پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۴۰۷۶۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۱ تير ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۰
سخنگوی وزارت امورخارجه به سفر فرستادگان ویژه رئیس جمهوری به کشورهای مختلف اشاره کرد و گفت: ایران با همه کشورهای جهان تعامل دارد و این سفرها نشانی از پویایی و تلاش جمهوری اسلامی برای بیان دیدگاه های خود و تلاش برای احقاق حقوق ملت و کشور است.
شعارسال: سخنگوی وزارت امورخارجه به سفر فرستادگان ویژه رئیس جمهوری به کشورهای مختلف اشاره کرد و گفت: ایران با همه کشورهای جهان تعامل دارد و این سفرها نشانی از پویایی و تلاش جمهوری اسلامی برای بیان دیدگاه های خود و تلاش برای احقاق حقوق ملت و کشور است.

به گزارش ایرنا، بهرام قاسمی در گفت وگو با خبرنگار ما درخصوص سفر فرستادگان ویژه رئیس جمهوری به نقاط مختلف جهان و تسلیم پیام روحانی به مقام های عالی این کشورها افزود: پس از خروج غیرقانونی و خلاف موازین بین المللی دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا از معاهده چند جانبه برجام، جمهوری اسلامی ایران و به خصوص دستگاه دیپلماسی و وزیر امور خارجه تحرکات وسیعی را درخصوص آشکار کردن عدم اجرای تعهدات یک طرفه ایالات متحده در تماس با سایر دولت ها آغاز کرد.

وی تصریح کرد: بر همین اساس در ابتدا شخص وزیر امور خارجه سفری را به پکن، مسکو و سپس به بروکسل داشتند و در بروکسل با فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و سه وزیر خارجه کشورهای انگلستان، فرانسه و آلمان دیدار کردند.

قاسمی ادامه داد: متعاقب آن اجلاس آخر سران شانگهای در چین که ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران شرکت کرده بودند هم فرصت مناسبی بود برای اینکه در این خصوص با روسای جمهوری چین و روسیه مذاکرات مفصلی صورت گیرد.

قاسمی یادآورشد: در پی این تلاش گسترده دیپلماتیک توسط دستگاه دیپلماسی کشورمان؛ مقرر شد پیام های رئیس جموری برای همتایان ایشان در اقصی نقاط جهان و دیگر کشورها ارسال و این کشورها از آخرین تحولات و مواضع جمهوری اسلامی ایران پیرامون برجام آگاهی یابند.

سخنگوی وزارت امورخارجه توضیح داد: به همین منظور تعیین شد برای تعدادی از کشورها؛ پیام رئیس جمهوری توسط سفرای جمهوری اسلامی ایران به مقام های عالی این کشورها تسلیم شود و در عین حال تعدادی از مقام های کشورمان اعم از وزرا، معاونین وزارت خارجه و دیگر مقام های کشوری، پیام های تهران را به سایر کشورها منتقل کنند.

قاسمی ادامه داد: در این چارچوب می توان به سفر معصومه ابتکار معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده به مالزی و اندونزی، لعیا جنیدی معاون حقوقی رئیس‌جمهوری به هلند، رضا اردکانیان وزیر نیرو به ارمنستان و گرجستان، مرتضی سرمدی قائم مقام وزیر خارجه به ونزوئلا، کوبا، بولیوی و همچنین چند کشور آفریقایی از جمله اوگاندا، سفر یکی از معاونین وزیر خارجه به تونس، سفر غلامرضا انصاری معاون اقتصادی وزیر خارجه به برزیل و شیلی و دیگر مقام های وزارت خارجه به برخی از کشورهای عربی منطقه اشاره کرد.

وی تصریح کرد: همچنین تعداد دیگری از کشورها هستند که طی روزها و هفته های آینده فرستادگان ویژه جمهوری اسلامی ایران به این کشورها سفر خواهند کرد.

قاسمی همچنین درباره سطح مذاکرات با کشورهای مختلف نیز گفت: بدون تردید سطح مذاکرات با کشورهای مختلف بر اساس شکل روابط، کیفیت، تاریخچه و تاثیر گذاری آنها در سطح بین المللی، شورای امنیت و نوع مناسبات در مورد این موضوع خاص می تواند تا حدی متفاوت باشد چرا که کشورها بر اساس اهمیت و جایگاه خود می توانند از اولویت بیشتر یا کمتری برای ایران در انجام این مذاکرات متفاوت باشند و این امری بدیهی و کاملا روشن است.

وی ادامه داد: بی شک کشورهایی مانند چین، روسیه، دیگر اعضای اروپایی شورای امنیت، آلمان و اتحادیه اروپا و برخی کشورهای همسایه و پیرامونی و دیگرانی که از روابط خوب و مطلوب اقتصادی با ایران برخوردار بوده اند به دلایل بسیار بدیهی از نقش بیشتری برخوردارند؛ بخصوص روسیه که با توجه به نوع همکاری های مهم سالیان اخیر در جهت ایجاد ثبات و امنیت و مبارزه با تروریسم در منطقه و پیوندهای تاریخی و همسایگان از جایگاه خاصی بهره مند است.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: اما آنچه در برهه کنونی مهم است ابلاغ پیام ریاست محترم جمهوری به تعداد بسیاری از کشورهای جهان و بیان اقدام های غیرقانونی و هنجار شکنانه رئیس جمهوری آمریکا محسوب می شود.

وی تصریح کرد: این سفرها و اقدام بایسته و بجای دیپلماتیک ایران در یک فرایند و اجماع کلی در کشور و بر اساس یک تقسیم کار جمعی و همه جانبه و با یک هدف و در یک چارچوب کاملا روشن و برنامه ریزی شده صورت می گیرد و آنانی که در برخی رسانه های غربی سعی دارند با مقایسه این سفرهای فرستادگان ویژه و کشورهای مقصد و هدف گفت وگو به تحلیل های غلط و شیطنت ها و دروغ پردازی و القا برخی آرزوها و خواب های دیروز و امروز و فردای خود که هرگز تعبیر نشده و نخواهد شد؛ متوسل شوند باز هم دچار یک خطای فاحش راهبردی و اساسی دیگر خواهند شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین به روابط ویژه ایران با برخی از همسایگان خود از جمله روسیه اشاره کرد و افزود: به هر حال ما با برخی از کشورها از جمله مسکو روابط ویژه ای داریم؛ ما با روسیه به عنوان یک کشور همسایه و قدرت منطقه طی سالیان اخیر درخصوص همکاری های خوب منطقه ای، مبارزه با تروریسم و کمک به امنیت منطقه تلاش های وسیعی داشته ایم و در همین چارچوب قرار بود تا علی اکبر ولایتی مشاور رهبر انقلاب در امور بین‌الملل با سفر به این کشور پیام و مواضع عالی مقام های جمهوری اسلامی ایران را به مسکو و متعاقبا به پکن منتقل کنند.

قاسمی درباره دیدار مهم ولایتی با ولادیمیر پوتین نیز تصریح کرد: مشاور رهبر انقلاب در امور بین‌الملل که روز گذشته (چهارشنبه) وارد مسکو شده است امروز (پنجشنبه) با رئیس جمهوری روسیه ملاقات و پیام های رهبر معظم انقلاب و رئیس جمهوری را با وی مطرح خواهد کرد. همچنین در این دیدار علاوه بر مساله برجام موضوع های راهبردی و مهم دیگری داریم که در این تبادل افکار و اندیشه با آنها مطرح و شنوای دیدگاه های آنان خواهیم بود.

وی به اهداف دیپلماتیک این سفرها اشاره کرد و توضیح داد: تمامی این تلاش ها در ادامه سیاست تعامل بیشتر و بهتر جمهوری اسلامی ایران با جهان صورت می گیرد و این اقدام؛ یک ابتکار دیپلماتیک از سوی دستگاه دیپلماسی کشور است که با توافق تمامی مقام های عالی کشور در جهت تبیین آخرین مواضع ایران بعد از خروج آمریکا از برجام صورت پذیرفت و تمامی هیات ها و فرستادگان عالیرتبه اعزامی به دیگر پایتخت های جهان در یک مسیر و جهت، مواضع بحق ایران را تبیین کرده و خواهند کرد.

قاسمی گفت که همه این تماس ها و دیدارها در جهت ایجاد یک همفکری و تفاهم بیشتر و درک متقابل و تشریح و تبادل آرا و افکار در شرایط کنونی است و بی شک علیه هیچ کشور دیگری نیست.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: ما سعی می کنیم در این دیدارها آثار خطرناک و غیرقابل محاسبه و غیرقانونی و تصمیم یک جانبه ایالات متحده را برای دیگران تشریح کنیم؛ اگر چه جهان پس از این اقدام نابخردانه واشنگتن یک صدا این رفتار را مورد نقد و انتقاد قرار داده و با توجه به گزارش های آژانس و رفتار ایران، همگان بر ادامه و رعایت انجام تعهدات تهران به تمامی موازین مورد توافق تصریح کردند.

قاسمی تاکید کرد: لذا باید همه این سفرها را نشانی از پویایی و تلاش جمهوری اسلامی برای بیان دیدگاه های خود و تلاش برای احقاق حقوق ملت ایران و بیان آخرین مواضع کشورمان پیرامون برجام تلقی کرد.

سخنگوی وزارت امورخارجه در پایان به نشست روز جمعه گذشته کمیسیون مشترک برجام در سطح وزرا در وین اشاره کرد و افزود: در این نشست آخرین تحولات و مسائل مربوط به چگونگی همکاری های اقتصادی اتحادیه اروپا، چین و روسیه بعد از خروج آمریکا از برجام مورد برررسی قرار گرفت که هنوز مذاکرات کارشناسی بعد از این اجلاس ادامه دارد.

وی تصریح کرد: امیدوارم طرف اروپایی بتواند هرچه زودتر با پیشنهادات منطقی و عملی خود در کنار بیان اراده سیاسی که تاکنون ارائه کرده است در جلب نظر جمهوری اسلامی ایران و ارائه ضمانت های لازم برای استمرار برجام تلاش کند.


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از پایگاه خبری تحلیلی انتخاب، تاریخ انتشار: 21تیر 1397 ، کدخبر: 418506،www.entekhab.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۲
0
0
ا.ف75
من احساس میکنم که واقعا برای زدن این حرفا دیگه یر شده! مردم دارن زیر فشار اقتصادی جون میدن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین