پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۱۴۵۳۱۴
تاریخ انتشار : ۱۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۷:۰۷
سالار آملی گفت: یکی از چالش‌های پیش روی دانشگاه‌ها در بخش بین‌الملل سیاست ‌های ویژه امنیتی است. با توجه به شرایط فعلی در کشور، احتیاج نیست به این میزان حساسیت داشته باشیم.

شعارسال: چهاردهمین نشست مشورتی معاونان و مدیران بین‌الملل دانشگاه ‌ها و مراکز آموزشی و پژوهشی منتخب کشور صبح امروز در دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار شد. در این نشست دکتر حسین سالار آملی قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در امور بین الملل به بیان و تشریح چهار چالش اساسی و کلان پیش روی دانشگاه‌ها در بخش بین‌الملل پرداخت و گفت: یکی از این چالش‌های کلان مربوط به «سیاست‌های ارزی» کشور است. سیاست‌هایی که قطعاً در عملکرد ما در حوره بین‌الملل از دعوت از اساتید خارجی گرفته تا خرید برخی کتب تاثیر خواهد گذاشت.

سالار آملی افزود: به حدود ۲۰۰ میلیون یورو ارز برای فعالیت دانشگاه ها در حوزه بین‌الملل نیاز داریم.

وی یکی دیگر از چالش‌های پیش روی دانشگاه‌ها در بخش بین‌الملل را سیاست ‌های ویژه امنیتی دانست و گفت: با توجه به شرایط فعلی این میزان از حساسیت را احتیاج نیست داشته باشیم. در این خصوص روز چهارشنبه مباحث جدی با دوستانمان در وزارت اطلاعات خواهیم داشت.

قائم مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل، از افزایش پروپاگاندای ایران‌هراسی در مراکز علمی دنیا ابراز نگرانی کرد و افزود: «تونل علم آلمان» که برای دانشجویان و اساتید ما بسیار کلیدی بود قرار بود مهرماه در ایران برگزار شود اما متاسفانه برگزار نمی‌شود.

سالارآملی حاکمیت جریان‌های سیاسی در همکاری‌های علمی بین‌المللی را یکی دیگر از چالش‌های موجود در حوزه بین‌الملل دانشگاه ها عنوان و اظهار کرد: اینکه دوتابعیتی‌ها را فاسد بدانیم و از ظرفیت آنها برای نیل به اهداف علمی خود استفاده نکنیم نگاه دقیقی نیست.

وی با بیان اینکه کشور ایام سخت‌تری را پیش رو خواهد داشت، گفت: انتظار ما از دانشگاه‌ها داشتن تنها ارتباط بین‌الملل نیست. اینکه دانشجویان و اساتید ما فرصت مطالعاتی داشته باشند و در سمینارهای خارجی شرکت کنند تنها هدف ما در بخش بین‌الملل نسیت. ما می‌خواهیم نظام و سیاست عمده‌ای را در بخش بین‌الملل داشته باشیم این یعنی با هدف مشخص و با سیاست دانشگاهی به صورت نظام‌مند کار کنیم.

سالار آملی عبور از «ارتباطات بین المللی» به «سیاست های بین المللی» را هدف اصلی در امور بین‌الملل دانست و گفت: در این راستا باید دانشگاه‌ها کشورهای هدف داشته باشند. نقشه راه همکاری‌ها را تدوین کنند و ساختار همکاری کلانی داشته باشند.

وی با بیان اینکه نقطه ضعف ما برای رشد در دنیا ضعف در بخش بین‌الملل است، گفت: باید تا سال ۱۴۰۰، ده دانشگاه ما جزو صد دانشگاه برتر دنیا شوند و سهم دانشجویان خارجی در دانشگاه‌های کشور باید در سال ۱۴۰۰ به ۱/۸ درصد برسد. بنابراین باید با برنامه‌ریزی مناسب به این اهداف برسیم.

سالار آملی از تعداد ۵۵ هزار و ۳۰۸ هزار دانشجوی خارجی مشغول به تحصیل در ایران خبر داد و افزود: دانشگاه آزاد اسلامی ۱۰ هزار و ۱۲۰، دانشگاه‌های دولتی ۲۶ هزار و ۱۵۳، جامعه‌المصطفی ۱۷ هزار و۲۲۰ و وزارت بهداشت هزار و ۸۱۵ دانشجوی خارجی مشغول به تحصیل دارند.

قائم مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل در خصوص اعزام اعضای هیات علمی، روسای دانشگاه‌ها و دوره‌های تحقیقاتی با مجوز وزارت علوم گفت: ۸۱۱ نفر به کشورهای مختلف دنیا اعزام شده‌اند که ۷۷ نفر این اعزام‌ها به کشور آلمان، ۶۲ نفر به کشور روسیه و ۴۶ نفر به کشور ترکیه بوده است.

وی افزود: ۶۷۲ نفر در سال ۹۶ برای ارائه مقاله در سمینارهای خارجی شرکت کرده‌اند که از این تعداد بیشترین اعزام‌ها به کشورهای آلمان، فرانسه و ترکیه بوده است.

قائم مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل گفت: در سه سال گذشته ۷۴۵ تفاهم‌نامه بین‌المللی به امضا رسیده است که از این تعداد در سال ۹۴ تنها حدود ۲۴ درصد آنها اجرایی شده است.

سالار آملی ادامه داد: تعداد اساتید، دانشمندان، روسای دانشگاه‌های خارجی و مسئولان علوم و فناوری کشورهای خارجی که به ایران سفر کرده‌اند را در سال ۹۶، ۲ هزار و ۱۱۴ نفر اعلام کرد و گفت: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال ۱۳۹۶ هر هفته پذیرای ۱۱ هیأت خارجی بوده است.

او با بیان اینکه سال گذشته هر هفته‌ یازده هیئت خارجی میهمان وزارت علوم بودند افزود: در شرایط کنونی کشور، به جمع بندی رسیدیم تا سیاست‌های امنیتی‌مان باید به صورت جدی تغییر کند.

دکتر سالار آملی ضمن اعلام ضرورت اهمیت دادن به دیاسپوراها، گفت: طبق آمار وزارت خارجه ۵ میلیون نفر ایرانی دیاسپورا هستند که نیمی از آنها در آمریکا، کانادا و انگلستان زندگی می‌کنند. ضمن اینکه باید گفت دیاسپورهای ایرانی استثناگرا و به شدت علمی و فرهنگی هستند.

وی در خصوص توضیح مفهوم «دیاسپورا» گفت: دیاسپوراها افرادی هستند که در مکان‌های مختلف جهان خارج از وطن زندگی می‌کنند و در سال‌های اخیر با عنوان بازیگران مهم غیردولتی نقش اساسی در عرصه روابط بین‌الملل در حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و انتقال دانش و فناوری بازی می‌کنند.

قائم مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل افزود: دیاسپوراها قادر به ساخت شبکه‌هایی از فعالیت‌های سیاسی و... در بین مرزها هستند و با توجه به قدرت‌های تشکیلاتی و چهره‌های بارز، بازیگران بالقوه‌ای در روابط بین دولت میزبان و دولت مبدأ هستند.

وی کیروش را به عنوان سمبل موفقیت در دیاسپورا معرفی کرد و در خصوص نقش دیاسپوراها نیز گفت: دیاسپوراها در کشور میزبان می‌مانند و داینامیک هستند و یا منافع کشور مادری را مدنظر قرار می‌دهند و در صورت بی‌عملی و یا بدعملی، توسط مخالفان جذب می‌شوند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایسکانیوز ، تاریخ انتشار: 8 مرداد 1397 ، کد خبر: 963390 ، www.iscanews.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین