پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۵۲۱۲۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۱:۳۵
مدیر گروه بخش جراحی دانشکده دندانپزشکی یزد گفت: سلامت دهان و دندان یزدی‌ها وضعیت خوبی ندارد.

شعارسال: علیرضا نواب اعظم  با بیان اینکه اکنون تقریباً 400 دندان‌پزشک در استان یزد فعالیت دارند، گفت: این دندان‌پزشکان مدرک دکترای دندانپزشکی دارند، زیر نظر علوم پزشکی فعالیت و شماره نظام پزشکی دارند.

وی بابیان اینکه افراد زیادی هستند که بدون مجوز به‌عنوان دندان‌پزشک فعالیت می‌کنند، ادامه داد: مدتی پیش گزارشی داشتیم که فردی که مکانیک بوده در طبقه بالای محل کار خود به کار دندانپزشکی مشغول بوده است، یا فرد دیگری که خود را متخصص فک و صورت معرفی کرده بود مدارک جعلی داشت که حتی نمره هم برای دوره‌هایی که گذرانده بود ثبت‌شده بود که معاونت درمان علوم پزشکی اقدام به پلمپ مطب این فرد کرد.

نواب اعظم بابیان اینکه ماهانه 15 مورد شکایت در خصوص دندانپزشکی در استان صورت می‌گیرد، عنوان کرد: معاونت درمان علوم پزشکی مرکز گزارش شکایات است و شکایت‌هایی که در موارد مختلف وجود دارد به معاونت درمان می‌رود و از آنجا روند قانونی خود را طی می‌کند.

وی در خصوص مواد مورداستفاده در دندانپزشکی تصریح کرد: در حال حاضر باوجود تحریم‌ها و افزایش قیمت دلار مواد مورداستفاده در دندانپزشکی کم یاب شده است؛ مواد مختلفی برای دندانپزشکی مورداستفاده قرار می‌گیرد که به نظر تا چند ماه آینده دندان‌پزشکان در تأمین این مواد با مشکل مواجه شوند.

رئیس هیئت‌مدیره انجمن دندانپزشکی ایران بابیان اینکه تقریباً 90 درصد مواد مورداستفاده دندانپزشکی از خارج تأمین می‌شود، افزود: مواد دندانپزشکی ایرانی نیز کیفیت آن‌چنانی ندارد و مواد اولیه آن‌ها هم از خارج تأمین می‌شود، ضمن اینکه برخی دندان‌پزشکان مواد باکیفیت پایین‌تر و درنتیجه قیمت ارزان‌تر و برخی مواد باکیفیت باقیمت بالاتر استفاده می‌کنند و با این افزایش قیمت دلار هزینه مواد خیلی بالا رفته است.

نواب اعظم با اشاره به هزینه‌های دندانپزشکی گفت: این طبیعی است که هزینه‌های دندانپزشکی مانند کشیدن دندان در درمانگاه بازمانی که به مطب یک دندان‌پزشک و یا به متخصص مراجعه شود متفاوت است و هزینه دندانپزشکی بخش خصوصی نسبت به دولتی گران‌تر است و هزینه‌های متفاوتی نیز که در بین متخصصان دریافت می‌شود به کار و زمانی که به یک بیمار اختصاص می‌دهند بستگی دارد ضمن اینکه این دندان‌پزشکان هزینه‌های مالیات، آب و برق و. دارند و هزینه‌ای که دولت برای کار آن‌ها تعیین کرده بسیار پایین است.

مدیر گروه بخش جراحی دانشکده دندانپزشکی یزد افزود: یک متخصص دندانپزشکی که چندین سال سابقه کار دارد، از مواد باکیفیت استفاده می‌کند و کار بهتری ارائه می‌دهد قاعدتاً هزینه بیشتری از بیمار دریافت می‌کند و اغلب از همان ابتدا دندان‌پزشک بیمار را از میزان هزینه درمان آگاه می‌کند تا بیمار بر این اساس اقدام به درمان کند و مشکلی نیز پیش نمی‌آید.

وی ادامه داد: به‌عنوان نمونه برای ریشه دندان هر کانالی بین 50 تا 350 هزار تومان هزینه در بردارد و برای کشیدن دندان بین 40 هزار تومان تا 150 هزار تومان دریافت می‌شود که البته برای کشیدن دندان عقل ممکن است دندان‌پزشک زمان زیادی روی آن کار کند تا بتواند ریشه آن را دربیاورد که قاعدتاً هزینه بیشتری نیز دریافت می‌کند.

نواب اعظم در خصوص دندان‌پزشکان تجربی گفت: این دندان‌پزشکان تحت نظر معاونت درمان و دفتر دندان‌پزشک فعالیت دارند و ازلحاظ قانون نباید کاردرمانی انجام دهند و مجوز دندانپزشکی ندارند بلکه باید درزمینهٔ ساخت پروتز دندان و ... فعالیت داشته باشند، حق ندارند کار جراحی دندان، گذاشتن ایمپلنت و ... انجام دهند و انجام این کارها توسط این تکنسین‌ها غیرقانونی است.

وی بابیان اینکه وضعیت بهداشت دهان و دندان یزدی‌ها خیلی خوب نیست، گفت: شاخص‌هایی که در این زمینه وجود دارد بهتر می‌تواند آمار وضعیت دهان و دندان مردم یزد را مشخص کند بااین‌وجود به دلیل مشکلاتی که وجود دارد وضعیت خوبی ندارد.

مدیر گروه بخش جراحی دانشکده دندانپزشکی یزد بابیان اینکه درصدد هستیم با آموزش آگاهی مردم را درزمینهٔ دهان و دندان بالا ببریم، افزود: برخی به دلیل ترس، به‌موقع به دندان‌پزشک مراجعه نمی‌کنند و دندانشان از بین می‌رود. در استان طبق مشاهداتی که وجود دارد به دلیل هزینه بالا دندانپزشکی درحالی‌که دندان قابل ترمیم است دندان کشیده می‌شود و آمار کشیدن دندان بالا است.

نواب اعظم بابیان اینکه با دو بار مسواک زدن و یک‌بار کشیدن نخ دندان در طول روز می‌توان سلامت دندان را تضمین کرد، عنوان کرد: زخم‌های داخل دهان نیز ازجمله مواردی است که متأسفانه مردم به آن اهمیت نمی‌دهند، اگر این زخم‌ها طی ده روز بهبود پیدا نکند حتماً باید مورد معاینه متخصص قرار گیرد وگرنه به سرطان دهان تبدیل می‌شود همان‌طور که در یزد نیز سرطان دهان رو به رشد است و زیاد این مورد دیده می‌شود.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت یزد رسا، تاریخ انتشار: 5شهریور1397 ، کدخبر: 35150346: www.yazdrasa.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۳:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۷
0
0
ا.ف75
ای کاش به جای دهان و دندان معیارهاتون رو روحی میکردین
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین