رسانه‌ها و محافل جمعی از اصطلاحی به نام جیره بندی آب صحبت می‌شود. مردم و رسانه‌ها مدام می‌پرسند آیا آب در اصفهان جیره بندی است؟ پاسخ مسئولان شرکت آب و فاضلاب نیز منفی است.

مسئولان شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان هفته‌ای یک بار و یا بیشتر، درباره خط قرمز جیره بندی آب در اصفهان صحبت می‌کنند اما همزمانی این تکذیب‌ها با اظهارات برخی مسئولان کشوری مبنی بر جیره بندی آب در اصفهان و تناقض ایجاد شده سبب می‌شود تا شهروندان با گلایه از این موضوع صحبت کنند.

مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت آب و فاضلاب دو روز قبل در مصاحبه‌ با برخی رسانه‌های کشور گفت: امسال در استان اصفهان در پیک مصرف آب مجبور به جیره بندی موقت شدیم.

این در حالی است که مسئولان شرکت آب و فاضلاب اصفهان همواره عنوان می‌کنند که جیره بندی آب خط قرمز وزارت نیرو است.

اما آن طور که به نظر می‌رسد بحث از جیره بندی آب فقط دعوا روی یک واژه است. خواه در اصفهان آب جیره بندی باشد یا نه؛ باید بدانیم که آب کم است، شهروندان باید بیش از هر زمان دیگری صرفه جویی در مصرف آب را به عنوان یک اصل در سبک زندگی خود قرار دهند، در این میان پیگیری واژه‌ها چندان دردی را از درد بی آبی اصفهان درمان نمی‌کند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار21 تیر 97، کد خبر: 1766043، www.tasnimnews.com

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۳
0
0
همه باید این دعوا هارا کنار بگذارند و به فکر راهی برای حل این مشکل باشند
ا.ح75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۱
0
0
ای کاش دنبال اصلاح الگوی مصرف در صنعت و کشاورزی باشیم نه خانه های مردم
ن.ف83
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین