پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۴۵۶۲۲
تاریخ انتشار : ۱۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۸
هزینه های سرسام آور دندانپزشکی به معضل اساسی در جامعه تبدیل شده بطوری که خدمات نه چندان با کیفیت و از طرفی تفاوت فاحش در قیمت تعرفه ها بویژه بخش خصوصی چالش ساز شده است.

شعار سال: سلامت دهان و دندان از مهمترین بخش های سلامت فردی به شمار می رود که در تامین سلامت جامعه نقش موثری دارد.

طبق اعلام سید جلال پورهاشمی عضو کمیته سلامت دهان انجمن دندانپزشکان ایران، با توجه به آخرین برآوردها 300 میلیون دندان پوسیده در دهان ایرانیان وجود دارد که ضروری است تمام دست اندرکاران سلامت و مردم در حوزه پیشگیری فعال شوند.

بر این اساس، سازمان بهداشت جهانی نیز با ارائه راهبردها و خط مشی هایی توجه به سلامت بهداشت دهان و دندان را در اولویت قرار داده و از تمامی کشورها خواسته که با ارائه بسته های حمایتی خدماتی اثر بخش و مفید را به گروههای مختلف جامعه دهد.

موضوعی که باید به آن توجه داشت این است که بیماری های دهان و دندان به علل مختلفی به ویژه عفونت و تغذیه نادرست بر می گردد و بروز این مساله مشکلاتی را برای سلامت فرد بوجود می آورد که ناچار برای انجام و دریافت خدمات مورد نیاز به متخصصان دندانپزشکی باید مراجعه کرد.

هر چند دولت با اجرای طرح تحول نظام سلامت اقداماتی را برای پیشگیری و بهبود سلامت دهان و دندان در مدارس را آغاز کرد و از طرفی با اعزام متخصصان مربوطه به نقاط محروم و ارائه خدمات رایگان به گروههای هدف گامهایی اثر بخش را برداشت، اما بار هزینه های دندانپزشکی به هنوز بر دوش مردم سنگینی می کند.

کارشناسان معتقدند: هزینه های سرسام آور مواد مصرفی مورد نیاز، آشفتگی در اخذ تعرفه های بخش خصوصی، نبود فرهنگ سازی لازم موجب شده سلامت بهداشت دهان و دندان با معضلاتی مواجه باشد و پرداخت هزینه های هنگفت برای درمان نیز مشکلات را به مراتب افزایش داده است.

مینا 36 ساله یکی از شهروندان زنجانی با اشاره به هزینه های بالای خدمات دندانپزشکی گفت: 2 دندان دختر چهارساله ام دچار پوسیدگی شده بود که پس از ارجاع به متخصص مربوطه انجام اقدامات ترمیمی تشخیص داده شد.

وی ادامه داد: برای سه بار ویزیت و انجام اقدامات درمانی هزینه های جداگانه ای اخذ شد که بسیار سرسام آور بود و بر این اساس از ادامه انجام خدمات درمانی صرف نظر کردم.

لیلا 28 ساله نیز در این ارتباط گفت: هزینه های درمان مشکلات بهداشت دهان و دندان بسیار بالاست و از طرفی اغلب کار دندانپزشکان چندان مطلوب و رضایتبخش نیست و مشکلاتی دارد.

وی افزود: یکسال پیش با توصیه یکی از دوستانم به دندانپزشک مجربی مراجعه کردم که پس از ویزیت عنوان کرد که از مواد مصرفی خوبی برای پر کردن دندان آسیب دیده استفاده می کنم.

این شهروند زنجانی اضافه کرد: بر این اساس نسبت به این کار اقدام و بابت آن نیز هزینه بالایی را پرداخت کردم که متاسفانه پس از 10 ماه دندان پر شده دچار مشکل شد و بخشی از آن فرو ریخت.

*** تعرفه های بخش خصوصی دندانپزشکی نیاز به اصلاح دارد

رئیس دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی زنجان در این ارتباط به خبرنگار ایرنا گفت: همه ساله تعرفه های مربوط به حوزه دندانپزشکی بخش دولتی و خصوصی از سوی دولت اعلام می شود که هدف آن ارائه خدمات بهینه به گروههای هدف و مراجعه کنندگان است.

دکتر عاطفه یوسفی افزود: در این میان با توجه به نوع خدمات تخصصی ارائه شده تعرفه های بخش خصوصی که از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام شده در برخی موارد به اصلاح نیاز دارد.

وی بیان کرد: با اجرای طرح تحول نظام سلامت در کشور نیز بسته هایی از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در راستای پییشگیری و بهبود سلامت بهداشت درمان برای گروههای هدف بویژه دانش آموزان را اجرا کرد که در این راستا اقدام های موثرتر دیگری باید انجام بگیرد.

رئیس دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی زنجان ادامه داد: متاسفانه ایران در حوزه سلامت دندانپزشکی با استانداردهای جهانی فاصله دارد که یکی از شاخص‌های مهم در این بخش DMFT است که بر اساس آن شمار دندان‌های پوسیده، پر شده و کشیده شده در سنین مختلف بررسی می‌شود.

وی یادآوری کرد: این شاخص در دندان‌های شیری کودکان پنج تا 6 ساله در حدود 5.8 دهم است که این میزان بر اساس رتبه بند جهانی رقم بالایی را شامل می شود.

یوسفی افزود: نبود فرهنگ سازی ، اطلاع رسانی و آگاهی بخشی موجب شده بهداشت دهان و دندان با معضلاتی مواجه باشد و در نتیجه به هزینه های سرسام آور منجر شود.

وی ادامه داد: این در حالی است کشورهای پیشرفته به موضوع آموزش و پیشگیری توجه جدی داشته و در این حوزه برنامه ریزی مدون و صحیحی را انجام دادند که مشکلات به مراتب کمتری را شاهد هستند.

رئیس دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی زنجان ادامه داد: متاسفانه هم اکنون نوسانات ارز تجهیزات و مواد مصرفی مربوط به دندانپزشکی را افزایش داده و بر هزینه های خدمات ارائه شده این بخش تاثیر نامطلوبی گذاشته است.

وی بیان کرد: در همه کشورها دندانپزشکی جزو خدمات گران قیمت نظام های سلامت هستتد و این در حالی است که در کشورمان قابل مقایسه حتی با کشورهای منطقه و همتراز نیست.

یوسفی خاطر نشان کرد: عموم مردم به این موضوع توجه داشته باشند متخصصان دندانپزشکی ایران نیز خدمات مورد نیاز را در حد مناسبی ارائه می کنند که در این میان ورود سازمان های بیمه گر با ارائه تسهیلات مناسب به بیماران و دندانپزشکان نقش مهمی در کاهش مشکلات پیش روی این بخش دارند.

یک متخصص دندانپزشک بخش خصوصی نیز در این ارتباط گفت: تعرفه های کنونی پاسخگوی کارهای ارائه شده در این بخش نیست، چرا که درمان یک دندان چه بسا به کارهای تخصصی بیشتری نیاز دارد.

دکتر محمد جولائی افزود: متاسفانه نبود تعرفه مشخص، متناسب با خدمت ارائه شده دندانپزشکان نیز عموم مردم و مراجعه کنندگان را با ابهاماتی مواجه کرده و اغلب تصور می کنند که حتی با وجود بیمه های تکمیلی مبلغ ناچیزی دریافت می شود.

وی بیان کرد: موضوع مهم در ارائه خدمات دندانپزشکی کیفیت مواد مصرفی است که این مهم نیز اکنون با توجه هزینه بر بودن آن و از طرفی تغییرات قیمت ارز نیز معضلات رابه مراتب افزایش داده است.

جولائی افزود: اختلاف تعرفه های بخش دولتی و خصوصی نیز بر ارائه خدمات تاثیر گذاشته بطوری که دریافت کنندگان از اقدامات درمانی مورد نیاز رضایت چندانی ندارند.

وی اضافه کرد: بر این اساس دندانپزشکان بخش خصوصی تمایلی به ارائه خدمات درمانی با کیفیت داشته اما اختلاف بیمه ای و نبود حمایت های سازمان های بیمه ای از این بخش امکان کارهای بهتر و ماندگار را سلب کرده است.

این دندانپزشک ادامه داد: برآوردها نشان می دهد که فقط درصد کمی از مراکز دندانپزشکی به دلیل مراجعات بیشتر مردمی برای دریافت خدمات درمانی از مواد مصرفی با کیفیت استفاده می کنند و این در حالی است که اغلب انها به دلیل هزینه سرسام آور و تامین هزینه های جانبی دیگر به این کار تن نمی دهند.

وی بیان کرد: بر این اساس برخی متخصصان دندانپزشکی بر کیفیت خدمات ارائه شده به مراجعه کنندگان تاکید می کنند و این در حالی است که پس از مدتی دندان ترمیم شده دچار مشکل شده و این موضوع نوعی بدبینی را در فرد ایجاد کرده و از ادامه کارهای درمانی صرف نظر می کنند.

عضو کمیسیون پزشکی قانونی استان زنجان ادامه داد: برخی شکایات ارجاعی نیز به این اداره کل که در کمیسیون مربوطه رسیدگی می شود به نحوه درمان دندان باز می گردد که پس از ارزیابی مشخص می شود که از مواد نامرغوب استفاده شده و در مواقعی آسیب های جدی به دنبال دارد.

وی ابراز کرد: در صورت ورود جدی سازمان ها و موسسه های بیمه ای به تعرفه حوزه دندانپزشکی امری مثبت بوده اما نظارت های مستمر امری ضروری است چرا که بی توجهی به این مهم امکان سوء استفاده های احتمالی را به مراتب افزایش می دهد.

جولائی خاطر نشان کرد: ایجاد یک معاونت مستقل حوزه بهداشت دهان و دندان در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی امکان سیاستگذاری ها، برنامه ریزی و ارائه بسته های حمایتی در این بخش را بیش از گذشته تسهیل می کند که این موضوع کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

*** افزایش تعرفه های خدمات درمانی با نرخ تورم همخوانی ندارد

رئیس سازمان نظام پزشکی استان زنجان نیز ادامه داد: پیشنهاد افزایش تعرفه خدمات تشخیصی درمانی در سال جاری از سوی سازمان برنامه و بودجه و هیات دولت با عنوان گزارش بررسی پیشنهاد فوری برای تصمیم گیری دولت اواخر فروردین امسال ثبت شد.

دکتر حسین بابایی افزود: افزایش پنج درصدی تعرفه های خدمات تشخیصی درمانی در بخش های دولتی، غیردولتی و خصوصی چندان معقول نیست، چرا که با نرخ تورم همخوانی ندارد.

وی بیان کرد: تعرفه های بخش خصوصی و دولتی از سوی دولت اعلام می شود و این در حالی است که شورای عالی بیمه سلامت هرگز به وظیفه خود دراین بخش عمل نکرده است.

عضو کمیسیون تعرفه و بیمه و شورای عالی سازمان نظام پزشکی کشور ادامه داد: محدودیت منابع در کشور موجب شده تعرفه های واقعی بخش خصوصی و دولتی انگونه که باید و شایداعلام نشود و ار طرفی دولت موظف است پوشش بهتری را در خدمات بستری و سرپایی به مراجعه کنندگان ارائه کند.

بابایی افزود: بر این اساس تعرفه های دندانپزشکی نیز این موضوع استثنا نیست و به دلیل نبود تعرفه ای مشخص اختلاف در این حوزه زیاد است.

وی اظهار داشت: هر خدمت ضریبی دارد اما افزایش مواد مصرفی مورد استفاده در ترمیم دندان، عدم پوشش دولت در شفاف سازی تعرفه های بخش خصوصی موجب می شود هزینه های دریافتی بین دندانپزشک و بیمار بصورت توافقی باشد.

این مسئول خاطر نشان کرد: قیمت واقعی خدمات عبارتست از قیمت تمام شده خدمات به اضافه سود سرمایه و استهلاک که در بخش دولتی منظور نخواهد شد و چگونه امکان دارد با این مبانی و مقیاس های قانونی واحد، درصد نرخ رشد تعرفه های تشخیصی و درمانی برای بخش های دولتی و غیر دولتی و خصوصی یکسان رشد کند.

به گفته رئیس سازمان نظام پزشکی استان زنجان، تخلفات انجام شده در این حوزه در مدت کوتاهی مورد رسیدگی قرار می گیرد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری جمهوری اسلامی ، تاریخ انتشار 9 مرداد 97، کدمطلب: 82986594، www.irna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین