پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۴۱۹۸۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۶ تير ۱۳۹۷ - ۲۲:۲۰
با وجود فیلترینگ تلگرام، هنوز هم کاربران ایرانی بسیاری به جای کوچ به پیام‌رسان‌های بومی، در این شبکه ارتباطی فیلتر شده حضور دارند. اما در نهایت سرنوشت تلگرام و پیام‌رسان‌های داخلی به کجا می‌رسد؟

شعارسال: بیش از دو ماه از فیلتر شدن تلگرام در ایران می‌گذرد. شبکه‌ ارتباطی که با دلایل مختلف و به رغم مخالفت‌های برخی مسئولان مسدود شد.

کاربران پیام‌رسان‌های بومی ۴ برابر شد

براساس آنچه رمضانعلی سبحانی‌فر عضو ناظر مجلس در شورای عالی فضای مجازی درباره وضعیت تلگرام پس از فیلترینگ می‌گوید: مخاطبان داخلی تلگرام طی دو ماه اخیر حدود 10 درصد نسبت به ماه‌های ابتدایی سال کاهش یافته و در مقابل استفاده کاربران ایرانی از پیام‌رسان‌های داخلی نسبت به ماه‌های گذشته، چهار برابر افزایش یافته است و براساس برآوردهایی که انجام شده، قریب به ۳۰ میلیون کاربر ایرانی در پیام‌رسان‌های داخلی عضو شدند که در این شرایط لازم است دولت حمایت‌های بیشتری در جهت تقویت پیام‌رسان‌های داخلی داشته باشد.

سکوت مسئولان

در این میان این پرسش پیش می‌آید که بالاخره وضعیت تلگرام به کجا می‌رسد؟ آیا فیلتر این پیام‌رسان ارتباطی همیشگی است؟ در این میان وضعیت سروش و پیام رسان‌های داخلی چه خواهد شد؟

با وجود پیگیری‌‌های مکرر گسترش نیوز نتوانست پاسخ این پرسش را از زبان عبدالصمد خرم‌آبادی دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه و معاون قضایی دادستان کل کشور در امور فضای مجازی بشنود.

بر همین اساس هم تصمیم گرفتیم به سراغ مسئولان شبکه‌های اجتماعی و کارشناسان رسانه برویم و موضوع فیلترینگ تلگرام و ارتباط آن با رونق شبکه‌های اجتماعی بومی را از زاویه‌ای دیگر بررسی کنیم.

کاربران ۳ برابر شدند

فرهاد مرادی، روابط عمومی پیام رسان سروش  به افزایش شمار کاربران این شبکه اجتماعی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر شمار کاربران سروش به بیش از ۱۲ میلیون کاربر رسیده، این در حالی است که تا پیش از شروع سال ۱۳۹۷ شمار کاربران این شبکه حدود ۴ میلیون کاربر بود.

وی معتقد است پیام‌رسان‌های بومی هرگز به دنبال فیلتر کردن تلگرام نبوده‌اند و بر همین اساس هم فیلترینگ تلگرام راه مناسبی برای توسعه بخشی به پیام‌رسان‌های بومی نیست. بلکه به جای آن باید با بهبود امکانات و تبلیغات صحیح مخاطب را به سوی این دسته از پیام‌رسان‌ها کشاند.

رقابت با تلگرام طلایی و هات گرام

حسن میثمی، مدرس و کارشناس حوزه فضای مجازی از نسخه‌های دیگر تلگرام مانند تلگرام طلایی و هات گرام سخن به میان آورده و می‌گوید: به نظر می‌رسد با توجه به فضایی که در حمایت از تلگرام طلایی و هات گرام به وجود آمد، پیام‌رسان‌های ایرانی نتوانستند توفیق جدی داشته باشند.

به اعتقاد میثمی، نبود گردش جدی اطلاعات و تنوع پایین مخاطبان باعث شده پیام‌رسان‌های بومی چندان در رسالت خود موفق نباشند. وی می‌افزاید: هرچند که تلگرام در ایران فیلتر شده، اما همچنان شبکه‌ای قدرتمند به شمار می‌آید و رقابت با آن دشوار است. البته نمی‌توان گفت فیلترینگ در افزایش شمار کاربران پیام رسان‌های بومی تاثیری نداشته است. با این حال باید قبول کرد که این سبک فیلترینگ و تحمیل کاربر به جای منعفت به ضرر شبکه‌های اجتماعی بومی تمام شد.

وی در پایان سخنان خود می‌گوید: به جای فیلتر کردن رقیب می‌توان با استفاده از راهکارهایی مانند ارائه اینترنت رایگان برای استفاده از شبکه اجتماعی بومی، تبلیغات درست و تامین زیرساخت از سوی دولت به رشد شبکه اجتماعی بومی کمک کرد.

سخن پایانی

هرچند که مسئولان مربوطه پاسخگوی گسترش نیوز نبودند، اما آنطور که شواهد نشان می‌دهد فیلترینگ تلگرام دائمی خواهد بود. با این حال باز هم باید منتظر ماند و دید سرنوشت شبکه‌های اجتماعی در ایران به کجا می‌انجامد.


با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از پایگاه خبری گسترش، تاریخ انتشار: 25 تیر 1397 ، کدخبر: 34339،www.gostaresh.news

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۷
0
0
ا.ف75
این ادعا از بن رد شده است واقعا! اتفاقا این معطل شدن به نفع نسخه های بومی هست
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین