پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۵۳۱۳
تاریخ انتشار : ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۲
بیژن زنگنه وزیر نفت ایران در دیدار با وزیر انرژی آفریقای جنوبی ابراز امیدواری كرد روابط ایران و آفریقای جنوبی در حوزه نفت و انرژی افزایش یابد.

شعارسال: به نقل از وزارت نفت، زنگنه روز شنبه در دیدار «تینا جومت پترسون» وزیر انرژی آفریقای جنوبی افزود: این دیدار، مقدمات خوبی را برای دیدار رئیسان جمهوری دو كشور در روز یكشنبه(فردا) فراهم می كند.
وی به توسعه روابط میان دو كشور اشاره كرد و گفت: با توجه به اینكه تحریم های تحمیلی علیه ایران برداشته شده ، شرایط ایران نسبت به گذشته بسیار متفاوت است.
زنگنه با بیان اینكه آفریقای جنوبی یكی از خریداران مهم نفت ایران در گذشته بوده است،ابراز امیدواری كرد خرید نفت آفریقای جنوبی از ایران افزایش و همكاری شركت های دو طرف در حوزه انرژی افزایش یابد.
وی همچنین پس از این دیدار با بیان اینكه ایران و آفریقای جنوبی یادداشت تفاهم همكاری نفتی امضا می كنند، گفت: در جریان تحریم ها صادرات نفت ایران به این كشور به صفر رسید و اكنون به دنبال باز كردن این مسیر بسته هستیم و مذاكراتی در حال انجام است كه امیدوارم به نتیجه برسد.
وزیر نفت افزود: با توجه سفر جاكوب زوما رئیس جمهوری آفریقای جنوبی به تهران، در این دیدار، درباره همكاری های تهران و پرتوریا در حوزه نفت و انرژی مذاكره كردیم.
ایران پیش از تحریم ها 40 درصد نفت مورد نیاز آفریقای جنوبی را تامین می كرد و یكی از بزرگترین صادركنندگان نفت به این كشور بود، اما در زمان تحریم متوقف شد.
زنگنه به مذاكره دو كشور برای از سرگیری صادرات نفت اشاره كرد و ادامه داد: هم اكنون بحث اصلی بر سرقیمت است و ایران هم اعلام كرده است قیمتی را می پذیرد كه قیمت رقابتی بازار باشد.
وی به سایر زمینه های همكاری با آفریقای جنوبی اشاره كرد و گفت: همچنین قراراست قرارداد همكاری فناورانه برای توسعه دانش فنی در حوزه «جی تی ال»GTL (گاز به فرآورده های مایع) با پژوهشگاه صنعت نفت امضا شود.
وی با بیان اینكه طرف آفریقایی، ایران را به سرمایه گذاری در ساخت پالایشگاه در آفریقای جنوبی دعوت كرده است، گفت: از آنها دعوت كرده ایم پیشنهاد خود را ارائه دهند ضمن اینكه ایران نیز از آنها دعوت كرده است مانند گذشته در بخش پالایشی و پتروشیمی ایران سرمایه گذاری كنند.
زنگنه گفت: شركت آریاساسول آفریقای جنوبی پیش تر سرمایه گذاری موفقی در صنعت پتروشیمی ایران انجام داد، اما پس از تحریمها ناگزیر از این سرمایه گذاری مشترك كناره گیری كرد.
وی به ظرفیت خوب شركت های آفریقای جنوبی برای سرمایه گذاری در بخش انرژی ایران اشاره كرد و گفت: انتظار می رود فردا (یكشنبه، پنجم اردیبهشت ماه) یك یادداشت تفاهم در زمینه انرژی میان تهران و پرتوریا امضا شود.
به گزارش ایرنا، آفریقای جنوبی پیش از تحریم های سال 2012 یكی از مشتریان سنتی نفت خام ایران و بزرگترین مشتری نفت خام ایران در قاره آفریقا بوده است. این كشور در ماه پیش از توقف واردات نفت از ایران، روزانه 68 هزار بشكه نفت خام از ایران خریداری می كرد.
آفریقای جنوبی تلاش می كند همانند بسیاری از كشورهای غربی زمینه های همكاری با كشورمان را بررسی كند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا)، تاريخ انتشار: 4 اردیبهشت 1395، کد خبر: 82045959، www. irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین