پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۴۷۸۷۸
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۳
یک مدرس حوزه‌ی علمیه‌ی قم با اعتقاد بر این که روحانیت از ابتدا نباید وارد امور اقتصادی می‌شد، گفت: همچنین مهم‌تر از وارد نشدن روحانیت به حوزه‌ی اقتصادی، لزوم تبرج نکردن آن‌هاست
شعار سال : یک مدرس حوزه‌ی علمیه‌ی قم با اعتقاد بر این که روحانیت از ابتدا نباید وارد امور اقتصادی می‌شد، گفت: همچنین مهم‌تر از وارد نشدن روحانیت به حوزه‌ی اقتصادی، لزوم تبرج نکردن آن‌هاست

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید علی برقعی،مدرس سطح عالی مدرسه مرحوم آیت الله معیدی قم در گفت‌وگو با شفقنا با اشاره به فاصله‌ای که بین مردم و نظام و مقامات حکومتی ایجاد شده است، اظهار کرد: با توجه به این که روحانیت به عنوان سمبل نظام جمهوری اسلامی شناخته می‌شود، در پیشانی این انتقادات قرار گرفته است. ما به عنوان روحانیت این مسایل را هم می‌بینیم و هم درک می‌کنیم.

حوزه‌های علمیه‌ی تجملی از موارد ایجاد فاصله بین مردم و روحانیت است

او یکی از مشکلاتی که منجر به مورد انتقاد قرار گرفتن روحانیت توسط مردم شده است را ناخودآگاه فاصله گرفتن روحانیت از مردم به واسطه‌ی گرفتن مسوولیت‌ها و دور شدن از مشکلات مردم خواند و افزود: علاوه بر آن وقتی به درست یا غلط شروع به ساختن حوزه‌های علمیه‌ای تا حدی تجملی و امکانات فراوان در شهرهای مختلف در شهرهای مختلف کردیم و در عین حال نتوانستیم حالتی که در گذشته بین مردم و روحانیت وجود داشت را تقویت کنیم، همگی فاصله‌ی فعلی میان روحانیت و مردم را ساخت.

نباید تلاش دشمنان در ایجاد ذهنیت منفی به روحانیت را نادیده گرفت

این مدرس حوزه با تأکید بر اینکه نباید تلاش‌های دشمنان در این زمینه را نیز نادیده گرفت، گفت: اقلیتی از روحانیت در حاکمیت و عمده‌ی آن‌ها خارج از آن و مشغول درس و بحث خود هستند. این دسته به لحاظ مالی نیز آنچنان قوتی ندارند. البته بسیاری از مردم هم این مسایل را می‌دانند اما این ذهنیت به واسطه‌ی تلاش برخی رسانه‌ها شکل گرفته است که همه‌ی مشکلات جامعه به روحانیت مربوط می‌شود.

حوزه‌های علمیه باید از نهادهای حکومتی مبارزه جدی با فساد را مطالبه کنند

او با بیان این که از حوزه‌های علمیه و مراجع عظام تقلید در شرایط فعلی انتظار می‌رود به دنبال فشار به حاکمیت در این زمینه و مبارزه جدی با فساد باشند، اظهار کرد: کما این که در همین ایام و در این زمینه شاهد مواضعی از طرف بعضی مراجع بودیم. حوزه‌های علمیه باید به جدّ از نهادهای حکومتی مبارزه جدی با فساد را مطالبه کنند که فارغ از ارتباطات یا زد و بندهایی که ممکن است در حکومت یا در میان افراد باشد این موضوع را پی‌گیری کنند.

برقعی تصریح کرد: در مورد روحانیت به طور عام و فارغ از روحانیتی که داخل حکومت مسوولیت‌هایی دارند نیز بهترین اقدام، همزادپنداری با مردم است. اصراری نداشته باشیم که همه‌ی تشکیلات در حوزه مبرّا از اشکال هستند. مدتی قبل در جریان زلزله‌ی کرمانشاه، عده‌ای از طلاب را به آن مناطق اعزام کردیم. توصیه‌ی من به آن‌ها این نکته‌ی مهم بود که «در آن جا شما را به عنوان نماد حاکمیت می شناسند و ممکن است فردی که همه‌ی زندگی خود را از دست داده است، همه‌ی ناراحتی خود را بر سر شما فریاد بزند. در چنین شرایطی سعی کنید در صدد گرفتن ارتباط عاطفی با مردم باشید و نه به دنبال دفاع، آن هم در این وضعیت ناراحت‌کننده». نه این که نباید دفاع کرد، منظور درک شرایط و حال مردم است.

روحانیت از ابتدا نباید وارد امور اقتصادی می‌شد

او با تأکید بر اینکه از ابتدا نباید روحانیت وارد امور اقتصادی می‌شد، گفت: با نگاهی به گذشته‌ی حوزه‌های علمیه نیز مشخص می‌شود که تقریباً روحانیت ورودی به حوزه‌ی ‌اقتصاد نداشته‌اند اما وضعیت تا حدی به این سمت کشیده شد. باید حتی‌المقدور و تا جایی که می‌شود، از ورود به اقتصاد و فعالیت‌های اقتصادی پرهیز کنند؛ به‌ویژه روحانیون مطرح که مردم آن‌ها را به واسطه‌ی سمتی در حکومت یا عنوان و شخصیتی در حوزه می شناسند.

مهم‌تر از وارد نشدن روحانیت به حوزه‌ی اقتصادی، لزوم تبرج نکردن آن‌هاست

برقعی همچنین با بیان این که مهم‌تر از وارد نشدن روحانیت به حوزه‌ی اقتصادی، لزوم تبرج نکردن آن‌هاست، گفت: بعضی روحانیون به لحاظ مالی متمکن هستند و این تمکن آن‌ها هم مربوط به پیش از جمهوری اسلامی است. حتی این دسته از خانواده‌ها نیز باید تا می‌توانند خودنمایی و تبرج را کاهش دهند. در دنیای امروز و با وجود صفحات مجازی، گاهی مشاهده می‌شود فرزندان روحانیون یا منتسبن به خانواده‌های مطرح، عکس‌هایی از مراسم آنچنانی یا ساعت آنچنانی و … منتشر می‌کنند که موجب تحریک جامعه می‌شود.

بزرگان حوزه در مبارزه با فساد از نزدیکان خود شروع کنند

او تصریح کرد: بزرگان حوزه، خود باید به این بحث وارد شوند و از نزدیکان خود شروع کنند؛ مراجع به اطرافیانشان حساسیت بیشتری نشان دهند و با طلبه‌ها و روحانیون در این مورد صحبت کنند. البته واقعیت این است که افراد ثروت‌اندوز خودنمای متمایل به اشرافیت بین روحانیون، نسبت به دیگر اقشار جامعه، خیلی در اقلیت هستند و تا اندازه‌ای این موضوع، برجسته‌سازی می‌شود اما در هین حد هم باید بزرگان حوزه و کسانی که می‌توانند و ارتباطاتی دارند، تلاش کنند کاهش داده شود.

مهم‌ترین اقدام در اصلاح مشکلات پیرامون فساد، همزاد پنداری با مردم است

این مدرس حوزه‌ی علمیه‌ی قم مهم‌ترین اقدام در اصلاح مشکلات موجود پیرامون فساد را همراه شدن با مردم در مبارزه با فساد و همذات‌پنداری با آن‌ها در مشکلات و داشتن درک متقابل دانست و تصریح کرد: حوزه در طول تاریخ، مرجع مشکلات مردم بوده است؛ باید این ویژگی حفظ و تقویت شود. در حال حاضر نیز مراجعات مردم، بسیار است اما به دلیل گسترده شدن دفاتر مراجع و حوزه‌ها کمتر توان انجام امور برای رفع مشکلات مردم وجود دارد. چرا که آن فردی که پیش از این در خانه‌ای می‌نشست، مردم با مراجعه به وی مشکلات خود را بیان می‌کردند و به واسطه وجوهات رسیده، مشکلاتشان را حل می‌کردند، امروز چندین مدرسه افتتاح کرده و مجبور است مخارج آن مدارس را از وجوهات تأمین کند. در نتیجه از آن ارتباط چهره به چهره با مردم غافل شده است. باید مراقبت بیشتری کنند و ارتباط بیشتری با مردم برقرار شود تا انشاالله از این وضعیت ناراحت‌کننده خارج شوییم.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از  خبرگزاری بین المللی شفقنا، تاریخ انتشار 20 مرداد 97، کدمطلب: 609452، wwwa.shafaqna.com

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۰
0
0
کاش روزی برسه یاد بگسریم توی کار همدیگه دخالت نکنیم
س.د76
ناشناس
United States
۱۵:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۰
0
0
دقیقا درسته جایگاه هرکسی باید حفظ بشه و در حیطه کاری خودش به وظایفش عمل کنه
ا.ف۷۵
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۱
0
0
ا.ف75
این همون حرفی بود که امام خمینی هم این رو فرموده بودند! ای کاش بهش عمل میشد
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین