پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۴۴۰۸
تاریخ انتشار : ۲۵ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۱
روزنامه آرمان در صفحه سياست به گفت وگو با غلامرضا انصاري، درباره بررسي آينده‌ سياسي ايران با وجود انتخابات انجام شده پرداخت.

شعارسال: در اين گفت و گو كه در شماره سه شنبه 24 فروردين 1395 هجري خورشيدي با عضو شوراي مركزي حزب اتحاد ملت و شوراي شهر تهران منتشر شد، آمده است: اهميت انتخابات هفتم اسفند 92 به علت بازگشت نسبي اصلاح‌طلبان به قدرت به‌رغم برخي محدوديت‌ها، شايد از برخي انتخابات‌ها كه اصلاح‌طلبان در فضاي رقابتي‌تر توانستند به پيروزي برسند بيشتر باشد. اصلاح‌طلبان در اين انتخابات ثابت كردند جريان اصلاحات تنها به چند فرد خلاصه نمي‌شود بلكه همين كه افرادي در اين مرز و بوم باشند كه از تندروي بپرهيزند و به اصلاح امور به منظور پيشبرد اهداف انقلاب اعتقاد داشته باشند در دايره اصلاح‌طلبان تعريف مي‌شوند كه اين تعريف به معني پويايي و روزآمدي جريان اصلاحات است.

از سوي ديگر انتخابات مجلس دهم در 79 كرسي به مرحله دوم موكول شده است كه در برخي حوزه‌هاي انتخاباتي از هم اكنون مي‌توان ادعا كرد كه جريان اصلاحات شانس بالايي براي پيروزي دارد، زيرا مردم بايد ميان دو اصلاح‌طلب راي به يكي از آنها بدهند ولي براي تعيين نماينده مجلس در برخي حوزه‌ها رقابت ميان اصلاح‌طلبان و ساير جناح‌هاي كشور وجود دارد كه پيروزي در اين حوزه‌ها براي اصلاح‌طلبان از اهميت مضاعفي برخوردار است.

اصلاح‌طلبان تا اين مقطع زماني، در كارزار انتخابات مجلس توانسته‌اند در مقايسه با اصولگرايان تعداد برابري از كرسي‌هاي مجلس را به دست آورند، برد اصلاح‌طلبان در مرحله دوم موجب مي‌شود كه آنها در اكثريت قرارگرفته و حتي رياست مجلس آينده را نيز از آن خود كنند. از سوي ديگر اگر به تحرك‌هاي انتخاباتي توجه شود به وضوح مشخص خواهد شد كه محمود احمدي‌نژاد قصد بازگشت به كرسي قدرت را دارد. امري كه نزديكان رسانه‌اي احمدي‌نژاد آن را كتمان نمي‌كنند و به صراحت اعلام كرده‌اند اگر احمدي‌نژاد خود نيز نخواهد به عرصه بازگردد، ساختار سياسي و تغيير و تحولات آن وي را مجاب به بازگشت به عرصه سياسي خواهد كرد. براي بررسي آنچه آينده‌نگري سياسي در ايران مي‌ناميم دكترغلامرضا انصاري عضو شوراي مركزي حزب اتحاد ملت و شوراي شهر تهران با «آرمان» به گفت‌وگو نشسته كه در ادامه مي‌خوانيد:

**اصلاح‌طلبان در انتخابات هفتم اسفند از چه تاكتيكي استفاده كردند كه توانستند به پيروزي نسبي دست يابند؟

اصلاح‌طلبان با تمسك به روش ايجابي و سلبي توانستند در انتخابات هفتم اسفند به موفقيت دست يابند. روش ايجابي در اين معنا كه گروه‌ها و احزاب اصلاح‌طلب توانستند با برنامه‌هاي كوتاه‌مدت، ميان‌مدت و طولاني‌مدت نامزدهاي خود را به مردم معرفي كنند ولي اين برنامه اصلاح‌طلبان با ردصلاحيت‌هايي كه صورت گرفت، با موفقيت روبه‌رو نشد اما در برخي حوزه‌ها با تمسك به روش سلبي در پيش گرفته شده توسط اصلاح‌طلبان و همچنين حمايت اصولگرايان ميانه‌رو از اين مشي، افراد تندرو نتوانستند به پيروزي برسند.

**مهم‌ترين پيام اين انتخابات را براي جناح‌هاي مختلف كشور چه مي‌دانيد؟

مهم‌ترين پيام انتخابات اين بود كه مردم جريان تندرو را در عرصه سياسي نفي كردند و با «نه» به اين جريان آنها را تا حدودي از چرخه قدرت كنار زدند و اگر جرياني كه در انتخابات با «نه» روبه‌رو شد بتواند رفتارهاي تند و غيرمنطقي خود را كنار بگذارد و با مردم آشتي كند مي‌توان اميد داشت كه آنها با دو جريان با هويت و شناسنامه‌دار، يك رقابت منطقي و مدني در عرصه سياسي در آينده داشته باشند. بنابراين مهم‌ترين پيام انتخابات هفتم اسفند اين بود كه بايد اشتباهات را كنار گذاشت و به فعاليت سياسي در آينده پرداخت.

**يكدستي به‌وجود آمده در عرصه قدرت، چه آسيب‌هايي در گذشته سبب شده بود؟

در سه دوره مجلس و دو دولت گذشته به نوعي يكدستي در عرصه قدرت به وجود آمده بود كه باعث شد نوعي احساس نامطلوب در عرصه سياسي به وجود آيد. سكوتي كه مجالس هفتم تا نهم در برابر دولت گذشته داشت از جمله عوامل آسيب‌هاي جدي است كه در نظام مدني و اجتماعي در چند سال گذشته به وجود آمد. بنابراين تصميم‌گيران امروز به اين نتيجه رسيده‌اند كه تمام جريان‌هاي قانوني كشور بايد در عرصه قدرت سياسي حضور داشته باشند تا ساختار سالم‌تري در عرصه اجتماعي به وجود آيد.

**شرايط برگزاري انتخابات و مولفه حضور مردم در آن را چگونه تعريف مي‌كنيد؟

امروز استفاده از صنعت و علوم روز محاسباتي به نوعي در جامعه همه‌گير شده است و خوشبختانه شرايط به نحوي است كه قشر خردسال هم مي‌تواند از فناوري‌هاي روز نظير اينترنت استفاده كند و از طرف ديگر جامعه ايران جامعه جوان و پيشرفته‌اي است. بنابراين بايد به سمت برگزاري انتخابات الكترونيكي رفت و البته زيرساخت‌ها و تمهيدات لازم در اين باب با دقت انديشه شود. به طور كلي مي‌توان گفت در نهايت بايد به گونه‌اي عمل كرد تا ميزان درصد راي‌دهندگان افزايش پيدا كند و اين نتيجه به نفع كليت كشور است؛ امري كه همواره توسط بزرگان تاكيد زيادي بر آن شده است.

**اصلاح ‌طلبان و اعتداليوني كه به مجلس راه يافته‌اند بايد چگونه رفتار كنند كه خواست بدنه اجتماعي خود را پوشش دهند؟

ما در شرايطي در تهران و ساير استان‌ها توانستيم به پيروزي برسيم كه حتي در فرجه‌هاي قانوني انتخابات نيز نتوانسته بوديم به علت سخت‌گيري‌هاي صورت گرفته به جمع‌بندي برسيم. براي مثال آقاي علي نوبخت در روز دوم فرجه تبليغات وارد ليست اصلاح‌طلبان در تهران شد. با اين وجود مردم رغبت زيادي به اصلاح‌طلبان نشان دادند و آنها را وارد مجلس كردند. اين گزينش مردم و اعتماد به آنها وظيفه سنگيني را بر دوش نمايندگان اصلاح‌طلب گذاشته است. پيروزي به دست آمده در نتيجه فهم نقاط ضعف دولت اصلاحات و با در نظر گرفتن نقاط قوت و ضعف دولت احمدي‌نژاد حاصل شد. اصلاح‌طلبان در انتخابات اخير به نوعي به يك مانيفست جمعي دست يافتند و در شوراي عالي اين برنامه را به تصويب رساندند و به تمام نامزدهاي مورد حمايت اصلاح‌طلبان در تمامي حوزه‌ها ابلاغ كردند تا در هنگام تبليغات و در بعد از پيروزي در اين چارچوب حركت كنند.

لذا نمايندگان منتخب كه از حمايت اصلاح‌طلبان برخوردار بودند بايد تلاش كنند برنامه‌محور عمل كنند و همان برنامه تصويب شده در شورا را در فراكسيون خود به تصويب برسانند و به مردم اعلام كنند و در انتهاي مجلس دهم نيز به مردم اعلام كنند كه در چند درصد از برنامه ناكام بوده‌اند و علت آن چه بوده است. اگر در اين مسير حركت كنيم پوپوليست‌ها نخواهند توانست يك‌شبه با وعده‌هاي بي‌پايه و اساس آراي مردم را به خود جلب كنند و منافع كشور را با بي‌برنامگي از ميان ببرند. اگر برنامه‌محور باشيم به اين روند پايان خواهيم داد و مردم خواهند فهميد كه كدام گروه به وعده‌هاي خود تا انتها پايبند است و كدام گروه حتي به شعارهاي خود اعتقادي ندارد و در پي تحقق منافع ملي نيست.

**مشكلي را كه براي خانم خالقي در اصفهان به وجود آمد چگونه ارزيابي مي‌كنيد؟

بر اساس قانون اگر شخصي مورد تاييد شوراي نگهبان قرار گرفت و مردم نيز وي را تاييد كردند ديگر نماينده مردم است و اگر اشكالاتي هم به وجود آيد بايد با ساختار ديگري به آن مشكل رسيدگي شود و شرايط با قبل از آن متفاوت است. با مواردي از اين دست بايد با دقت و حساسيت برخورد كرد و رفتارمان بايد به گونه‌اي باشد كه قانون به خوبي رعايت شود.

**اهميت حوزه‌هايي كه به مرحله دوم واگذار شده براي اصلاح‌طلبان تا چه اندازه است؟

بنا به تجربيات گذشته متاسفانه در مراحل دوم حضور مردم و افراد تاثيرگذاري كه مي‌توانند مشاركت انتخابات را بالا ببرند كم مي‌شود، لذا با توجه به شرايط زماني و مكاني كه در آن قرار گرفته‌ايم و با توجه به اينكه مردم جدا از اينكه جنبه سلبي را تاييد كرده‌اند، توفيق دولت در عرصه بين‌المللي را تاييد مي‌كنند، لذا بايد پيروزي در دوره دوم و در اكثريت قرار گرفتن اعتداليون و اصلاح‌طلبان را در برنامه قرار داد و در حوزه‌هايي كه انتخاب نمايندگان به مرحله دوم رسيده است بايد تلاش كرد تا به پيروزي رسيد و شوراي عالي اصلاح‌طلبان بايد پيروزي در مرحله دوم را در دستور كار قرار دهد و كار اين شورا به منظور برنامه‌ريزي براي پيروزي آغاز شده است و اين اميد وجود دارد كه با توجه به اينكه ليست براي مرحله دوم به تاييد رسيده است امور لجستيك نيز آماده حمايت از اين كانديداهاست. بايد بتوانيم در مرحله دوم نيز به يك پيروزي حداكثري دست يابيم.

بايد دقت كرد چرا كه در اين دوره در برخي حوزه‌ها بحث اصلاح‌طلبي مطرح نيست. حتي جايي كه اصلاح‌طلبي براي رقابت در ميان كانديداهاي مرحله دوم وجود ندارد لازم است آن شخصي كه به دولت نزديك است و داري تفكر اعتدالي است مورد تاييد مردم قرار بگيرد.

**اگر اين مرحله جدي گرفته نشود چه آسيبي متوجه جريان اصلاحات و دولت در مجلس آينده خواهد شد؟

در برخي حوزه‌ها با توجه به اينكه ميان دو اصلاح‌طلب رقابت صورت مي‌گيرد اصلاح‌طلبان با مشكلي روبه‌رو نيستند ولي در جايي كه رقابت ميان دو جريان سياسي برقرار است از كانديداي خود حمايت خواهيم كرد. در ساير حوزه‌ها هم از افراد معتدل حمايت مي‌كنيم. قطعا عدم حضور مردم در اين مورد تاثيرگذار است و حتي اين حضور مي‌تواند در روند اجراي برجام و وعده‌هاي باقيمانده دولت در دو سال آينده تاثيرگذار باشد ولي اگر تندروها با تمسك به عدم حضور مردم در مجلس حاضر شوند به يقين چوب لاي چرخ دولت خواهند گذاشت و مشكلات گذشته در مجلس نهم را تكرار خواهند كرد؛ اگر تندروها در مجلس آينده حضور يابند مشكل‌آفرين خواهند بود.

**اصلاح‌طلبان براي رياست مجلس آينده گزينه خاصي را در نظر دارند؟

اصلاح ‌طلبان اعتقاد به حركت اجماعي در اين مورد دارند. ارائه تحليل در اين مورد هنوز زود است و بايد انتخابات مرحله دوم نيز به اتمام برسد و منتخبان تصميم بگيرند. زماني كه اعتقاد به دموكراسي داريم نبايد مداخله‌اي در اين مورد در امور مجلس به عنوان يك اصلاح‌طلب انجام دهيم و دامن زدن به گزينه‌هاي رياست اين مجلس بازي در زمين تندروهاست و اين مساله مي‌تواند مشكلاتي را به وجود آورد.

**احمدي‌نژاد از چند روز پيش تحركاتي را شروع كرده است و توانسته فضاي رسانه‌اي را به سمت خود حركت دهد. تحركات اخير احمدي‌نژاد را چگونه ارزيابي مي‌كنيد؟

در دوره احمدي‌نژاد مشكلاتي ايجاد شد و وضعيت اقتصادي بسيار نابسامان گشت. ركود اقتصادي در آن دوره بي‌سابقه بود. احمدي‌نژاد بايد پاسخگوي ناكارآمدي‌هاي دوره خود باشد. اگر اصلاح‌طلبان مردم را به سمت برنامه‌محوري سوق دهند به طور طبيعي افرادي كه فردمحور و فاقد برنامه هستند مورد توجه مردم قرار نخواهند گرفت. احمدي‌نژاد بر اساس سلايق شخصي برنامه‌هاي خود را پيش مي‌برد و چندان به كار گروهي و برنامه‌هاي بلندمدت توسعه‌محور توجه ندارد. نبايد نگران حضور احمدي‌نژاد بود چرا كه مردم رويدادهاي دوره احمدي‌نژاد را از ياد نخواهند برد. از رقابت با احمدي‌نژاد استقبال مي‌كنيم.

**رويكردهاي اقتصادي دولت روحاني را چگونه ارزيابي مي‌كنيد؟ ركود اقتصادي محصول چيست؟

ركود موردي نيست كه يك‌شبه به وجود آيد. ضمن اينكه دولت در عرصه اقتصادي به خوبي در كنترل و كاهش تورم نقش داشته است؛ همين اندازه كه تورم افسارگسيخته متوقف شده و رو به كاهش است نكته بسيار مثبتي است. قطعا كاسبان تحريم كه به دنبال لغو برجام هستند با عملكرد روحاني ضرر كرده‌اند و اگر برخي مخالفان دولت روحاني اجازه دهند فضاي مطلوب اقتصادي در سال پيش‌رو به وجود خواهد آمد. اگر مجلسي در راس كار باشد كه دولت را با چالش روبه‌رو نكند و شرايط سياسي كشور آرام باشد، ظرفيت‌هاي اقتصادي خوبي در كشور وجود دارد كه باعث به وجود آمدن رونق خواهد شد.

من اعتقاد دارم مجلس قوي همسو با برنامه‌هاي دولت مي‌تواند گام‌هاي مثبتي را در عرصه اقتصاد بردارد. جغرافياي سياسي ما شرايط مطلوبي را براي ما به وجود آورده است؛ بخش نيروي انساني تحصيلكرده به‌رغم فرار مغزها هنوز از ظرفيت بسيار قابل توجهي برخوردار است. ركود صنعتي و اقتصادي كه در دنيا وجود دارد و نقش نيروي كار در يك سال آينده مي‌تواند روند اساسي را در اشتغال و صنعت به وجود آورد. عامل اصلي به وجود آمدن ركود فعلي عملكرد دولت گذشته است كه زيرساخت‌ها را از بين برد.

**آقاي علي مطهري با وجود اينكه در ليست ائتلاف اصلاح‌طلبان بود ولي اعلام كرده كه براي نايب رئيسي مجلس كانديدا خواهد شد. ارزيابي شما از اعلام ايشان چيست؟

همان‌طور كه در مورد رياست مجلس هم اعلام كردم كسي خارج از مجلس نمي‌تواند در مورد هيات رئيسه مجلس تصميم بگيرد. هنوز اصلاح‌طلبان در مورد رياست مجلس به نتيجه‌اي نرسيده‌اند و همان‌طور كه آقاي دكتر عارف اعلام كردند همه چيز را بايد به خود نمايندگان مجلس سپرد. اعلام آقاي مطهري در جهت نايب رئيسي مجلس ديدگاه شخصي ايشان است و ايشان مي‌توانند بر اساس امور دموكراتيك كانديدا شوند ولي اينكه اصلاح‌طلبان و حاميان دولت به ايشان راي دهند، واقعيت اين است كه هنوز هيچ تصميمي در مورد آن اتخاذ نشده است.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار: 24فروردین1395، کدخبر: 82031286: www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین