پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۴۸۱۷
تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۶
در مورد کشور ما در حالی که عده‌ای معتقدند تعداد دندانپزشک بیکار زیاد است، اما هنوز ما به ازای ۱۰۰۰ نفر ایرانی حدود کمتر از ۰/۰۳ دندانپزشک داریم؛ گرچه ایران هنوز از نظر هزینه‌های دندانپزشکی به سطح کشور‌های پیشرفته دنیا نرسیده، اما فقدان بیمه کارآمد در این زمینه و بی‌توجهی تاریخی ایرانیان به مقوله دندانپزشکی سبب شده است که وضعیت دهان و دندان در کشور ما چندان مناسب نباشد.
شعار سال:در مورد کشور ما در حالی که عده‌ای معتقدند تعداد دندانپزشک بیکار زیاد است، اما هنوز ما به ازای ۱۰۰۰ نفر ایرانی حدود کمتر از ۰/۰۳ دندانپزشک داریم؛ یعنی کمتر از کشور سوریه که سال‌ها است در آتش جنگ می‌سوزد.

در بسته پردرآمدترین شغل ایران بر روی 55 هزار جوان
 مطب دندانپزشکی برای بسیاری از ما ایرانیان شبیه تونل وحشت است البته نه وحشت از درد و صدای ابزارآلات دندانپزشکی بلکه وحشت از هزینه‌های آن.
گرچه ایران هنوز از نظر هزینه‌های دندانپزشکی به سطح کشور‌های پیشرفته دنیا نرسیده، اما فقدان بیمه کارآمد در این زمینه و بی‌توجهی تاریخی ایرانیان به مقوله دندانپزشکی سبب شده است که وضعیت دهان و دندان در کشور ما چندان مناسب نباشد.
در مورد سرانه تعداد دندانپزشکان در بین کشور‌های جهان و ایران آمار متفاوتی ارایه می‌شود. در مورد کشور ما در حالی که عده‌ای معتقدند تعداد دندانپزشک بیکار زیاد است، اما هنوز ما به ازای ۱۰۰۰ نفر ایرانی حدود کمتر از ۰/۰۳ دندانپزشک داریم.

بر طبق آمار دیگر برای ۱۱ هزار ایرانی تنها یک دندانپزشک هست این آماردر مورد مناطق محروم بسیار اسف بار است و برخلاف کشور‌های پیشرفته، بسیاری از کشور‌های در حال توسعه از جمله ایران شاهد افزایش شیوع بیماری‌های دهان و دندان هستند.
تعداد دندانپزشکان ایرانی برای حضور در مناطق محروم باید بیشتر شود و براین اساس هنوز مردم در گرفتن پذیرش برای ویزیت دندانپزشک مشکل دارند. باید سیاستگذاران به افراد جامعه از عواقب دریافت خدمات بهداشت دهان و دندان اخطار دهند و اطلاعات لازم را ارائه کنند.
در بسته پردرآمدترین شغل ایران بر روی 55 هزار جوان
سرانه دندان‌پزشک به ازای ۱۰۰،۰۰۰ نفر جمعیت در ایران و کشورهای اکو و آسیای غربی

ایران با سرانه ۳۵/۶ دندان‌پزشک به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر با کمبود شدید ارائه‌دهندگان این خدمت مواجه است. برزیل با سرانه ۱۳۴ دندان‌پزشک به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر بالاترین سرانه دندانپزشکی را در میان کشور‌های گروه ۲۰ به خود اختصاص داده است. در منطقه غرب آسیا نیز، لبنان با سرانه ۱۰۰ دندان‌پزشک بهترین جایگاه را دارد. متوسط سرانه دندان‌پزشک در کشور‌های عضو گروه ۲۰ حدود ۷۰ دندان‌پزشک به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر است که تقریباً ۲ برابر سرانه ایران است.
 در بسته پردرآمدترین شغل ایران بر روی 55 هزار جوان
سرانه دندان‌پزشک به ازای ۱۰۰،۰۰۰ نفر جمعیت در ایران و کشور‌های عضو گروه بیست

مشابه پزشکی علت سرانه کم دندان‌پزشک نیز پایین بودن ظرفیت آموزش است. علی‌رغم بالا بودن تعداد متقاضیان رشته تجربی در سال‌های گذشته، اما ظرفیت این رشته متناسب با تقاضای بازار افزایش پیدا نکرده است. به نظر می‌رسد علت این مسئله فعالیت لابی پزشکان و دندان‌پزشکان در تعیین ظرفیت این رشته‌ها در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است.
بحران دندان در پی کمبود دندانپزشک در کشور ما در سنین ۳۵ تا ۴۴ سال حداقل ۱۳ درصد این افراد مشکلات پوسیدگی دارند که این مساله بسیار نگران‌کننده است.
در طول ۲۰ سال گذشته در جهان پوسیدگی‌ها روند کاهش را در بر داشت، ولی در کشور‌های در حال توسعه این پوسیدگی‌ها بر اساس نبود رژیم‌های غذایی مناسب (مانند شکر و مواد قندی) روند افزایشی داشته است.
 در بسته پردرآمدترین شغل ایران بر روی 55 هزار جوان
وضعیت سرانه دندانپزشکان در سطح کشور‌های جهان

در ایران هر کودک ۱۲ ساله ایرانی به طور متوسط ۲ دندان پوسیده دارند و روند پوسیدگی در سنین بالا‌تر مشکلات جدی‌تری را به وجود می‌آورد.
نظر به اینکه اکثر دندان‌پزشکان در قالب بخش خصوصی فعالیت دارند، تعداد کم دندان‌پزشک در کشور منجر به کاهش رقابت بین آن‌ها می‌شود. این کاهش رقابت پیامد‌هایی نظیر کاهش کیفیت خدمات و افزایش قیمت‌ها را در پیش دارد که موجب کاهش تمایل مردم به استفاده از این خدمات می‌شود. ازآنجایی‌که بیش از ۹۰ درصد مردم هزینه‌های مربوط به بخش دندان‌پزشکی را به‌طور مستقیم و از جیب پرداخت می‌کنند، افزایش قیمت‌ها که محصول پایین بودن رقابت است، تأثیر گسترده‌ای بر اقشار مختلف مردم به‌خصوص قشر آسیب‌پذیر دارد. این موضوع بر میزان و شدت پوسیدگی دندان‌ها نیز اثرگذار خواهد بود؛ چنانچه به گفته حسین حصاری، معاون پژوهشی مرکز تحقیقات پیشگیری پوسیدگی دندان دانشگاه علوم پزشکی تهران، هر فرد بزرگ‌سال باید ۲۸ دندان سالم داشته باشد، اما هر ایرانی ۴۰ساله به‌طور متوسط، حدود ۲۱ یا ۲۲ دندان دارد.
با توجه به اینکه بیشترین میزان آسیب‌های دندانی در سنین ۴۰ سال به بالا رخ می‌دهد و همچنین روند جمعیتی ایران به سمت پیر شدن حرکت می‌کند، تقاضا برای درمان این حوزه در آینده بیش‌ازپیش افزایش خواهد یافت و تعداد کم دندان‌پزشک در کشور تنها منجر به بحرانی‌تر شدن درمان در این حوزه خواهد شد.

از سویی با توجه به تعداد فعلی دندانپزشکان یعنی حدود ۲۸ هزار نفر شامل دندانپزشک عمومی و متخصص، ایران برای رسیدن به وضعیت مطلوب نیاز به جذب و آموزش همین رقم دندانپزشک جدید در فضای فعلی (با توجه به بازنشستگی و فوت نسل‌های قدیمی‌تر عدد افزایش می‌یابد) دارد؛ مسلما هر دندانپزشکی در کنار خود نیاز به تکنسین و ... دارد که با در نظر گرفتن حداقل افراد تبعی، در مجموع می‌توان برای بیش از ۵۵ هزار نفر اشتغال‌زایی کرد.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از  خبرگزاری دانشجو ،تاریخ انتشار:29خرداد1398،کدخبر:771927،snn.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین