پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۴۱۲۰
تاریخ انتشار : ۲۲ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۵
استفان والت تحلیلگر روابط بین‌الملل در یادداشتی با تاکید بر اشتباهات و شکست‌های رئیس‌جمهور آمریکا در عرصه سیاست خارجی نوشت: «اوباما رئیس‌جمهور واقع‌گرایی نبود».

شعارسال: در حالی که چند ماهی به پایان ریاست جمهوری باراک اوباما باقی نمانده، تحلیل‌های صاحبنظران حوزه روابط بین‌الملل و سیاست خارجی درباره کارنامه او آغاز شده است.

پس از 8 سال سیاست‌های جنگ‌طلبانه دولت جورج بوش، باراک اوباما در سال 2008 با شعار «تغییر» قدم به کاخ سفید گذاشت. او در شعارهای تبلیغاتی خود بارها بر لزوم تغییرات بنیادین در سیاست خارجی آمریکا سخن گفت.

حالا که چند ماهی بیشتر از پایان ریاست جمهوری باراک اوباما باقی نمانده، تحلیل‌ها و ارزیابی‌های کارشناسان و صاحب‌نظران آمریکایی درباره کارنامه رئیس‌جمهور این کشور آغاز شده است.

در همین ارتباط یک چهره‌نام آشنای دانشگاهی آمریکایی که با رویکرد نظریه واقعگرایی به روابط بین‌الملل تالیفات زیادی داشته، به انتقاد شدید از مواضع سیاست خارجی اوباما پرداخت.

«استفان والت» در «فارن پالیسی» یادداشتی مفصل نوشت و در آن رئیس‌جمهور آمریکا را به خاطر «واقع‌گرا» نبودن مورد شمامت قرار داد.

استاد دانشکده روابط بین‌الملل دانشگاه هاروارد، در یاداشتی با عنوان «اوباما رئیس‌جمهور واقعگرایی نبود»، نوشت: «اگر این چنین بود، شاید از برخی از بزرگترین اشتباهاتش در حوزه سیاست خارجی اجتناب می‌کرد».

والت در این مطلب مفصل با انتقاد از مواضع رئیس‌جمهور آمریکا سیاست‌های او در قبال افغانستان، عراق، سوریه، روسیه، اوکراین،‌ چین، مذاکرات سازش اسرائیل و تشکیلات خودگردان فلسطین را فاقد فاکتورهای لازم «واقعگرایی» خواند.

در بخشی از تحلیل تحلیلگر ارشد آمریکایی آمده است: متاسفانه کارنامه سیاست خارجی اوباما، شامل تعداد زیادی از شکست‌های ناامیدکننده می‌شود. از افغانستان شروع کنیم. اکنون سال 2016 است. طالبان بیش از هر زمان دیگری از سال 2001 تاکنون سرزمین‌های بیشتری تحت کنترل خود دارد».

او با اشاره به تلاش‌های بی نتیجه دولت اوباما در موضوع مذاکرات سازش تصریح کرد: «تلاش‌های اوباما برای حصول صلح بین اسرائیل و فلسطینیان تبدیل به مجموعه‌هایی از تحقیرها تبدیل شدند و راه‌حل دو دولت، اکنون مُرده اگرچه هنوز دفن نشده است».

والت البته به برجام هم اشاره و اقدامات دولت آمریکا در حوزه توافق هسته‌ای ایران و گروه 5+1 را از معدود تلاش‌های نتیجه‌بخش باراک اوباما در حوزه سیاست خارجی دانست.

استاد دانشگاه در آمریکا با انتقاد از ناکامی اوباما برای تغییر دادن مواضع سیاست خارجی آمریکا تصریح کرد: «تغییر اجماع داخلی در آمریکا، به پشتکار و تمرکزی که او در قبولاندن و همواره کردن توافق(هسته‌ای) ایران نشان داد، نیاز داشت».

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار: 21فروردین1395، کدخبر: 13950121000767: www.farsnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین