پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۴۷۴۳
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۹
وزیر امور خارجه با بیان اینکه موشک‌های ما دفاعی است و هیچ ارتباطی با برجام و قطعنامه شورای امنیت ندارد، گفت: میزان هزینه تسلیحاتی ایران جز کوچکی از هزینه‌های همسایگان است.

شعارسال: محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان روز شنبه پس از دیدار و گفت‌وگو با فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در نشست خبری مشترک به تشریح گفت‌وگوهای انجام شده پرداخت.

ظریف با بیان اینکه امروز جلسه کم سابقه‌ای در تاریخ ارتباطات با اتحادیه اروپا داشتیم، اظهار داشت: خانم موگرینی به همراه هفت کمیسیونر اتحادیه اروپا شامل انرژی، تحقیقات و فناوری، محیط زیست و کشاورزی، مدیریت بحران و کمک‌های بشردوستانه، حمل و نقل و هوانوردی، صنعت و سرمایه‌گذاری و آموزش و فرهنگ و ورزش به همراه همکاران خود امروز میهمان جمهوری اسلامی ایران بودند.

وزیر خارجه ادامه داد: کمیسیونرها از صبح امروز با وزرای مربوطه که همتایان ایرانی آنها هستند جلسه داشتند و امروز بعدازظهر و فردا هم جلسات ادامه خواهد داشت. انشاءالله زمینه برای همکاری‌های مشترک ایران و اتحادیه اروپا فراهم خواهد شد.

وی اظهار داشت: این سفر در چارچوب همکاری‌هایی است که بین ایران و اتحادیه پس از توافق برجام صورت گرفته است.

*منافع اتحادیه اروپا در اجرای برجام است/همکاری برای برداشتن موانع برجام

ظریف با بیان اینکه مهم‌ترین حوزه همکاری ما اطمینان از اجرای کامل برجام است، ادامه داد: ما اطمینان داریم که منافع اتحادیه اروپا در اجرای برجام است.

وزیر امور خارجه با تاکید براینکه هم منافع سیاسی و هم منافع اقتصادی اتحادیه اروپا در همکاری با ایران در حوزه برجام است، عنوان کرد: ما و اتحادیه اروپا مشترکا برای برداشتن موانعی که برای اجرای کامل برجام باقی مانده است، همکاری خواهیم کرد.

ظریف با بیان اینکه همکاری‌هایی که در برجام دیده شده مانند توسعه همکاری‌های هسته‌ای غیرنظامی در این سفر و در دیدار بین کمیسیونر انرژی و دکتر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی مطرح خواهد شد، تصریح کرد: همکاری‌های دیگری نیز در حوزه انرژی‌های صلح‌آمیز خواهیم داشت.

وی با اشاره به همکاری‌ اقتصادی و مالی، گفت: کمک اتحادیه اروپا به عضویت جمهوری اسلامی ایران در سازمان تجارت جهانی موضوع دیگری است که بحث خواهد شد.

*آماده‌سازی اقدامات برای باز شدن دفتر اتحادیه اروپا در ایران

به گزارش فارس، وزیر امور خارجه با بیان اینکه امروز در خصوص آماده‌سازی اقدامات اداری لازم در ایران برای باز شدن دفتر اتحادیه اروپا با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا صحبت کردیم، ادامه داد: درباره مباحث منطقه‌ای گفت‌وگو کردیم و در خصوص موضوعات منطقه‌ای، مبارزه با تروریسم، افراط‌گرایی، مسائل انساندوستان، مسئله آوارگان و پناهندگان از جمله موارد مورد بحث ماست و در خصوص مواد مخدر و حقوق بشر با اتحادیه در آینده گفت‌وگوهای اساسی خواهیم داشت.

ظریف از صدور چهار بیانیه در پایان نشست‌های امروز در خصوص محور‌های بیان شده خبر داد و خاطرنشان کرد: یک بیانیه مشترک خواهیم داشت که نکاتی که عنوان کردم به عنوان همکاری‌های ما و اتحادیه اروپا مطرح خواهد شد. یک بیانیه در حوزه همکاری هسته‌ای غیرنظامی، بیانیه‌ای در حوزه همکاری‌های انرژی و همچنین بیانیه‌ای در حوزه همکاری‌های علمی و پژوهشی خواهیم داشت.

*شروعی جدید در ارتباطات ایران و اتحادیه اروپا

وی با بیان اینکه امروز شروعی جدید در ارتباطات ایران و اتحادیه اروپاست، تصریح کرد: امیدواریم که نتیجه این همکاری‌ها برای مردم ایران و مردم اتحادیه اروپا منافع مشترک و پیشرفت و توسعه و کمک به صلح و امنیت بین‌المللی را به همراه داشته باشد.

رئیس دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: ما یقین داریم که این همکاری‌ها می‌تواند برای توسعه کشور و کمک به آرامش در منطقه بحرانی ما مفید واقع شود.

* هر یک از همسایگان با خطر تروریسم و افراط‌گرایی مواجه باشد در کنارشان خواهیم بود

به گزارش خبرنگار فارس، خبرنگار وال استریت ژورنال از ظریف درباره کاهش فعالیت‌های نظامی ایران در سوریه سوال کرد و اینکه اهداف ایران در سوریه چیست و آیا می‌خواهید اسد در قدرت باقی بماند؟ که وی گفت: بارها گفته‌ایم ایران در صف مقدم مبارزه با تروریسم، افراط گرایی و گروه‌های تکفیری در منطقه است و اعلام کردیم در کنار همه همسایگان خود برای مبارزه با این خطرات جدی هستیم.

وی با بیان اینکه در عراق در کنار همسایگانمان بودیم در افغانستان در کنار همسایگان افغانمان هستیم و در سوریه در کنار مردم سوریه هستیم، تصریح کرد: اگر هر یک از دیگر همسایگان ما با چنین خطری مواجه باشند در کنار آنها خواهیم بود.

ظریف ادامه داد: معتقدیم مبارزه با تروریسم، افراط و گروه‌های تکفیری یک ضرورت جهانی و وظیفه بین‌المللی است و معتقدیم کسانی که در این حوزه حضور ندارند، خطا می‌کنند و با یک معضل بین‌المللی که تاکنون نشان داده حد و مرزی نمی‌شناسد و یک روز در سیدنی و یک روز در پاریس یک روز در بروکسل یک روز در لاهور یک روز در بغداد و دمشق و منطقه خاورمیانه خودش را نشان می‌دهد، باید با این معضل به صورت جهانی مبارزه کرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه ایران در این مبارزه حضور دارد، یادآور شد: توقف درگیری‌ها در منطقه و سوریه به معنای توقف مبارزه با گروه‌های تروریستی به ویژه داعش و جبهه النصره نیست. این هم در اعلامیه گروه حمایت از سوریه است و هم در قطعنامه شورای امنیت.

* موشک‌های ما آفندی است/مردم ما حق دارند از خودشان دفاع کنند

وزیر امور خارجه درباره برنامه موشکی ایران که سؤال خبرنگار وال استریت ژورنال بود، تصریح کرد: بارها اعلام کردیم که موشک‌های ما صرفا برای دفاع است و هیچ ارتباطی با برجام و همچنین قطعنامه شورای امنیت ندارد، چون موشک‌های ما برای حمل سلاح‌ هسته‌ای طراحی نشده و هیچگاه ما از این موشک‌ها برای اقدامات آفندی استفاده نمی‌کنیم، اینها برای دفاع ایران است.

وی ادامه داد: با توجه به تاریخچه بسیار شرم‌آور عدم حمایت از ایران در زمانی که رژیم بعثی صدام حسین علیه ما از انواع سلاح‌های مخرب استفاده می‌کرد، تصریح کرد: مردم ما حق دارند از خودشان دفاع کنند.

به گزارش فارس، ظریف با بیان اینکه میزان هزینه تسلیحاتی ایران جزء کوچکی از هزینه‌های تسلیحاتی همسایگان است که هم از مردم کمتری باید دفاع کنند و هم از سرزمین کوچک‌تری، اظهار داشت: اگر کسانی در مورد خطرات تسلیحات در منطقه جدی هستند، باید به کاهش هزینه‌های تسلیحاتی کمک کنند مخصوصا تسلیحاتی که برای کشتار مردم بیگناه در این منطقه به کار می‌رود.

* به آمریکا تذکر داده‌ایم

ظریف در پاسخ به سوالی درباره اظهارات سخنگوی وزارت خارجه آمریکا که گفته دسترسی ایران به منابع مالی آمریکا جزو تعهدات برجام نیست، گفت: ما با کشورها در قالب برجام پیگیری‌های مکرری داشتیم، ولی‌الله سیف رئیس بانک مرکزی ایران در روزهای اخیر در واشنگتن با وزیر خزانه‌داری آمریکا و هیأت کارشناسی ما با هیأت کارشناسی «اوفک» OFAC (دفتر مربوط به نظارت بر تحریم‌ها) مذاکرات جدی داشتند برای اینکه مطمئن شویم آمریکا تعهداتش را در قالب برجام کاملا انجام می‌دهد.

وی افزود: اینکه برجام این موقعیت را برای جمهوری اسلامی ایران فراهم کند که دسترسی به سیستم مالی بین‌المللی داشته باشد هدف برجام است و تمام کشورها باید خود را متعهد به این بدانند که اقدامات لازم را انجام دهند تا موانع را بردارند.

به گزارش فارس، ظریف ادامه داد: ما یقینا به آمریکا تذکر دادیم و فشار می‌آوریم و اتحادیه اروپا نیز چنین کاری را می‌کند که اطمینان حاصل کنیم دولت آمریکا زمینه را همکاری بانکی بانک‌های غیر آمریکایی با ایران فراهم می‌کند.

وی ادامه داد: برجام بحث بانک‌های آمریکایی را شامل نمی‌شده و نمی‌شود بلکه بحث عدم مزاحمت آمریکا برای همکاری سایر بانک‌ها با ایران است. همواره تأکید کرده‌ایم که بیشترین ضرر را از تحریم‌های اولیه علیه ایران، شرکت‌ها و بانک‌های آمریکایی می‌برند.

ظریف گفت: آمریکا متعهد است مانع نشود که سایر بانک‌ها (بانک‌های غیرآمریکایی و اروپایی) بتوانند از روابط با ایران بهره‌مند باشند و ما و اتحادیه اروپایی این برنامه را دنبال خواهیم کرد و انشاءالله نتایج ملموس آن را بیش از پیش خواهیم دید.

*مردم ایران باید نتایج توافق هسته‌ای را هر چه سریع‌تر احساس کنند/آماده گفت‌وگوی حقوق بشری هستیم ولی دو طرفه

به گزارش فارس، خبرنگار بی‌بی‌سی انگلیسی درباره رفع تحریم‌ها بعد از اجرای برجام و اینکه آیا برجام در خطر است، سوال کرد که ظریف در پاسخ گفت: مردم ایران باید نتایج توافق هسته‌ای را هر چه سریع‌تر احساس کنند.

وی افزود: اگر این احساس برای مردم ایران ایجاد نشود حتما مردم ایران سؤال خواهند کرد که چه میزان توافق برای ایران مفید بوده است.

ظریف گفت: معتقدیم توافق هسته‌ای زمینه را برای همکاری بین‌المللی فراهم کرده، خطر را از این منطقه دور کرده و می‌تواند آینده بسیار بهتری را برای مردم ایران، منطقه و صلح و امنیت بین‌المللی فراهم کند.

رئیس دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: ضرورت دارد طرف مقابل به ویژه آمریکا تعهدات خودش را نه فقط روی کاغذ بلکه در عمل اجرا کند و موانع عملی که برای همکاری‌ها به ویژه همکاری‌های بانکی وجود دارد، انجام دهد.
وی درباره گفت‌وگوهای حقوق بشری با اتحادیه اروپا عنوان کرد: ما آماده گفت‌وگوی حقوق بشری هستیم، ولی خانم موگرینی و دیگر دوستان ما در اروپا می‌دانند و من در پارلمان اروپا به صراحت گفتم که این گفت‌وگو یک طرفه نخواهد بود و حتما در این گفت‌وگو ایران مطالب مهمی را درباره وضعیت حقوق بشر دارد که حتما اطمینان دارم طرف اروپایی آماده شنیدن آنها خواهد بود.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری فارس، تاريخ انتشار: 28 فروردین 1395، کد خبر: 13950128000830، www. farsnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین