پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۵۰۵۷۹
تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۷:۱۵
مدیر تعاون روستایی آذربایجان شرقی، عمده موانع موجود در مصرف بذر مناسب و اصلاح شده را ضعف نقدینگی دانست و بر ضرورت اهتمام بیشتر در ترویج و فرهنگ سازی در جهت افزایش آگاهی بهره برداران تاکید کرد.

شعارسال: بخش کشاورزی، نقش مهمی در خود اتکایی و تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی دارد و از این رو تولید کیفی و سالم محصول با رعایت توسعه پایدار این بخش از دغدغه های دولت است.

بر این اساس با برگزاری میزگردی با حضور کارشناسان کشاورزی و تعاون روستایی استان سعی شد چالش های موجود بررسی و راه کارهای مناسب ارائه شود.

** تولید سالانه 25 هزار تن بذر

مدیر تعاون روستایی آذربایجان شرقی، عمده موانع موجود در مصرف بذر مناسب و اصلاح شده را ضعف نقدینگی دانست و بر ضرورت اهتمام بیشتر در ترویج و فرهنگ سازی در جهت افزایش آگاهی بهره برداران تاکید کرد.

حسین غفاری با اشاره به اینکه استفاده از بذر محدودیت زمانی دارد و در آذربایجان شرقی بلافاصله پس از برداشت محصول، آماده سازی زمین برای کشت بعدی شروع می شود، گفت: چنانچه بهای محصول فروخته شده با تاخیر به دست کشاورز برسد، مجبور خواهد بود بدون استفاده از بذر مناسب زمین خود را زیر کشت ببرد.

غفاری با بیان اینکه بین استفاده از بذر اصلاح شده و تولید کیفی، رابطه مستقیم وجود دارد، خاطرنشان کرد: در کنار اصلاح خاک و استفاده از مکانیزاسیون و شیوه های نوین بهره برداری، در صورت استفاده از بذر اصلاح شده می توانیم انتظار افزایش بهره وری را داشته باشیم.

وی با اشاره به هزینه بر بودن تولید بذر، گفت: توان تولید بذر استان 25 هزار تن در سال است که بخشی از آن توسط بخش خصوصی زیر نظر معاونت بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان تولید می شود.

غفاری با بیان اینکه بقیه نیاز 75 هزار تنی استان به بذر کشاورزی از سایر استان ها تامین می شود، خاطرنشان کرد: بذر مصرفی توسط مرکز تحقیقات بذر و نهال کشور کنترل می شود.

کارشناس زراعت جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی نیز با بیان اینکه در گذشته تنها شرکت خدمات حمایتی بخش کشاورزی تولید کننده بذر بود و 3 تا 3500 تن تولید داشتیم، گفت: با توجه به سیاست ها خصوصی سازی دولت در زمان حاضر 11 شرکت از جمله 5 اتحادیه تعاون روستایی در شهرستان های میانه، بستان آباد، هشترود، چاراویماق و کلیبر در این زمینه فعالند.

موسی موحدی با بیان اینکه 90 درصد بذر مصرفی استان اصلاح شده است، گفت: 35 درصد بذر مصرفی به صورت رسمی و بقیه توسط خود بهره برداران بوجاری می شود.

** اصلاح مدیریت مزرع ضروری است

معاون فنی و اجرایی سازمان تعاون روستایی آذربایجان شرقی نیز با بیان اینکه استفاده از بذر و کود مناسب اصلاح شده در کنار «به زراعی» و ارتقای ضریب مکانیزاسیون از عوامل موثر در بهبود تولید کشاورزی است، گفت: انتظار ما در استفاده از بذر اصلاح شده افزایش عملکرد در واحد سطح است که افزایش درآمد کشاورزان را در پی دارد.

رسول علایی با اشاره به اینکه از طریق «به نژادی» درصدد تولید بذر مقاوم به تنش ها هستیم، خاطرنشان کرد: با توجه به سهم بخش کشاورزی در مصرف 80 درصدی آب استان، رویکرد ما استفاده از بذر مقاوم به کم آبی و زود رس است که طول زمان رشد کم شود.

وی در کنار استفاده از ارقام مقاوم به کم آبی و آفات بر ضرورت اصلاح مدیریت مزرعه از جمله تغییر شیوه آبیاری و استفاده از سامانه های نوین قطره ای و تحت فشار تاکید کرد.

کارشناس حفظ نباتات جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی هم با بیان اینکه به دلیل محدودیت های موجود در جهت افزایش سطح زیر کشت، راهکار موجود توسعه عمودی است، گفت: نقش بذر مناسب و اصلاح شده در این شیوه توسعه مهم است و باید مورد توجه قرار گیرد.

بهزاد بهرامی مدیریت عوامل خسارت زا، آفات و استرس های محیطی را در جهت تولید کیفی محصول ضروری دانست و افزود: افزایش دمای زمین، محصولات استان ما را که بیشتر سردسیری هستند، دچار تنش می کند.

بهرامی با بیان اینکه زمستان های معتدل و بهار سرد آسیبی جدی به بخش کشاورزی وارد می کند، گفت: فعالیت های نظارتی و تحقیقاتی و استفاده از بذر اصلاح شده در کاهش بیماری های غلات از جمله سن گندم در استان موثر بوده و شاهد کاهش آلودگی این محصول راهبردی به آفت یاد شده هستیم.

وی با بیان اینکه 85 درصد بذر گندم مصرفی استان ضدعفونی می شود، گفت: تمام مزارع تکثیری نظارت می شود.

** افزایش سه برابری تولید گندم در آذربایجان شرقی

معاون فنی و اجرایی سازمان تعاون روستایی آذربایجان شرقی، افزایش سه برابری تولید گندم استان در سال جاری نسبت به سال گذشته را در کنار بارندگی های به موقع نتیجه استفاده از بذر مناسب دانست و خاطرنشان کرد: طرح مشترک بین المللی همچون ایران ایکاردا و ایران سیمیت در جهت افزایش بهره وری محصولات کشاورزی در استان در حال اجراست.

اعلایی با اشاره به اشتیاق کشاورزان به استفاده از ارقام پرمحصول، گفت: در کنار برنامه های افزایش تولید باید به تقویت توان فراوری محصولات از طریق ایجاد صنایع تکمیلی توجه شود.

وی با اشاره به سهم 75 درصدی محصولات کشاورزی در تامین نیاز غذایی و 25درصدی در تولید ناخالص داخلی خاطرنشان کرد: کمبود صنایع تبدیلی موجب کاهش ارزش افزوده این بخش شده است.

وی خام فروشی را مغایر با برنامه های اشتغال زایی دانست و گفت: زنجیره تولید نیازمند صنایع تکمیلی است.

وی با اشاره به رسوب برخی محصولات همچون سیب زمینی در برخی سال ها به جهت کشت بیش از نیاز مصرفی، گفت: در کنار برنامه های افزایش بهره وری از طریق بهبود شیوه های تولید و استفاده از بذر اصلاح شده، ایجاد واحدهای صنایع تبدیلی و افزایش توان ذخیره سازی در انبارهای سرد ضروری است.

مدیرتعاون روستایی آذربایجان شرقی هم با بیان اینکه در زمینه تولید سیب زمینی سعی داریم کار به خرید تضمینی نکشد، گفت: در شهرستان سراب به عنوان مرکز تولید این محصول، انبار مکانیزه سرد با ظرفیت 15 هزار تن ایجاد شده و واحد تبدیلی با توان 30 هزار تن در حال احداث است.

وی با اشاره به اینکه واحدهای فرآوری نیازمند خوراک مرغوب هستند، گفت: گام نخست برای تامین خوراک این صنایع استفاده از بذر مناسب است.

غفاری با بیان اینکه ارزش افزوده محصول سیب زمینی از طریق فراوری سه برابر می شود، اظهارداشت: هدف ما اقتصادی کردن تولید در بخش کشاورزی است و تمامی عوامل تولید باید همکاری کنند تا بتوان با بازار جهانی رقابت کرد.

وی با تاکید بر اینکه تولید بر اساس نیاز بازار بر زمین نمی ماند، گفت: ایجاد صنایع تبدیلی با ظرفیت 60 هزار تن در برنامه تعاون روستایی است.

غفاری یکپارچه سازی اراضی را از چالش های اساسی تولید اقتصادی در بخش کشاورزی عنوان کرد و افزود: چنانچه 9 هزار هکتار اراضی سیب زمینی استان با بذر مناسب کشت شود، مشکلی در عرضه محصول نخواهیم داشت.

کارشناس حفظ نباتات جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی با اشاره به نقش و سهم کود و سم مناسب در کنار استفاده از بذر اصلاح شده در کیفیت تولید، گفت: با اجرای طرح ساماندهی فروشنده های کود و سم، سلامت محصولات کشاورزی ارتقا یافته است.

بهرامی با اشاره به اینکه سالانه یک طیف از سمومی که مکانیزم عصبی دارند از چرخه توزیع حذف می شوند، گفت: توزیع کود هم بر اساس آزمون خاک انجام می شود.

اعلایی، معاون فنی و اجرایی تعاون روستایی آذربایجان شرقی هم با اشاره به نیاز 150 هزار تنی استان به کود ازته، گفت: به دلیل قیمت بالا و سهل الوصول نبودن، 50 درصد این میزان استفاده می شود.

به هر حال در کنار فرهنگ سازی و افزایش آگاهی های بهره برداران تامین به موقع بذر و کود راهکار بهبود تولید و افزایش توان اقتصادی بخش کشاورزی است .

  با توجه به ضعف منابع مالی بهره برداران کشاورزی، تامین نقدینگی مورد نیاز برای کود و بذر مناسب در جهت تداوم تولید و افزایش بهره وری در این بخش راهبردی ضروری است


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار: 29 مرداد 1397 ، کدخبر:83007085 ، www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین