پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۴۴۰۶
تاریخ انتشار : ۲۵ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۸
قائم مقام وزیر بهداشت،درمان و آموزش پزشكی گفت: پیشنهادهای متعددی برای سرمایه گذاری خارجی ها در ساخت بیمارستان از شرق آسیا و اروپا داریم و حداقل برای ساخت 10 هزار تخت جدید مذاكره شده است.

شعارسال: ایرج حریرچی درباره پیشنهادهای ساخت بیمارستان از سوی شركتهای خارجی به خصوص با توجه به ورود روسای جمهور برخی از این كشورها به ایران توضیح داد: پیشنهادهای متعددی از كشورهای مختلف برای ساخت بیمارستان داریم كه امیدواریم هر چه سریعتر عملیاتی شوند.

وی گفت: وزارت بهداشت تلاش می‌كند در یك فضای رقابتی امكان سرمایه‌گذاری هر چه بیشتر شركتهای خارجی را برای ساخت بیمارستان در كشور فراهم كند، پیشنهادهای مختلف را بررسی می‌كنیم و در نهایت بهترین پیشنهادها كه به نفع كشور و مردم باشد به مرحله عقد قرارداد می‌رسد.

قائم مقام وزیر بهداشت درباره كشورهایی كه برای ساخت بیمارستان به ایران آمده‌اند، به خبرنگار گفت: چون به دنبال ایجاد فضای رقابتی هستیم، فعلا جزئیات را اعلام نمی كنیم اما شركتهای خارجی از كشورهای مختلف از جمله چین، ‍‍ژاپن، كره جنوبی و ایتالیا پیشنهادهای خود را ارائه كرده‌اند و با برخی از این شركتها تفاهمنامه اولیه نیز امضا شده است.

حریرچی گفت: كشور با كمبود شدید تخت بیمارستانی رو به روست و به حداقل 100 هزار تخت بیمارستانی برای رسیدن به وضعیت مناسب نیاز داریم و از طرفی منابع كافی برای ساخت این بیماستانها را در اختیار نداریم.

وی افزود: هدف اصلی از ورود سرمایه‌گذاران خارجی این است كه پروژه‌های بیمارستانی بزرگ ساخته شود تا هم طرف خارجی منابع مالی را به شیوه‌های مختلف از جمله فاینانس به كشور بیاورد و هم بتوانیم از تكنولوژی اطلاعاتی آنها برای ساخت بیمارستانهای پیشرفته استفاده كنیم.

قائم مقام وزیر بهداشت درباره تعداد تختهای بیمارستانی كه با سرمایه خارجی‌ها ساخته می‌شود نیز گفت: نمی‌خواهیم در این زمینه محدودیتی ایجاد كنیم، ظرفیت برای ساخت چندین هزار تخت بیمارستانی با سرمایه خارجی در كشور فراهم است اما فعلا صحبتهای اولیه برای ساخت حدود 10 هزار تخت بیمارستانی جدید انجام شده است.

وی اضافه كرد: در تمام دنیا ورود سرمایه گذاران خارجی برای ساخت بیمارستان كار سختی است، اغلب این قراردادها طولانی مدت و زمان بر است و فرآیند طولانی دارد و باید مسائل مختلف از جمله نحوه بهره‌برداری از بیمارستان و اینكه چطور سود سرمایه برگردد و تعرفه آن چگونه باشد، مشخص شود.

حریرچی تاكید كرد: ورود سرمایه‌گذاران خارجی به عرصه بیمارستان سازی در كشور سخت تر از حوزه‌های دیگر است اما با وجود زمان بر بودن و سختی آن در اغلب كشورها موفقیت آمیز بوده است.

وی گفت: تاكنون تفاهمنامه‌های اولیه با چند شركت خارجی امضا شده است اما هیچكدام هنوز به عقدقرارداد و تحویل زمین ختم نشده است و همه این تفاهمنامه‌ها در حال پیگیری است.

از سال گذشته و پس از اجرایی شدن، برجام شركتهای خارجی متعددی برای ساخت بیمارستان به ایران آمده‌اند كه احتمالا امروز با حضور رئیس جمهوری ایتالیا، ساخت بیمارستان با شركت ایتالیایی پسینا وارد مذاكرات جدی تری می شود.

ابراهیم رئیسیون، مشاور اقتصادی وزیر بهداشت، پیش از این به خبرنگار گفته بود:‌

60 شركت خارجی برای سرمایه گذاری در ساخت بیمارستان در كشور درخواست داده‌اند و سرمایه گذاری دو شركت كره‌ای سامسونگ و دوو و شركت ایتالیایی پسینا قطعی شده است.

به گفته وی شركت سامسونگ قرار است یك بیمارستان بزرگ هزار تختخوابی در تهران بسازد، همچنین با شركت پسینا از ایتالیا نیز قرارداد ساخت یك بیمارستان بزرگ هزار تختخوابی در شرق تهران و دو بیمارستان 500 تختخوابی در رشت و نیشابور بسته شده است.

رئیسیون گفت: مذاكره با شركت دوو كره جنوبی نیز برای ساخت بیمارستان مراحل نهایی را طی می كند و به زودی قرارداد ساخت بیمارستان با این شركت نیز بسته می شود.

مشاور وزیر بهداشت افزود: دولت به صورت اقساط و طی یك دوره مثلا پنجساله سرمایه این شركتها را بازپرداخت می‌كند و عمدتا بهره‌برداری از این بیمارستانها به عهده شركت سازنده خارجی نیست.

سید حسن هاشمی، وزیر بهداشت،درمان و آموزش پزشكی در سفر چهار روزه سال گذشته خود به ایتالیا و فرانسه، از شروع یك فصل جدید در همكاری های بین المللی ایران در حوزه های مختلف از جمله حوزه بهداشت و درمان خبر داده بود.

وی پس از دیدار با خانم لورنزین وزیر بهداشت ایتالیا گفت: بی شك نیازمند بهره گیری از تجربیات بین المللی به ویژه در حوزه سلامت هستیم و امیدوارم در فضای جدید تعامل با دنیا تجربیات ارزشمند ایتالیا و سایر كشورهای پیشرفته در حوزه بهداشت و درمان به ایران نیز منتقل شود و بتوانیم به ارائه خدماتی كه شایسته ملت شریف ایران باشد، موفق شویم.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار: 24فروردین1395، کدخبر: 82031266: www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین