پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۱۵۲۴۷۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۸ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۶
معاون وزیر و رئیس سازمان نهضت سوادآموزی از ریزش ۳۰ درصدی متقاضیان سوادآموزی از زمان ثبت‌نام تا امتحان خبر داد.

شعار سال: علی باقرزاده (معاون وزیر و رئیس سازمان نهضت سواد‌آموزی) با اشاره به اینکه سال گذشته بیش از هفت هزار نفر در بخش سوادآموزی ثبت‌نام کردند، گفت: در استان‌های سیستان بلوچستان، خراسان رضوی، آذربایجان غربی،‌ استان فارس و خوزستان بالاترین آمار ثبت‌نام‌کنندگان را داشتیم.

وی درباره سرانجام اعمال برخی محدودیت‌ها برای افراد بی‌سواد در زمینه اخذ گواهی‌نامه و کسب مجوز توضیح داد: این طرح در مصوبه سال ۹۳ دولت محترم تصویب شد به این منظور که گواهی‌نامه افراد بی‌سواد تا زمانی که باسواد نشده‌اند، تمدید یا صادر نشود. همچنین آنهایی که پروانه کسب دارند تا زمانی که باسواد نشدند، پروانه جدید دریافت نخواهند کرد و افرادی هم که تحت پوشش نهادهای حمایتی و کمیته امداد و بهزیستی هستند؛ دریافت خدمات حمایتی‌شان منوط به ثبت‌نام در کلاس‌های سوادآموزی باشد، اما متاسفانه به این بخش از مصوبه دولت، مجلس محترم و اداره تطبیق قوانین ایراد گرفت، از همین رو تا به امروز امکان اجرایی‌شدن آن فراهم نشده‌است.

وی ادمه داد: در این میان لایحه‌ای برای اجباری کردن آموزش تهیه شده‌است و دوباره بخشی از محدودیت‌ها و مجازات‌ها را پیش‌بینی کرده که آن هم باید فرآیند تصویب خودش را طی کند.

باقرزاده با اشاره به دلایل آمارِ کم باسوادان در استان‌هایی مثل سیستان بلوچستان، کرمان، کردستان و... گفت: در این استان‌ها نرخ تولید بی‌سواد زیاد است. همچنین مشکلات اقتصادی، فاصله زیاد شهرها در سیستان بلوچستان و کمبود نیروی تحصیل کرده داوطلب برای آموزش بی‌سوادان به این امر دامن زده است. ضمن اینکه در این استان‌ها برای زنان محدودیت‌هایی زیادی وجود دارد به عنوان مثال پدر یا همسرانشان به آن‌ها اجازه شرکت در کلاس را نمی‌دهند.

رئیس سازمان نهضت سواد‌آموزی با اشاره به اینکه در این نقاط با موانع فرهنگی مواجه هستیم تا موانع آموزشی، گفت: سالانه نزدیک به ۴۰ تا ۴۵ هزار نفر را در سیستان بلوچستان تحت پوشش می‌بریم و امسال نیز نزدیک به ۵۰ میلیارد تومان در این زمینه هزینه کردیم. در واقع سازمان اراده این را دارد تا کار سوادآموزی را سرعت بدهد، اما موانع زیاد است. یکی از موانع در آنجا نبود نیروی تحصیل کرده آماده به کار است.

او با بیان اینکه آموزش‌دهندگان در این مناطق عموما مدرک دیپلم دارند، گفت: بیشترین آموزش‌دهندگان ما در سیستان و بلوچستان دیپلم هستند، نه اینکه بگویم آنها زحمت نمی‌کشند، ولی واقعیت این است که نیروی تحصیل کرده کار باکیفیت‌تری را ارئه می‌کند. در این مناطق عمده زنان از نعمت سواد محروم هستند که باز هم به اختیار خودشان نیست و مسائلی عشیره‌ای و قبیله‌ای مانع می‌شود آنها به کلاس درس بیایند.

باقرزاده در خصوص تاثیر زبان مادری در عدم تمایل به سوادآموزی گفت: مساله دیگری هم که در استان‌هایی از جمله سیستان و بلوچستان، آذربایجان غربی، کردستان و... وجود دارد، بحث زبان آن‌ها است. مشکل دو زبانه بودن یک مشکل جدی است که سطح یادگیری و کیفیت یادگیری را پایین می‌آورد و این در حالی است که ما ناگزیر هستیم، آموزش را به زبان فارسی ارائه کنیم.

وی افزود: متاسفانه نتوانستیم آموزش زبان مادری را در کشورمان تجربه کنیم، چون در قانون اساسی آمده زبان رسمی و آموزشی کشور زبان فارسی است، از همین رو هنوز به سمت آموزش زبان مادری نرفته‌ایم و متاسفانه سوادآموزی که نمی‌تواند؛ فارسی صحبت کند، انگیزه‌اش برای شرکت در کلاس‌های سوادآموزی نسبت به دیگران خیلی پایین‌تر است.

باقرزاده در پاسخ به این سوال که در سال گذشته آمار ثبت‌نام کنندگان شما چقدر ریزش داشته است؟ گفت: به طور متوسط ۱۵ درصد از افرادی که ثبت‌نام می‌کنند به جلسه امتحان نمی‌آیند و حدود ۱۵ درصدی هم که در امتحان شرکت می‌کنند، قبول نمی‌شوند یعنی ما چیزی حدود ۳۰ درصد از ثبت‌نام تا قبولی ریزش داریم.

رئیس سازمان نهضت سواد آموزی در پایان با اشاره به تسهیلات معلولان به خصوص روشندلان گفت: معلولان برای سال جدید مشکلی از این جهت به هیچ عنوان نخواهند داشت.کتاب‌های خط بریل هم قبلا چاپ شده که آنها را در اختیار استان‌ها و شهرستان‌ها قرار می‌دهیم، ولی هر جای کشور برای معلولان به خصوص روشندلان کتاب بخواهند، سریعا ارسال می‌کنیم.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری کار ایران ، تاریخ انتشار 8 شهریور 97، کدمطلب: 662282، www.ilna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۸
0
0
ا.ف75
واقعا هم دور از انتظار نیست! سوا ددار بشن که چی بشه اخه؟ باز اگه مهارت اموزی بود یه چیزی
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین