پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۰۳۹۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۰
۱۶۰۰ نفر فارغ التحصیل رشته تکنسین سلامت دهان و دندان در انتظار تعیین ردیف شغلی خود از طرف وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی کشور هستند این درحالی است که مسئولین وزارت بهداشت با اظهارات متناقض آن‌ها را در برزخ نگه داشته و مأیوس می‌سازند.
شعار سال: ۱۶۰۰ نفر  فارغ التحصیل رشته تکنسین سلامت دهان و دندان در انتظار تعیین ردیف شغلی خود از طرف وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی کشور هستند این درحالی است که مسئولین وزارت بهداشت با اظهارات متناقض آن‌ها را در برزخ نگه داشته و مأیوس می‌سازند.

در سال تحصیلی ۹۵-۹۴ تعداد یک هزار ۶۰۰ نفر توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی جهت تحصیل در رشته تکنسین سلامت دهان و دندان به‌واسطه طرح ارتقای سلامت دهان دندان انتخاب شدند.

این تعداد دانش‌آموخته با قبول تعهد خدمت به میزان سه برابر مدت تحصیل خود و گذراندن دوره‌های آموزشی به‌منظور آموزش نحوه برخورد با مشکلات مربوط در حوزه دهان و دندان، پیشگیری و ارائه خدماتی نظیر فلوراید تراپی در مناطق محروم درراستای بهبود بخشیدن و رفع مشکلات مربوطه بود.

یک هزار و ۶۰۰ نفر در انتظار تعیین ردیف شغلی!

تربیت هر نیرویی به‌عنوان دستیار در حوزه سلامت و بهداشت، نیازمند برنامه‌ریزی آموزشی مناسبی است که باید با در نظر گرفتن نحوه آموزش صحیح نیروی کارآمد سازمان‌یافته پرورش داده شود. بر اساس مصوبه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دانش‌آموختگان تکنسین سلامت دهان و دندان در حوزه‌های آموزشی، ارائه‌دهنده خدمات سلامت، اجرائی، مددکار دندان‌پزشک، مراقبتی و ترویجی وظیفه خدمات‌رسانی دارند.

بعد از اعتراضات فارغ‌التحصیلان تکنسین بهداشت دهان و دندان که از وزارت بهداشت تا مجلس شورای اسلامی را در برگرفته بود، مسئولین امر دراین‌باره وعده‌های متعددی به دانش‌آموختگان دادند که همچنان بعد از گذشت مدت‌ها بلاتکلیفی این مشکل حل‌وفصل نشد است. یک هزار و ۶۰۰ نفر در انتظار تعیین ردیف شغلی خود از طرف وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی کشور هستند.

عمل نکردن وزارت بهداشت به تعهدات خود در قبال آینده شغلی این فارغ‌التحصیلان و همچنین پیگیری‌های اخیر فعالان این رشته باعث شد این وزارت خانه درصدد به‌کارگیری و جذب آن‌ها به‌عنوان دستیاری دندانپزشکی شود که این امر نیز موردقبول فارغ‌التحصیلان قرار نگرفت و عملی نشد.


تکنسین‌های سلامت دهان و دندان بدون نیاز به مهر و تجویز دندان‌پزشک حق فعالیت دارند

اشکان سپه‌وند به‌عنوان نماینده این فارغ‌التحصیلان در گفتگو با خبرنگار آنا در این خصوص گفت: «ابلاغ بخشنامه راهنمای تجویز، گام مهمی در راستای تعیین ردیف شغلی و جایگاه ویژه تکنسین‌های سلامت دهان و دندان است که مورد تائید شورای تخصصی دندانپزشکی و معاونت درمان وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی قرارگرفته‌اند. بخشنامه این حق را می‌دهد که تکنسین‌های سلامت دهان بتوانند خودشان خدماتی را که از قبل مصوب شده است بدون نیاز به مهر و تجویز دندان‌پزشک انجام بدهند این در حالی بود که قبلاً تمام خدمات به اسم دندانپزشکی که در آن مرکز کار می‌کرد تمام می‌شد اما با ابلاغ این آیین‌نامه تکنسین‌های بهداشت دهان و دندان اجازه دارند خود این خدمات را ارائه کنند».


وظایف حرفه‌ای دانش‌آموختگان در نقش آموزش

از وظایف حرفه‌ای دانش‌آموختگان در نقش آموزش می‌توان به آموزش جامعه به‌ویژه گروه‌های هدف درزمینهٔ روش‌های سالم نگاه‌داشتن دندان‌ها، آموزش چهره به چهره روش درست مسواک زدن، ماساژ لثه و استفاده از لوازم بهداشتی، آموزش سلامت دهان به جامعه و افراد به صورت‌های جمعی، آموزش سلامت دهان به جامعه و افراد به‌صورت غیرحضوری، آموزش روش‌های مختلف استفاده از فلوراید، آموزش تغذیه سالم، تهیه مطالب آموزشی مرتبط و همکاری با رسانه‌های عمومی برای توسعه آموزش سلامت دهان اشاره کرد.

دانش‌آموختگان تکنسین دهان و دندان در نقش ارائه‌دهنده خدمات سلامت به انجام درست و بامهارت بالای خدمات جرم‌گیری دندان و صاف کردن سطح ریشه، مشارکت در اجرای برنامه‌های ملی سلامت دهان، انجام فلوراید تراپی به روش‌های گوناگون خواهند پرداخت. در نقش اجرائی نیز مشارکت در اجرای برنامه‌ها و اقدامات مربوط به ایمنی بیمار، مشارکت در اجرای برنامه‌ها و اقدامات مربوط به کنترل عفونت، مشارکت در انجام مطالعات و بررسی وضع موجود سلامت دهان جامعه تحت پوشش و گزارش نتایج توصیفی مطالعات سلامت دهان جزئی از وظایف این تکنسین‌ها است.


دستور وزیر بهداشت برای جذب فارغ التحصیلان!/جهان پور: فارغ‌التحصیلان جذب می‌شوند!

بر همین اساس کیانوش جهان‌پور، مدیر مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در رابطه با نحوه جذب تکنسین‌های دهان و دندان در گفتگو با خبرگزاری آنا گفت: با دستور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی فارغ‌التحصیلان رشته تکنسین سلامت دهان و دندان جذب خواهند شد. با توجه به این‌که تعداد فارغ‌التحصیلان تکنسین سلامت دهان و دندان یک هزار و ۷۰۰ نفر بود، این وعده داده‌شده است تا نیمی از فارغ‌التحصیلان این رشته به هر طریق ممکن از محل سهمیه‌های استخدامی امسال و یا محلی که در جذب طرح تحول سلامت امکان‌پذیر باشد؛ در شبکه خدمات و طرح تحول سلامت در حوزه بهداشت به کار گرفته شوند و جذب مابقی این فارغ‌التحصیلان به سال آینده موکول شود».

وی تصریح کرد: مشکلات نظام‌وظیفه برخی از فارغ‌التحصیلان که در حدود ۷۰ نفر هستند در دستور کار معاونت بهداشتی و معاونت آموزشی قرارگرفته است که مکاتبات لازم در این رابطه انجام خواهد شد. انتظار داریم تا پایان سال ۹۹ همه فارغ‌التحصیلان به‌عنوان‌ مختلف در حوزه سلامت دهان و دندان جذب‌شده باشند.

جهان‌پور بابیان این‌که طبق دستور وزیر بهداشت اولویت اول این وزارتخانه جذب فارغ‌التحصیلان رشته تکنسین دهان و دندان است، گفت: ممکن است ادامه تحصیل ناپیوسته برای این رشته فراهم شود ولی در اولویت‌های بعدی قرار دارد.


تعهدات رشته تکنسین سلامت دهان و دندان  از نوع تعهد خاص است

ازآنجایی‌که تعهد دانشجویان رشته تکنسین سلامت دهان و دندان محضری بوده و از نوع تعهد خاص است؛ علاوه بر تعهدات آموزش رایگان و منطقه‌ای، بر اساس تعهد محضری دانش‌آموخته موظف است طبق بند سپرده‌شده برای محل موردنظر تعهد خدمت کند. به استناد ماده ۸ قانون تأمین وسایل و امکانات تحصيل مصوب ۱۳۵۳ و اصلاحات بعدی دانشجویان و هنرجویان دانشگاه‌ها و دانشکده‌ها که در مؤسسات آموزش عالی وابسته به وزارت خانه‌ها، مؤسسات و شرکت‌های مذکور آموزش می‌بینند، موظف‌اند طبق تعهدنامه رسمی که به بدو ورود برابر مقررات از آنان اخذ می‌شود تعهدات خود را انجام دهند.

ادامه تحصیل فارغ التحصیلان امکان پذیر نیست

اشکان سپه‌وند نماینده فارغ‌التحصیلان تکنسین سلامت دهان و دندان در خصوص ادامه تحصیل تکنسین‌های سلامت دهان و دندان در گفتگو با آنا تصریح کرد: نظر وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، معاون آموزشی و رئیس شورای تخصصی دندانپزشکی وزارت بهداشت به ادامه تحصیل تکنسین‌های سلامت دهان و دندان در مقاطع بالاتر است اما این تصمیم عملی نمی‌شود.

وی ادامه داد: طبق اظهارات رئیس روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی بایستی در هر مرکز بهداشتی و درمانی سراسر کشور یک نفر به‌عنوان تکنسین سلامت دهان و دندان جذب شود. وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی به دنبال اخذ ردیف استخدامی از سازمان امور استخدامی کشور برای فارغ‌التحصیلان تکنسین‌های سلامت دهان ‌دندان است. مراکز بهداشتی درمانی سراسر کشور نیروهایی از قبیل کارشناس مامایی، کارشناس تغذیه، کارشناس روان، کارشناس بهداشت محیط، کارشناس بهداشت عمومی، کارشناس پرستاری، کارشناس آزمایشگاه و سایر کارشناسان در زمینه‌های مختلف مربوط به‌سلامتی و بهداشت مردم در حال خدمت‌رسانی هستند. بااین‌وجود حضور یک کارشناس سلامت دهان و دندان در شرایطی که بهداشت دهان و دندان در سطح کشور با مشکل مواجه بوده و شاخص DMFT آن مطلوب نیست، الزامی است.

به گفته نماینده فارغ‌التحصیلان این رشته، طی جلساتی که در طول سال جاری در محل وزارت بهداشت برگزارشده است، نیم درصد از فارغ‌التحصیلان تکنسین سلامت دهان و دندان کشور به کار گرفته خواهند شد و تصمیم وزیر این است که نیم درصد از دانش‌آموختگان امسال و مابقی در سال آتی به کار گرفته شوند.


خدمات قابل ارائه توسط تکنسین‌های سلامت دهان و دندان

طبق آیین‌نامه وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی تکنسین‌های سلامت دهان و دندان می‌توانند به‌عنوان تکنسین در کلیه مراکز بهداشتی درمانی نظام شبکه اعم از شهری و روستائی، بیمارستان‌ها و...، مدارس و مهدکودک‌ها، مراکز جمعیتی خاص مانند کارخانه‌ها، پادگان‌ها، زندان‌ها، مساجد، و موارد مشابه، مراکز مراقبت‌های مادر و کودک، مراکز ارائه‌دهنده خدمات سلامت دهان اعم از دولتی، خیریه، خصوصی و مراکز تهیه و توزیع لوازم بهداشت دهان، مراکز تولید و توزیع مواد و وسایل و تجهیزات دندانپزشکی و مراکز آموزش دندانپزشکی و پیرادندانپزشکی و سلامت، نهادها و سازمان‌های دولتی و خصوصی به‌عنوان ارائه خدمات، غربالگری و مشاوره و آموزش سلامت دهان، تیم‌ها و مراکز تحقیقاتی برای اجرای مطالعات سلامت با تأکید بر گردآوری داده‌ها و اطلاعات، بیمارستان‌ها و مراکز مراجعه بیماران خاص به‌عنوان آموزش‌دهنده و ارائه‌دهنده خدمات مرتبط با رشته برای افراد موردنیاز، مراکز نگهداری سالمندان، افراد کم‌توان و ناتوان و کودکان، توانمندی و مهارت‌های مورد انتظار برای دانش‌آموختگان به انجام‌وظیفه بپردازند.

آیا وزارت بهداشت زیر میز زد؟/ اکبری: جذب فارغ‌التحصیلان تکنیسن دهان و دندان منتفی است

باوجوداین که مسئولین وزارت بهداشت، جذب حداقل نیمی از این فارغ‌التحصیلان را اخیراً وعده داده‌اند؛ حمید اکبری، قائم‌مقام معاون آموزشی وزارت بهداشت در گفتگو با خبرگزاری آنا درباره جذب فارغ‌التحصیلان کاردانی سلامت دهان اظهار کرد: جذب این افراد متوقف‌شده است چراکه مدتی به این رشته نیاز داشتیم و اکنون آن نیاز برطرف شده است. وزارت بهداشت ۱۶۰۰ نفر از این افراد را برای تحصیل انتخاب کرد و دیگر ظرفیتی برای جذب بیش از این باقی نمانده است. برای خیلی از رشته‌ها چنین اتفاقی می‌افتد که مدتی در کشور نیاز است تا رشته‌ای ایجاد و فارغ‌التحصیلان آن جذب شوند ولی بعد از مدتی دیگر این نیاز وجود ندارد و تصمیم دیگری اتخاذ می‌شود.

وی درباره تعهد وزارت بهداشت به دانشجویان این رشته گفت: در آن زمان در دفترچه قیدشده بود که اگر وزارت بهداشت به آن‌ها نیاز داشته باشد، جذب می‌شوند و الزامی دراین‌باره نیامده بود. این عزیزان می‌توانند خودشان در هر نقطه از کشور کار پیدا کنند.


تصمیم متفاوت وزارت‌ها برای آینده شغلی دانش آموختگان

تعهد دانشجویان بر مبنای ماده ۱۰ قانون مدنی بین طرفین قرارداد منعقدشده و بین طرفین لازم الاتباع است. در حقیقت فارغ‌التحصیلان رشته‌ها طبیعی است که انتظار داشته باشند مانند سایر دانش‌آموختگان رشته‌های علوم پزشکی به‌عنوان نیروی طرح بکار گرفته شوند.

دانش‌آموختگان تکنسین سلامت دهان و دندان باگذشت مدت‌زمان طولانی در پیچ‌وتاب وعده‌های متفاوت و تصمیمات مختلف وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی همچنان بلاتکلیف مانده‌اند. باید منتظر ماند و دید که با وجود مشکلات فراوانی همچون بیکاری، خدمت سربازی، اتلاف وقت و عمر؛ وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی چه تصمیماتی در قبال این افراد خواهد گرفت.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشگاه آزاد اسلامی (آنا)، تاریخ انتشار: 10 شهریور 1398، کدخبر: 413341 ، www.ana.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۰
0
0
وزارت بهداشت به جز پزشک ها به هیچ بخش دیگه ای از حوزه های بهداشت و درمان ارزش و اهمیت قائل نیست
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین