پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۴۱۲۵۸
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار : ۲۴ تير ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۶
روز ۱۸بهمن ۵۷ یک هواپیمای C130 نیروی هوایی ارتش به همراه دو تن از اعضای سفارت آمریکا در تهران، برای آزاد کردن ۲۲ تکنسین آمریکایی مستقر در ایستگاه هوایی سیا در کبکان در شهر درگز حرکت کرد

شعارسال:روز ۱۸بهمن ۵۷ یک هواپیمای C130 نیروی هوایی ارتش به همراه دو تن از اعضای سفارت آمریکا در تهران، برای آزاد کردن ۲۲ تکنسین آمریکایی مستقر در ایستگاه هوایی سیا در کبکان در شهر درگز حرکت کرد.

جواد موگویی تاریخ پژوه در یکی از صحفات اجتماعی خود نوشت: روز 18بهمن 57 یک هواپیمای C130نیروی هوایی ارتش به همراه دو تن از اعضای سفارت آمریکا در تهران، برای آزاد کردن 22 تکنسین آمریکایی مستقر در ایستگاه هوایی سیا در کبکان در شهر درگز حرکت کرد.

این 22 نفر از چند روز قبل توسط انقلابیون تحت حفاظت قرار گرفته بودند و اجازه خروج از ایستگاه هوایی کبکان را نداشتند.
سفارت از یک سو به شدت بدنبال خروج آمریکایی ها پیش از پیروزی انقلاب بود و از سویی دیگر نگران تجهیزات موجود در این سایت بود. حتی "ویلیام سولیوان" سفیر آمریکا در تهران در نامه ای به عباس امیرانتظام (معاون نخست وزیر بازرگان )خواستار حفاظت از تجهیزات ایستگاه هوایی کبکان و بهشهر شد.
اما چرا اطلاعات و پرسنل این دو پادگان برای آمریکا این چنین مهم است؟سایت رادار و شنود کبکان، از سال 50 برای ثبت تحرکات نظامی، آزمایشات موشکی و انفجارهای هسته ای شوروی مورد بهره برداری سازمان سیا و ناسا بود. ایران نیز به عنوان شریک پروژه ایبکس و محافظت کننده سایت بود.
این پایگاه تا قبل از پیروزی انقلاب بزرگترین پایگاه استراق سمع و رادار آمریکا در منطقه خاورمیانه بود. پادگان بهشهر نیز بیشتر در خدمت امور جاسوسی آمریکا قرار داشت.
در روزهای پرالتهاب انقلاب، سفارت بدنبال خروج 22 تکنسین و اطلاعات موجود در این دو سایت بود.
اعضای سفارت با کمک برگه خروجی که داشتند، به راحتی توانستند 22 آمریکایی را از خاک ایران خارج کنند.
بعدها با کشف اسناد لانه جاسوسی مشخص شد که این فرار با کمک و نامه مستقیم امیرانتظام صورت گرفته بوده. در سندی اطلاعاتی و «غیرقابل رؤیت برای خارجیان» که از سفارت کشف شد، شرح دقیق ماجرای آزادسازی 22 تکنیسین گزارش شده که بدون «نامه امیرانتظام» و دوستان او این فرار به هیچ وجه میسر نمی شده، طوری که در جمله پایانی گزارش آمده: «بدون دوستی نزدیکی که بین تیمسار ایمانیان و افراد نخست وزیری بود، به احتمال زیاد گروه نمی توانست پرواز کند
اگرچه امیرانتظام یک سال بعد به جرم جاسوسی دستگیر و به 19سال زندان محکوم شد. اما خبر درگذشت ایشان را شنیدم، افسوس خوردم که راز فرار آن 22 آمریکایی و اطلاعات جاسوسی سایتهای سیا، مانند بسیاری از حوادث و موضوعات انقلاب در هاله ای از ابهام باقی ماند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار 23 تیر 97، کد خبر: 13970423000443 ،www.farsnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۴
0
0
ما واقعا مرده پرست هستیم.
تا وقتی زنده بود، مرگ بر ....
وقتی مرده است داریم یاد خیر می کنیم.
چرا تکلیف خودمان را با خودمان روشن نمی کنیم
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۴
0
0
میگویند امیر انتظام در بحث انتقال اف 16 ها به امریکا هم دست داشته
اما حتی اگر جاسوس بود هم خیلی زبانش را نگه داشت
م.ص76
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۴
0
0
کاملا با حرف نفر بالایی موافقم این دیگه کی بود
ن.ف83
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۵
0
0
خیلی چیزها در موردتاریخ 50 سال اخیر ایران نا شناخته باقی مونده
س.د76
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۵
0
0
خیلی از این راز ها وجود داره که با مردن خیلی ها هنوز پرونده اش بازه ، خیلی کسانی که بازداشت شدند ولی جرمشان اثبات نشد
ا.ح75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین