پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۴۷۶۴۹
تاریخ انتشار : ۱۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۹
مدتی‌ است ویزیت‌های گرانقیمت و نجومی برخی پزشکان برای مردم سوال شده چرا که بسیار متفاوت با نرخ اعلام شده از سوی دولت است. در این گزارش به ابهامات این موضوع می‌پردازیم.

شعار سال: این روزها مطب‌های خصوصی پزشکان و کلینیک‌های درمانی بیشتر از هر زمان دیگری مشتری دارند. پزشکانی که برای رونق مطب‌های خود دست به هر کاری میزنند؛ از تبلیغات در فضای مجازی و ورود به برنامه‌های تلویزیونی و خود را فوق‌تخصص و ماهر نشان دادن، گرفته تا ساخت کلیپ و تبلیغات در مجلات و بن‌های تخفیف در سایت‌های تخفیفی... اینها همه و همه نشان از رقابت سنگین میان پزشکان برای جلب مشتری دارند.

در این میان اما پزشکانی هم هستند که تعرفه‌های ویزیت و اقدامات درمانی آنها در مطب‌هاش شخصی‌شان از زمین تا آسمان با تعرفه‌های اعلام شده از سوی وزارت بهداشت تفاوت دارد.

کارتخوان نداریم؛ خودپرداز داریم!

منشی مطب می‌گوید: «۶۵ هزار تومان می‌شود. ولی متاسفانه کارتخوان نداریم لطفا تشریف ببرید از جلوی در از خودپرداز بگیرید.» این جملات و جمله‌های مشابه این را بارها و بارها در مطب‌ها شنیده‌ایم. این موضوع آنقدر رایج است که واکنش های زیادی را در فضای مجازی به دنبال داشته است.

مطب ها و کلینیک های زیادی را چه در شهر تهران و چه در شهرهای دیگر می بینیم که هزینه ویزیت آنها از ۶۰ هزار تومان شروع می‌شود و تا بیش از ۱۰۰ هزار تومان هم بالا می‌رود و متاسفانه مراجعه‌کنندگان نیز بدون هیچ‌گونه پرسشی این قیمت‌ها را قبول کرده و آن را حق مسلم پزشکان می‌دانند.

نکته عجیب‌تر اینکه طی ساهای اخیر در مطب پزشکان رایج شده برداشتن و یا قطع دستگاه کارتخوان است؛ در حالیکه در اکثر ساختمان‌های پزشکان، دستگاه‌های خودپرداز نصب شده است.

فرارهای مالیاتی عجیب و غریب

طبق آخرین مصوبه وزارت بهداشت و درمان سال ۹۷ هزینه ویزیت هر پزشک عمومی ۲۴ هزار و ۵۰۰ تومان، ویزیت متخصص ۳۸ هزار و ۴۰۰ تومان و ویزیت فوق تخصص ۴۷ هزار و ۹۰۰ تومان در بخش خصوصی است.

با این حال موارد بسیاری دیده شده که پزشکان به این تعرفه‌ها پایبند نیستند.با وجود دستگاه کارتخوان در مطب‌ها و بررسی گردش حساب آنها به راحتی می‌توان فهمید که یک پزشک چقدر هزینه ویزیت از بیمارانش دریافت می‌کند. البته دیده شده که در برخی از مطب‌های خصوصی نیز که به خیال خودشان زرنگی می‌کنند، ابتداطبق تعرفه از بیمار با کارتخوان هزینه را دریافت کرده و مابقی هزینه را به صورت نقدی دریافت می‌کنند!

اما برخی دیگر از پزشکان به طور کلی دستگاه‌های کارتخوان را برداشته و یا قطع می‌کنند تا نه تنها از گردش حساب و تخلف در دریافت هزینه ویزیت فرار کنند بلکه بتوانند به راحتی از زیر پرداخت مالیات نیز در بروند. باتوجه به برآورد دو سال پیش سازمان امور مالیاتی که توسط رئیس آن اعلام شد،مالیات پزشکان ۷۰۰ میلیارد تومان در سال است کهتنها ۱۵۰ میلیارد تومان آن پرداخت می‌شود. این یعنی پزشکان سالانه چیزی در حدود ۵۵۰ میلیارد تومان فرار مالیاتی دارند.

این میزان از فرار مالیاتی وقتی جالب‌تر می‌شود که بدانیم به طور متوسط برای احداث هر تخت بیمارستانی چیزی در حدود ۵۰۰ میلیون تومان هزینه لازم است. یعنی در صورت تحقق کامل مالیات پزشکان می‌توان از محل درآمدهای آن ۱۰۰۰ تخت بیمارستانی جدید به نظام سلامت کشور اضافه کرد.

چند تجربه آشنا

مدتی قبل به مطب یکی از پزشکان معروف تهران برای گرفتن وقت تماس گرفتم. هفته بعد وقتی از مطب برای هماهنگ کردن ساعت تماس گرفته شد ومنشی این مطب خصوصی اعلام کرد: «فردا که تشریف آوردید ۷۰ هزار تومان پول نقد همراه‌تان باشد.» علاوه بر این، در این کلینیک پوست و مو، برای دریافت هر نوع خدمات اضافی نیزمی‌بایست وجه را نقدا بپردازید. این مبلغ می‌تواند تا چندین میلیون تومان هم برای هر بیمار بالا برود!

این ترفند برای فرار از مالیات آن هم توسط افرادی که ادعای برقراری عدالت و اصلاح امور کشور را دارند واکنش‌های زیادی را در فضای مجازی به دنبال داشت. یکی از کاربران فضای مجازی در این رابطه نوشته است: «من دانشجوی دانشگاه شهید بهشتی بودم و ایشون استادمون بود به مطب ایشون رفتم، در رابطه با نرخ لیزر از منشی سوال کردم، دوسال پیش بعنوان مثال برای لیزر نرخ ایشون ۱ میلیون و ۲۰۰ بود، دست ۸۰۰ و ... و تنها برای یک نوبت! منشی هم همیشه قبل روز قبل تماس میگیرن و تاکید میکنن که پول نقد همراه داشته باشید»

کاربر دیگری گفت: «سه سال پیش رفتم مطب این فرد. هرکس از اتاق بیرون می‌اومد، منشی می‌گفت بیا اینجا. آدرس یه داروخانه‌ای توی همون حوالی رو می‌داد و تاکید می‌کرد دارو رو از همون‌جا بگیرن. نه یکی دو نفرها!؟ همه. برای من یه پماد کورتون عادی تجویز کرده بود که همه‌جا گیر می‌اومد.»

کاربر دیگری هم در واکنش به این رفتارها می‌گوید که «موضوع فقط فرار مالیاتی نیست. موضوع چند برابر تعرفه پول گرفتن هست که نقد می گیرندتا نتونین ازشون شکایت کنید. دیده شده که اگر پول خرد نداشته باشی میگن برو از خودپرداز پول بگیر»

واکنش مجلس به نبود کارتخوان در مطب‌ها: گزارشی دریافت نکرده‌ایم

با وجود همه این تجربه‌ها، دکتر شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در پی واکنش‌های اخیر کاربران مجازی اعلام کرده کهتاکنون از سوی وزارت بهداشت یا دیگر سازمان‌های مربوطه گزارشی درخصوص خلأ قانونی در موضوع نبود کارتخوان در مطب‌های پزشکان به کمیسیون بهداشت مجلس ارسال نشده است تا این کمیسیون نسبت به تصویب قانون در این زمینه اقدام کند.

گفتنی است در صورت مشاهده تخلف قیمتی، در مطب‌ها،کلینیک‌ها بیمارستان‌ها و حتی داروخانه‌ها می‌توانید با شماره ۱۹۰ تماس بگیرید و شکایت خود را اعلام کنید.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ 17 مرداد 97، کد مطلب: 4369109: www.mehrnews.com



اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین