پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۸۸۹۳
تاریخ انتشار : ۱۴ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۲
حوزه سلامت در سالی که گذشت با فراز و فرودهای شدیدی مواجه شد که در این بین، نوسانات ارزی، تاثیر زیادی بر ارائه خدمات داشت.
شعار سال : حوزه سلامت در سال گذشته، مشکلات و موانع زیادی پیش روی خود داشت که باعث گردید ارائه خدمات به مردم و بیماران، با دشواری‌ها و محدودیت‌هایی همراه باشد.

آغاز سال ۹۷ با کمبودهای بودجه‌ای حوزه سلامت و گلایه دست اندرکاران و ارائه دهندگان خدمات همراه بود. به طوری که سر و صدای انجمن‌های مربوطه را به دنبال داشت، از جمله انجمن‌های داروسازان، آزمایشگاه حیان، رادیولوژیست‌ها و…، از وضعیت حاکم بر ارائه خدمات گلایه داشتند. این در حالی بود که در نیمه‌های اول سال گذشته، شاهد بحران در نرخ ارز بودیم.

محمد صاحب الزمانی رئیس انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی ایران، با اشاره به مشکلات آزمایشگاه‌های تشخیص پزشکی کشور در تأمین هزینه‌ها،گفت: متأسفانه آزمایشگاه‌های تشخیص پزشکی کشور در شرایط بدی به سر می‌برند و وزارت بهداشت هم هیچ کاری نمی‌کند.

وی با عنوان این مطلب که هر روز یک بخشنامه و دستورالعمل برای آزمایشگاه‌های پزشکی ابلاغ می‌شود، افزود: وزارت بهداشت در حوزه آزمایشگاه‌های پزشکی، هیچ برنامه‌ای ندارد. این موضوع را به وزیر نیز گفته ام که یا باید سیاست‌های وزارتخانه در این حوزه تغییر کند و یا اینکه مسئولان مربوطه تغییر کنند. تیمی باید بیاید که بتواند سرنوشت آزمایشگاه‌ها را به درستی رقم بزند.

صاحب الزمانی ادامه داد: سیاست‌ها در این حوزه به گونه‌ای است که مباحثی همچون کیت‌ها و تجهیزات آزمایشگاهی از طریق اداره تجهیزات پزشکی دنبال می‌شود، اعتباربخشی آزمایشگاه‌ها در حوزه درمان وزارتخانه است و…، که باعث به هم ریختگی سیاست‌های آزمایشگاه‌های تشخیص پزشکی شده است.

رضا مسائلی مدیرکل سابق تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت، به تشریح مهم‌ترین اقدامات حوزه تجهیزات پزشکی طی یکسال اخیر پرداخت و گفت: در این دوره تأمین تجهیزات پزشکی ضروری مورد نیاز مردم اولویت اول وزارت بهداشت بوده است.

وی افزود: در این دوره تأمین تجهیزات پزشکی ضروری مورد نیاز مردم اولویت اول وزارت بهداشت بود و تلاش کردیم تا به رغم تنوع و گستردگی زیاد کالاهای پزشکی، دسترسی بیماران به این تجهیزات مختل نشود.

مسائلی با بیان اینکه ظرف یکسال گذشته اقدامات بسیار زیادی در حوزه تجهیزات پزشکی کشور انجام شده است، گفت: حوزه تجهیزات پزشکی، گستره بسیار وسیعی از فناوری‌های حوزه سلامت را شامل می‌شود که مدیریت آن نیازمند وجود ساختارهای قابل اتکا و نیروی انسانی کارآمد است. در این دوره تلاش شد تا طی یکسال گذشته برای ارتقا مدیریت تجهیزات پزشکی، ارتقا ساختار و جایگاه آن به نحوی شایسته اقدام کند.

وی با بیان اینکه حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان از سرمایه‌های مردم در حوزه تجهیزات پزشکی سرمایه‌ای است، تاکید کرد: در این حوزه تلاش کردیم که تجهیزات پزشکی با کیفیت در اختیار مردم قرار گیرد. در این راستا علاوه بر نظارت در مبادی ورودی تجهیزات پزشکی، در زمان تولید کالاها نیز نظارت‌هایمان را اعمال کردیم.

مسائلی با بیان اینکه تلاش کردیم در ضوابط و مقررات حوزه تجهیزات پزشکی طی یکسال گذشته مورد بازنگری قرار گیرد، ادامه داد: در بازنگری هر یک از مقررات، پیش از تصویب، پیش نویس آن را برای اظهارنظر همه ذی نفعان منتشر می‌کردیم و با نظر جمعی تصمیم گیری می‌کردیم و بعد از جمع بندی نظرات همه ذی نفعان، دستورالعمل‌ها و فرآیندهایی که طی ۱۰ سال گذشته به روز نشده بود، مورد بازنگری قرار گرفتند.

مدیرکل سابق تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت، با بیان اینکه از سوی دیگر حذف مقررات دست و پاگیر و تسریع فرآیندها یکی دیگر از اقدامات مان در این حوزه بود، اظهار کرد: تمام تلاش مان این بود که این فرآیندها را ساده، قابل فهم و به روز کنیم.

مسائلی در ادامه به نوسانات نرخ ارز و اعمال تحریم‌های ظالمانه علیه کشورمان در سال جاری اشاره کرد و افزود: از ابتدای امسال که نوسانات نرخ ارز اتفاق افتاد و فضای تحریم در کشور ایجاد شد، برای تأمین تجهیزات و ملزومات پزشکی و عدم نقصان و کمبود در ۲۸۰ هزار قلم وسیله پزشکی که در کشور به ثبت رسیده، تلاشی شبانه روزی اتفاق افتاد و اگر امروز تجهیزات و ملزومات پزشکی در دسترس است، ناشی از یک کار متراکم و فشرده جمع وسیعی از متخصصین حوزه تجهیزات پزشکی کشور است.

وی ادامه داد: در راستای تأمین تجهیزات پزشکی در این شرایط، اقدام به رصد و پایش بیش از ۲۲۰۰ شرکت وارد کننده کردیم و برای تأمین مواد اولیه نزدیک به ۱۰۰۰ شرکت تولیدکننده تجهیزات پزشکی برنامه ریزی شد. در عین حال در اقدامی بسیار مهم بر نحوه تخصیص ارز در این حوزه نظارت کردیم تا از سوءاستفاده‌های احتمالی که به طور طبیعی ممکن است ناشی از اینگونه فضاها اتفاق بیفتد، پیشگیری کنیم تا حقی از مردم و بیماران ضایع نشود.

مدیرکل سابق تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت، با بیان اینکه از ابتدای سال گذشته به رغم تحریم‌های ظالمانه علیه کشورمان و نوسانات نرخ ارز، در چارچوب چشم انداز ۲۰ ساله کشور و قانون برنامه توسعه حرکت کردیم، گفت: بر همین اساس رشد ۱۰ برابری صادرات تجهیزات پزشکی از ۲۴ میلیون دلار به ۲۴۰ میلیون دلار با هدف افزایش تولید ناخالص ملی، ارتقا کیفیت تولید تجهیزات پزشکی با اخذ استانداردهای بین المللی و اتحادیه اروپا، در اختیار قرار دادن تسهیلات برای دریافت استانداردهای بین المللی، آموزش و ارتقا آزمایشگاه‌های همکار برای نظارت بر کیفیت تجهیزات پزشکی تولید داخل گوشه‌ای از اقدامات در این حوزه بوده است.

مسائلی تاکید کرد: با توجه به مأموریت مهم وزارت بهداشت در راستای تأمین تجهیزات پزشکی مورد نیاز مردم در بیمارستان‌ها، جهت تأمین به موقع تجهیزات پزشکی، به ویژه تجهیزات و ملزومات پزشکی ضروری و اورژانسی مورد نیاز مردم، برنامه ریزی کردیم و این اقدام مأموریت و اولویت اول مدیریت تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت بود و تمام تلاش مان را کردیم تا به رغم تنوع و گستردگی زیاد کالاهای پزشکی کمبودی برای بیماران ایجاد نشود.

بهنام عباسیان عضو شورای عالی نظام پزشکی با اشاره به اینکه شرایط فعلی برای جامعه دندانپزشکی بسیار دشوار است، گفت: افزایش قیمت تجهیزات و مواد مصرفی، حیات اقتصادی دندانپزشکان را دچار مشکل ساخته است.

وی با اشاره به اینکه دندانپزشکان تنها گروهی هستند که علاوه بر دانش علمی خود برای درمان بیماران نیازمند مواد و تجهیزات هستند، افزود: دولت موظف است برای تأمین سلامت دهان و دندان آحاد جامعه مواد مصرفی ضروری و روتین را با ارز دولتی مهیا نموده و در اختیار دندانپزشکان قرار دهد اما این مواد و تجهیزات تا به دست دندانپزشکان برسد چند برابر قیمت واقعی خود می‌شود.

وی، افزایش قیمت مواد مصرفی و تجهیزات را به ضرر جامعه دندانپزشکی بویژه بیماران عنوان کرد و گفت: با افزایش قیمت مواد مصرفی بطور منطقی باید میزان تعرفه‌های دندانپزشکی برای ترمیم هر دندان افزایش یابد اما از آنجا که جامعه دندانپزشکی در مقابل سلامت بیماران خود را مسئول می‌داند با همان تعرفه‌های قبلی به درمان بیماران می‌پردازد و از جیب خود سوبسید پرداخت می‌کند.

عضو دندانپزشک شورای عالی نظام پزشکی تصریح کرد: با افزایش قیمت مواد مصرفی و به تبع آن بالا رفتن هزینه‌های درمانی حوزه دندانپزشکی میزان مراجعات به مراکز دندانپزشکی و مطب‌های خصوصی کم شده و این شرایط برای بیماران مشکلاتی را به وجود آورده و گردش اقتصادی را در این حوزه بویژه برای دندانپزشکان جوان با مشکلات متعددی مواجه می‌کند.

عباسیان اظهار کرد: درصد قابل توجهی از سلامت آحاد جامعه به دندانپزشکی مربوط است که مستلزم سرمایه گذاری دولت در این بخش است اما متأسفانه تاکنون برنامه ریزی مطلوبی از سوی سیاستگذاران امر در این حوزه انجام نشده است.

وی به آسیب شناسی مشکلات مدیریتی و اجرایی حوزه‌های مختلف دندانپزشکی اشاره کرد و گفت: جامعه دندانپزشکی امروزه با مسائل و مشکلات متعددی نظیر بحران مواد و تجهیزات، بیکاری فارغ التحصیلان جوان، عدم توزیع مناسب جغرافیای کاری دندانپزشکان، عدم انگیزه شغلی به خصوص در مناطق محروم روبروست که قطعاً از ادامه این روند مردم شریف کشورمان زیان خواهند دید و از ارائه خدمات مطلوب بهره مند نخواهند شد.

عضو شورای عالی نظام پزشکی ضمن بیان ضرورت تعامل مناسب میان ارکان تصمیم گیری و اجرایی در حوزه دندانپزشکی بیان کرد: عدم تعامل مناسب میان این ارکان قطعاً مشکلات موجود را به بحران تبدیل خواهد کرد و راه برون رفت از این معضل ایجاد مرکز امور دندانپزشکی و سلامت دهان وزارت بهداشت است که تمام بخش‌های اجرایی و سیاستگذاری در حوزه دندانپزشکی در آن تجمیع گردد. این رویکرد باعث ایجاد یک بستر سالم و بدون موازی کاری خواهد شد.

عباسیان خاطرنشان کرد: لازم است که در بدنه وزارت بهداشت مدیرانی که خود دندانپزشک هستند حضور داشته و نظرات جامعه پزشکی را برای ارتقای سلامت دهان و دندان مردم و رفع مشکلات این حوزه بکار گیرند.

به گفته وی، عدم تعامل مناسب بیمه‌ها با دندانپزشکان و مراکز دندانپزشکی مشکل بزرگ دیگری است که نیاز فوری توجه مسئولین به این مهم را می‌طلبد چرا که با روند فعلی پوشش خدمات توسط بیمه‌ها هر دو ذینفع قضیه یعنی بیمار و پزشک متضرر می‌شوند.

عباسیان تصریح کرد: نیازمند گایدلاین های علمی از سوی وزارت بهداشت با محوریت حمایت بیمه‌های پایه هستیم و برای پشتیبانی از این گایدلاین ها حمایت سایر ارگان‌های دولتی نیز لازم است.

عضو دندانپزشک شورای عالی نظام پزشکی با بیان اینکه خدمات دندانپزشکی در جامعه ما لوکس محسوب می‌شود، اظهار کرد: صنعت بیمه باید در حوزه بهداشت دهان و دندان ورود کرده و با پوشش بیمه‌ای خدمات سطح یک و دو از گسترش بار بیماری‌هایی که منشأ آن دهان و دندان است جلوگیری کند زیرا بسیاری از افراد به دلیل هزینه‌های بالای خدمات دندانپزشکی از مراجعه به مراکز درمانی خودداری کرده و حاضر به از دست دادن یعنی کشیدن دندان خود هستند.

عباسیان گفت: در شورای عالی سازمان نظام پزشکی مشکلات را به صورت مصوبه به وزارت بهداشت منتقل می‌کنیم و همراه با سایر همکاران از حقوق مردم و دندانپزشکان حمایت می‌کنیم اما قدرت اجرایی نداریم و تنها بیانگر مشکلات موجود هستیم.
 
شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر،تاریخ انتشار:13فروردین 1398،کدخبر:4580463،www.mehrnews.com
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین