پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۴۵۱۳۱
تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۳
هرچند نمایندگان مجلس تاکید کرده‌اند که افراد بازنشسته باید از مدیریت کناره‌گیری کنند اما بررسی این موضوع در یک دهه اخیر نشان می‌دهد آنها با قدرت به کارشان ادامه خواهند داد!

شعارسال: مصوبه دوم مردادماه مجلس در مورد ممنوعیت به کارگیری بازنشسته ها و اصلاح آن، سر و صدای زیادی به پا کرده به خصوص اینکه اصلاحیه صورت گرفته، با کاهش مقامات مستثنی شده همراه بود و همین مسئله گستردگی واکنش ها را بیشتر کرده است به خصوص اینکه قانون اصلاح شده، طیف زیادی از مدیران را در عرصه های مختلف در بر می گیرد.

حوزه ورزش از این دست مدیران که سال ها از دوره بازنشستگی آنها می گذرد اما همچنان بر سرِ کارند، کم ندارد. از وزارتِ مسعود سلطانی فر که متولی ورزش در کشور است گرفته تا ۵۲ فدراسیونی که بازوهای این وزارتخانه به حساب می آیند، افرادی هستند که پست معاونت یا ریاست را عهده دارند اما بازنشسته به حساب می آیند. این افراد بر اساس مصوبه جدید مجلس، دیگر جایی در ورزش نخواهند داشت و بالاخره پس از سال ها باید عطای این عرصه دلچسب را به لقایش ببخشند که البته بعید است!

یک دهه سابقه در ممنوعیت به کارگیری بازنشسته ها

این اولین بار نیست که منع به کار گیری بازنشسته ها مطرح و با جدیت پیگیری می شود. موضوع منع به کارگیری بازنشسته ها در ماده ۹۵ قانون مدیریت خدمات کشوری مورد تاکید قرار گرفته و طرح آن برای اجرا هم تقریبا از دولت نهم آغاز شد به طوریکه در برنامه پنجساله پنجم توسعه که اواخر سال ۸۹ به تصویب رسید نیز طرح موضوع شد.

حتی در برنامه ششم توسعه هم منع به کارگیری بازنشسته پیگیری شد و در نهایت اردیبهشت ماه سال ۹۵ بود که بعد از تصویب مجلس شورای اسلامی و تائید شورای نگهبان، حسن روحانی رئیس جمهور قانون مربوطه را جهت اجرا به سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور ابلاغ کرد.

این قانون به صورت دو فوریتی و در راستای اجرای اصل ۱۲۳ قانون اساسی در مجلس بررسی و مصوبه گرفت با این حال ابهاماتی داشت که باعث شد سال گذشته مجددا در مجلس مطرح و استفساریه تصویب شود. (ماده واحده به آن اضافه شد)

بعد از آن سازمان اداری و استخدامی اخیرا با ارسال نامه ای به دستگاه ها و سازمان های مربوطه اجرای قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشسته ها را مورد تاکید قرار داد اما در فاصله کمتر از یک سال، همان قانون مجددا با نظرات اصلاحی نمایندگان مجلس، دستخوش تغییرات شده است.

در همه این سال ها، منع به کار گیری بازنشسته ها در ورزش مطرح بود. مسئولان هم اگرچه خود را موظف به تبعیت از آن می دانستند اما همواره به لطف راه هایی که دست شان را برای به کارگیری بازنشسته ها باز گذاشته بود، قانون را دور می زدند که اگر غیر از این بود، امروز شاهد حضور خیلِ بازنشسته ها در ورزش نبودیم.

بازنشسته ها کنار نمی روند!

 روندی که در قانون منع به کارگیری بازنشسته ها و اجرای آن از سال های گذشته تا به امروز طی شده، حداقل در ورزش -جزو موارد خیلی محدود و خاص - کمک حالِ خالی شدن پست های مدیریتی و جایگاه های تاثیرگذار از حضور بازنشسته ها نبوده است. چراکه همواره وجود برخی تبصره ها و استفاده از آنها، راه را برای بازگشت به کار بازنشسته ها باز گذاشته بود.

اگرچه حالا این قانون با هدف اعمال محدودیت های بیشتر در جلوگیری از جذب بازنشستگان، اصلاح شده است اما با روندی که تا به امروز به خصوص در ورزش، سپری شده بعید است اجرای آن راه به جایی ببرد و منجر به کنار رفتن بازنشسته ها شود. در کل احتمال ایجاد یک راه در رو جدید برای حفظ بازنشسته هایی که نمی خواهند از ورزش دِل بکنند بیشتر از اجرای سفت و سخت قانون است به خصوص اینکه مصوبه مجلس تا ابلاغ و اجرا راه طولانی دارد.

مصوبه جدید مجلس در مورد منع به کارگیری افراد بازنشسته بعد از بررسی در شورای نگهبان مجوز ابلاغ و اجرا را خواهد گرفت البته در صورتی که این شورا، پیشنهاد اصلاحی در مورد آن نداشته باشد. در غیر این صورت قانون منع به کارگیری بازنشسته ها به مجلس بازگشت داده می شود تا نظرات شورای نگهبان نسبت به آن بررسی شود. در صورتیکه این نظرات، تائیدیه مجلس را بگیرد روند ابلاغ قانون به صورت عادی طی می شود در غیر این صورت مجمع تشخیص مصلحت نظام باید در مورد اختلاف نظر ایجاد شده، رای دهد.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری مهر ، تاریخ انتشار:8مرداد1397 ، کدخبر: 4360076: www.mehrnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین