پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۱۴۷۹۷۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۷
رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان کشور می‌گوید عده‌ای از مردم به نحوی کالاها را احتکار می‌کنند که گویا در شرایط حمله و جنگ نظامی هستیم.
شعارسال: کشف انبار دارو در کرج، احتکار١٧٠ هزار تن کاغذ در گاوداری‌های اطراف پایتخت، کشف 2600 تن برنج در زاهدان و 1000 تن برنج در شهرکرد نمونه‌هایی از اتفاق‌هایی این روزهای کشور است؛ عده‌ای در آب گل‌آلود اقتصاد این روزهای کشور به دنبال منفعت‌طلبی هستند و بی اعتنا به وضعیت دشوار معیشتی مردم، به دنبال پرکردن جیب‌های خود هستند. کارشناسان اینگونه تحلیل کرده‌اند که سابقه این رفتار در سال‌های جنگ ایران و عراق و سال‌های قحطی دیده شده است. گویا باید سال‌های نیمه دوم دهه 90 را به تاریخ اضافه کنیم!

شباهت وضعیت کنونی با دوران جنگ 8 ساله با عراق

حسین ابراهیمی رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان به رویداد۲۴ می‌گوید: متاسفانه برخی از سودجویان به جای کمک به اقتصادکشور و همراهی با مردم، به فکر پرکردن جیب‌های خود هستند و با احتکار بسیاری از کالاها در انبارها و عدم توزیع آن بین مردم به دنبال چندبرابر فروختن کالاهای موردنظر خود هستند و اتفاقاتی که در دوران جنگ هشت ساله با عراق شاهد آن بودیم درحال رخ دادن است.

او می‌گوید: درست است که چنین عکس‌العمل‌هایی در بروز بحران‌ها طبیعی است، اما اعتقادات مردم در دهه 60 قوی‌تر بود و کمک رسانی مردم به یکدیگر بسیار بیشتر بود.

مسئولانی که انکار واقعیت می‌کنند

ابراهیمی می‌گوید در حال حاضر کشور ما درگیر جنگ اقتصادی با دشمنان منطقه‌ای و بین المللی است و اینکه در این شرایط حساس چه اقدامی انجام دهیم، بسیار مهم است اما متاسفانه مسئولان به جای اینکه خود را برای شرایط بحران آماده کنند مدام می‌گویند همه چیز آرام است و جایی برای نگرانی نیست؛ درحالیکه این طرز برخورد صحیح نیست و به جای انکار واقعیت باید با مشکلات روبه رو شد.

او بیان کرد: انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان کشور نیز برای مقابله با محتکران به وزارت صنعت و سازمان حمایت از حقوق مصرف کننده اعلام آمادگی کرده چراکه شرایط به گونه‌ای نیست که اجازه دهیم عده‌ای با سوء استفاده قصد به مخاطره انداختن نیازهای مردم را داشته باشند.

تا زمانیکه شرایط اقتصادی به حالت عادی بازنگشته است توزیع کالاهای اساسی به دست دولت باشد

این مقام مسئول به اقدام دولت در این خصوص اشاره کرد و گفت: خوشبختانه هفته گذشته دولت با محدودکردن ارز دولتی و اختصاص آن به واردات کالاهای اساسی تا اندازه زیادی جلوی مفت‌خوری‌های بسیاری از شرکت‌های متخلف را گرفت و لازم است تا زمانیکه شرایط اقتصادی به حالت عادی بازنگشته است، توزیع کالاهای اساسی دست دولت باشد و همزمان با متخلفان نیز برخوردهای قهرآمیز صورت گیرد.

نزدیک به شروع مدارس است و کاغذ نداریم

ابراهیمی به فصل بازگشایی مدارس اشاره کرد و گفت: نزدیک به یک ماه دیگر تا بازگشایی مدارس وقت مانده است و متاسفانه وضعیت کاغذ در حالت بحران قراردارد و اگر در این خصوص تمهیداتی اندیشیده نشود، می‌تواند مشکلات زیادی به بار آورد چراکه سوءاستفاده‌گران داخلی بسیار بیشتر از دشمنان خارجی ضربه به نظام اقتصادی وارد می‌کنند.

رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان کشور اظهارکرد: عده‌ای از مردم احتمال شکل‌گیری جنگ را در ذهن خود می‌پروانند و به همین دلیل اقدام به احتکار می‌کنند، درحالیکه مبارزه واقعی به معنای صرفه جویی در منابع مختلف از جمله آب، برق، گاز و ... است و چنانچه مدیران نیز با مردم همراه باشند و سهمیه‌بندی کالاها را به طور جد پیگیری و نظارت کنند، می‌توان از این مانع نیز عبور کرد.

نیاز داخل تامین نشده به فکر صادرات کالاها به کشورهای همسایه هستیم

به گفته ابراهیمی در مقطعی صادرات به نفع کشور بود اما از زمانیکه قیمت ارز چند برابر شد، اختلاف قیمت کالاها انگیزه بیشتری برای صادرات مهیا کرد که متاسفانه بسیاری از سودجویان به بهانه صادرات، بسیاری از کالاها را از مرزهای غربی کشور خارج کردند.

او ادامه داد: در ماه‌های گذشته شاهد رشد بی‌رویه انتقال کالاها هم به صورت قانونی هم به صورت قاچاق به سلیمانیه عراق و افغانستان بودیم. این در حالی است که باید به سرعت از صادرات کالاها جلوگیری شده و در سیاست‌های صادراتی کشور به سرعت اصلاحاتی رقم زده شود و اولویت را به تامین نیازهای داخل کشور داد و سپس به فکر صادرات باشند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از پایگاه خبری تحلیلی رویداد24 ، تاریخ انتشار: 20 مرداد 1397 ، کدخبر: 141432 ، www.rouydad24.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۱
0
0
ا.ف75
خدا طوری میزنه پس کلشون که ندونن از کجا خوردن!
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین