پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۵۱۰۰۲
تاریخ انتشار : ۰۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۰
مدیرجهاد کشاورزی خوی از پیش بینی برداشت ۳۰ هزارتن تخمه آفتابگردان و کدو طی سالجاری در این شهرستان خبر داد.

شعار سال: مهران زینالزاده اظهارداشت: امسال در ۲۳ هزار هکتار برداشت محصول تخمه‌های آجیلی آفتابگردان از مزارع خوی از مزارع کشاورزی آبی خوی این دو محصول کشت شده است که از این مقدار بیش از ۲۲ هزار هکتار تخمه آفتابگردان آجیلی و بقیه کدوی آجیلی است.

وی با اشاره به حضور نخستین بورس تخمه آفتابگردان کشور در خوی افزود: حجم معاملات این محصولات در شهرستان خوی ۵۰۰ میلیارد تومان در سال بوده و این بازار بورس با ۳۰۰ غرفه و ۱۰۰ واحد فرآوری و با اشتغالزایی به سه هزار نفر بصورت مستقیم در شهرستان خوی فعال است.

زینالزاده تصریح کرد: پیش بینی می‌شود امسال بیش از ۳۰ هزار تن محصول از مزارع تخمه‌های آجیلی آفتابگردان و کدو برداشت شود و درسه سال گذشته ورود دانه‌های آجیلی آفتابگردان و کدو از خارج تا حدوی کشاورزان منطقه را در فروش محصول با مشکل مواجه ساخته است که بازنگری در تعرفه واردات این محصولات و تفکیک آن ها از دانه‌های روغنی آفتابگردان و کدو ضروری به نظر می‌رسد.

وی از برگزاری پنجمین جشنواره آفتابگردان در این شهرستان خبر داد و اضافه کرد:در جشنواره امسال که به همت شهرداری خوی برگزار می شود، از طرف اتحادیه خشکبار و همچنین جهادکشاورزی غرفه هایی برای معرفی انواع تخمه آفتابگردان و همچنین چگونگی کاشت و برداشت بهتر آن و تشویق سرمایه گذاران برای ایجاد کارخانه های فرآوری و بسته بندی های شکیل و بهداشتی در پارک ملت خوی ایجاد شده است.

زینالزاده هدف از برگزاری این جشنواره را علاوه بر بازاریابی برای تخمه آفتابگردان و آموزش نحوه صحیح کاشت و برداشت و همچنین تشویق سرمایه گذاران و برای ایجاد کارخانه های فرآوری و بسته بندی ایجاد نشاط و امید در جامعه و تبلیغ خود اشتغالی و اقتصاد مقاومتی خواند و گفت: به همین منظور در حاشیه جشنواره ۶۵ غرفه نمایشگاهی غذاها و سوغات و صنایع دستی از استان های مختلف کشور برپا شده است.

مدیرجهاد کشاورزی خوی از اجرای برنامه های هنری توسط گروه های اقوام مختلف کشور در این جشنواره خبرداد و افزود: در این جشنواره ۱۰ گروه مختلف هنری از استانها و اقوام مختلف کشور حضور دارند و در آمفی تئاتر روباز پارک ملت و در نقاط مختلف شهر برای مردم برنامه اجرا خواهند کرد.

شهرستان خوی از دیرباز مهمترین محل کاشت و تولید تخمه آفتابگردان آجیلی بوده و تنها بازار مخصوص تخمه آفتابگردان کشور در این شهرستان قرار دارد.

با توجه به قرار گرفتن تنها بازار مخصوص تخمه آفتابگردان در شهرستان خوی، در سایر شهرهای آذربایجان غربی و حتی برخی از شهرهای آذربایجان شرقی این محصول توسط کشاورزان کاشت و تولید و به بازار خوی جهت فروش عرضه می شود.

تخمه آفتابگردان علاوه بر برآورده کردن نیازهای مصرف داخلی به کشورهای خارجی و بخصوص به کشورهای منطقه و حاشیه خلیج فارس صادر می شد که در سالهای اخیر با ورود تخمه آفتابگردان خارجی و بخصوص چینی و کانادایی نه تنها در بازار صادرات که در بازارهای داخلی نیز محصول آفتابگردان کشاورزان آذربایجان غربی با رقیب جدی و کم شدن مشتری مواجه شده که ضرر و زیان آن به کشاورزان و کسانی که در امر تجارت و خرید و فروش این محصول و محصولات فرآوری آن مشغول هستند وارد شده است.

در کنار تلاش برای تصویب قانون وضع تعرفه های سنگین واردات تخمه آفتابگردان با نام های تخمه های روغنی و دان مرغ و یا ممنوعیت و یا محدودیت آن، برگزاری جشنواره ها می تواند در معرفی و ایجاد بازار برای تخمه آفتابگردان آجیلی بسیار مفید واقع گردد.

سایت شعار سال، با تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار 30 مرداد 97، کد مطلب: 4379624، www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین