پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۵۱۱۹۰
تاریخ انتشار : ۰۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۵
اظهارات جنجالی رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست ایران تمامی ندارد. او از جدی بودن بحران آب در ایران به تکرار سخن گفته است. هفته پیش عیسی کلانتری، درباره تمام شدن آب مملکت در 50 سال آینده هشدار داد. او گفت که آب از حد نیاز ما کمتر است و اگرچه میانگین بارش در کشور کاهش پیدا کرده و با تغییرات اقلیم مواجه هستیم اما متاسفانه در مقابل مصرف آب روزبه روز بیشتر می شود.

شعار سال: اظهارات جنجالی رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست ایران تمامی ندارد. او از جدی بودن بحران آب در ایران به تکرار سخن گفته است. هفته پیش عیسی کلانتری، درباره تمام شدن آب مملکت در 50 سال آینده هشدار داد. او گفت که آب از حد نیاز ما کمتر است و اگرچه میانگین بارش در کشور کاهش پیدا کرده و با تغییرات اقلیم مواجه هستیم اما متاسفانه در مقابل مصرف آب روزبه روز بیشتر می شود.

آب مانند نفت نیست که با توجه به نیاز مصرف شود و به اندازه نیاز و فروش بازار برداشت شود. عیسی کلانتری که پیشتر وزیر کشاورزی دولت های هاشمی رفسنجانی و محمد خاتمی بوده، نقش بسیار مهمی در سیاست های آبی کشور در دهه های 60 و 70 داشته است. سیاست هایی که در برخی پروژه ها مانند توسعه نیشکر، شبیه چاقوی زهرآلود در پهلوی خوزستان عمل کرد.

البته همه بحران امروز آب مربوط به سیاست های بخش کشاورزی نیست؛ اگرچه بیشترین هدررفت منابع ارزشمند آب در ایران به بخش کشاورزی محدود شده است اما سیاست های انباشت آب در پشت سدها و طمع احداث سدهای آبی بدون رعایت الزامات توسعه پایدار، به این روند تخریب سرزمین دامن زده است.

با این حال کلانتری بیش از دیگر مقامات محیط زیستی و منابع طبیعی ایران حالا از آب سخن می گوید و به همان میزان و شاید کمی بیشتر از سوی فعالان محیط زیست و متخصصان این حوزه، مورد نقد جدی بابت سیاست هایش در دوره تصدی وزارت کشاورزی اش واقع شده است.

راستی آزمایی اینکه اظهارات کلانتری در بحث آب، چقدر پایه علمی دارد کار سختی نیست. بررسی آمارهای یک ساله سازمان هواشناسی درباره بارش های سال زراعی جاری و افزایش یک درجه ای دما در سراسر کشور، موید روند رو به وخامت آب در ایران است.

از ابتدای مهر 96 تا ابتدای مرداد 97 بارش 9 /164 میلی متری در سراسر کشور اتفاق افتاده است که این میزان بارندگی، نسبت به بارش بلندمدت کشور حدود 27 درصد کاهش داشته است. همچنین این میزان بارش حدود 22 درصد نسبت به دوره مشابه سال گذشته نیز کاهش نشان می دهد.

اما اینکه آیا رئیس سازمان حفاظت محیط زیست که خود یکی از مجریان سیاست های آبی غلط در دهه های گذشته بوده، تنها مردم و رسانه ها را هدف گرفته، نیازمند بررسی بیشتر است. به نظر می رسد اصرار کلانتری بر برجسته سازی مساله آب -که واقعیت غیرقابل کتمانی است- بیش از مردم، سیاستگذاران کشور را هدف گرفته است.

کسانی که از آب ناچیز باقی مانده، انتظار معجزه در توسعه و سازمان اشتغال کشور دارند یا شاید فراتر از آن، نقشی دیپلماتیک برای آب در ایجاد تعادل سیاسی بین سرزمینی در نظر گرفته اند! گویی کلانتری در تلاش است گلوله جادویی ورشکستگی آبی را به صفحه نظام حکمرانی کشور پرتاب کند و با این تلاش، تاثیرگذاران در شکل گیری، تصویب و در نهایت اجرای قوانین مبتنی بر توان آبی کشور را نسبت به تصمیمات احتمالی خود برحذر دارد، چه اینکه یکی از نزدیکان او پیشتر در گفت وگویی خصوصی، از عذاب وجدان کلانتری نسبت به آنچه در گذشته درباره آب رخ داده، پرده برداشته است.

سایت شعار سال، با تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری مخبرنیوز، تاریخ انتشار 29 مرداد 97، کد مطلب: 1196624، www.mokhbernews.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین