پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۴۴۷۵۶
تاریخ انتشار : ۰۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۳:۰۳
علی‌اکبر کریمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: خریدار شرکت آلومینیوم المهدی با رانت ظرف دو سال به آلاف و الوف رسیده و گردن‌کشی هم می‌کند.
شعارسال: علی‌اکبر کریمی ظهر امروز در یادواره 54 شهید شرکت ایرالکو اظهار کرد: مفاسد موجود در کشور به ویژه مفاسد اقتصادی آفتی برای انقلاب است و باعث خدشه‌دار شدن عدالت در اداره امور کشور می‌شود.

وی تصریح کرد: هدف و فلسفه برقراری حکومت در اسلام توسعه عدالت است، اگرچه انقلاب اسلامی در عرصه‌های مختلف به دستاوردهای ارزشمندی دست پیدا کرده، اما در عرصه برقراری عدالت همچنان با کاستی‌ها و کمبودهایی مواجه است که باید تلاش کنیم این کاستی‌‌‌‌ها را برطرف کنیم.

شرایط کشور را همچون شرایط جنگ تحمیلی بدانیم

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه امروز هم باید شرایط کشور را همچون شرایط جنگ تحمیلی بدانیم، گفت: جنگی که دشمن آغاز کرده یک جنگ تمام عیار اقتصادی است که باید با همدلی و همکاری یکدیگر این میدان را همچون سایر میدان‌های دیگر با موفقیت پشت سر بگذاریم.

ایران سالانه به 500 هزار تن آلومینیوم نیاز دارد 

کریمی بر ضرورت مبارزه با فساد و برقراری عدالت در جامعه تأکید کرد و ادامه داد: صنعت آلومینیوم در کشور از جمله صنایع ممتاز و مهم به شمار می‌رود، ایران سالانه به 500 هزار تن آلومینیوم نیاز دارد که 350 هزار تن آن در داخل تولید شده و مابقی از طریق واردات تأمین می‌شود.

وی افزود: متأسفانه شرایط حاکم بر کشور با رانت و ویژه‌خواری همراه است، شرکت ایرالکو با 5 دهه فعالیت به عنوان قدیمی‌ترین و پرافتخارترین واحد صنعت آلومینیوم کشور مطرح است، اما با مسائل مختلفی دست و پنجه نرم می‌کنند که دل کارگران زحمتکش این کارخانه را به درد می‌آورد.

ایرالکو همچون گاوشیرده دیده می‌شد

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس اظهار کرد: در سال‌های گذشته همواره شرکت ایرالکو همانند گاو شیرده‌ای بوده که باید به انحای مختلف دوشیده می‌شده است، در دوره‌های مختلف تمام مدیریت‌ها و رویکردها باعث شده شیره و توان مالی و ظرفیت این صنعت در شهر اراک گرفته شود.

کریمی با اشاره به اینکه شرکت آلومینیوم المهدی با زحمت پرسنل شرکت ایرالکو ساخته شده و شرکت جاجرم نیز با سرمایه ایرالکو متولد شده است، ادامه داد: بسیاری از واحدهای تولید آلومینیوم کشور با بهره‌گیری از ظرفیت ایرالکو حیات گرفته‌اند، اما امروز شاهد هستیم بعد از گذشت 50 سال ظرفیت این شرکت از 120 هزار تن به 180 هزار تن افزایش پیدا کرده، در حالی که باید سرمایه‌گذاری‌های کشور در حوزه صنعت آلومینیوم در این شرکت صورت می‌گیرد.

سرمایه‌گذاری 1.2 میلیارد دلاری در منطقه صعب‌العبور

وی خاطرنشان کرد: در منطقه صعب‌العبور فارس که رفت و آمد در آن بسیار مشکل است برای تولید 300 هزار تن آلومینیوم 1.2 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری صورت گرفته، در حالی که این حق مردم اراک بوده که این سرمایه‌گذاری را در شهر خود داشته باشند.

کاهش جمعیت کارگری بسیاری از واحدهای تولید استان به نصف

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس با اشاره به اینکه شرکت ایرالکو پرتیراژترین جمعیت کارگری استان را در دل خود جای داده است و یک سرمایه ‌ ارزشمند برای اشتغال جوانان این شهر محسوب می‌شود، گفت: هر حرکتی که بخواهد این اشتغال را با خطر مواجه کند، قطعاً جلوی آن خواهیم ایستاد، امروز جمعیت کارگری بسیاری از واحدهای تولید استان به نصف کاهش پیدا کرده و دیگر اجازه نخواهیم داد به اشتغال این استان ضربه وارد شود.

کریمی با بیان اینکه 30 درصد ظرفیت صنعت آلومینیوم کشور در استان مرکزی است و سرمایه‌گذاری‌‌ها و طرح‌های توسعه باید در شرکت ایرالکو صورت گیرد، خاطرنشان کرد: این حق طبیعی مردم اراک است که از این سرمایه‌گذاری‌‌ها برخوردار شوند.

دست به دست شدن سهام کارخانه ایرالکو

وی گفت: در سال‌های گذشته بارها و بارها شاهد دست به دست شدن سهام این شرکت بودیم، درحالی که سهام این شرکت متعلق به پرسنل زحمت شرکت ایرالکو است.

عرضه محصولات آلومنیوم المهدی در بازار آزاد

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس بیان کرد: امروز شاهدیم آلومینیوم المهدی را به کسی واگذار کرده‌اند که با رانت‌خواری طی دو سال به آلاف و الوف رسیده و گردن‌کشی هم می‌کند، شرکت ایرالکو محصولات تولیدی خود را با قیمت 11 هزار تومان به بازار بورس عرضه می‌کند که از قیمت تمام شده هم پایین‌تر است و نمی‌توان قیمت تمام‌شده را پوشش داد، اما این آقا هیچ محصولی در بورس کالا عرضه نمی‌کند و محصولات خود را با 16 هزار تومان در بازار آزاد به فروش می‌رساند که این رانت و مصداق بارز فساد اقتصادی است.

کریمی اظهار کرد: این ثروت‌های نامشروع که از طریق رانت شکل می‌گیرد آفت انقلاب است، ما با کسی تعارف نداریم هر فردی که بخواهد به منافع مردم دست‌اندازی کند، بدون تعارف جلوی او خواهیم ایستاد، این وظیفه ماست که نگهدار مال مردم و حافظ حقوق آنان باشیم.

تحقیق و تفحص از ایرالکو

وی با اشاره به بحث تحقیق و تحفص از ایرالکو از واگذاری مجموعه ایرالکو گفت: دغدغه‌ای که این روزها در شرکت ایرالکو وجود دارد را با جدیت دنبال خواهیم کرد، مراجع قضایی باید به دقت تمام مسائل را رصد و بررسی کنند، اگر احتمال تخلف وجود دارد با متخلفین برخورد کنند ما با کسی عقد اخوت نبسته‌ایم.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب بیان داشت: بیش از 15 سال است که طرح آندسازی بر زمین مانده و تجهیزات آن در حال خاک خوردن است، باید هرچه سریع‌تر این طرح وارد فاز اجرایی شود.


شعارسال ، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبرگزاری فارس ، تاریخ انتشار 4 مرداد 97 ، کد خبر : ۱۳۹۷۰۵۰۴۰۰۰۴۲۸ ، farsnews.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین