پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۵۳۳۵۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۲ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۲
کمربندی جنوبی شهرستان فریدونکنار که امسال هفدهمین سال از آغاز عملیات خود را می گذراند، همچنان لنگ تامین اعتبار است و افتتاح آن با وجود پیشرفت های صورت گرفته در دو سال گذشته باز هم با اما و اگر مواجه است.

شعار سال: شهرستان فریدونکنار دارای بیش از 70 هزار نفر جمعیت است و به واسطه ساحل از نقاط گردشگر پذیر و پرتردد استان مازندران محسوب می شود و همه ساله میزبان میلیون ها مسافر است.

این شهرستان ساحلی در کنار میزبانی از گردشگران ، یکی از مسیر های اتصال شرق به غرب استان مازندران نیز محسوب می شود.

علاوه بر این، کشاورزی و شالیکاری که از محور های اصلی اقتصاد این شهرستان است، آن را به مقصد بسیاری از تاجران این محصول و تردد گسترده کشاورزان تبدیل کرده است.

به دلیل قرار گیری فریدونکنار در کریدور شرق به غرب مازندران و وجود بندر در این شهر و 2 بندر دیگر در شرق و غرب استان( بندر امیرآباد و بندر نوشهر)، روزانه حجم عظیمی از خودروهای سنگین وارد شهر فریدونکنار می شود و بر بار ترافیکی و مشکلات شهر اضافه می کند.

مسافران و گردشگرانی که به غرب مازندران سفر می کنند چنانچه قصد رسیدن به شرق استان داشته باشند باید از مرکز شهر فریدونکنار عبور کنند و همچنین سفر از شرق به غرب مازندران نیز هم نیازمند گذر از همین مسیر است.

با توجه به چنین اهمیتی ، طرح احداث کمربندی جنوبی فریدونکنار به طول هفت کیلومتر در سال 1380 کلنگ زنی شد تا حجم ترافیک درون شهری را کاهش داده و تردد در کریدور شرق به غرب مازندران را تسهیل کند.

با این وصف، اکنون پس از گذشته 17 سال از آغاز اجرای این طرح نزدیک شدن آن به سن بلوغ، هنوز هم تامین اعتبار بموقع مهم ترین مشکل تکمیل آن محسوب می شود.

آخرین بار سال 96 بود که مدیرکل وقت راه و شهرسازی مازندران وعده افتتاح کمربندی را در دهه فجر همان سال داد و فرماندار پیشین فریدونکنار هم گفته بود که تکمیل کمربندی نیازمند حدود پنج میلیارد تومان اعتبار است.

سال 95 هم نماینده وقت مردم فریدونکنار و بابلسر در مجلس شورای اسلامی وعده افتتاح کمربندی فریدونکنار را در هفته دولت سال 96 داده بود و گفته بود که تکمیل این پروژه حدود هشت میلیارد تومان بودجه نیاز دارد.

اظهارات مسئولان شهرستان گذشته از تناقض در اعلام میزان اعتبار مورد نیاز، نشان می دهد همواره کمبود بودجه و اعتبار مهم ترین مشکل برای تکمیل این طرح بوده است.

جواد جمالی یکی از ساکنین و کسبه شهر فریدونکنار در باره مشکلات نبود کمربندی به خبرنگار ایرنا گفت: هر روز هزاران دستگاه خودرو چه مسافر و چه رهگذر وارد این شهرستان می شوند که مقصد آنها شهرهای غربی و یا شرقی فریدونکنار است.

وی افزود: در حالی که بسیاری از این تردد ها هیچ ارتباطی با فریدونکنار ندارد همه روزه بار سنگین ترافیکی را به مردم شهر و گردشگران تحمیل می کند.

جمالی بیان کرد: با اندکی مشاهده و تجربه ترافیک در این شهر کوچک کلافگی و عصبانیت را می توان از چهره و رفتار مردم محلی و مسافران دید که هر روزشان با ترافیک این شهر کوچک می گذرد.

مهدی یزدانی از دیگر شهروندان فریدونکناری نیز گفت: هر روز برای پیمودن چند کیلومتر در شهر باید حتی گاهی تا نیم ساعت نیز در ترافیک باشیم که در ایام تعطیل و با سرازیر شدن مسافران و گردشگران این ترافیک نیز چند برابر می شود.

او افزود: درصورت یک تصادف در خیابان اصلی شهر، ترافیک قفل می شود و مردم برای رسیدن به خانه هایشان باید ساعت ها در انتظار رفع ترافیک باشند.

یزدانی گفت: مشکل اصلی این است که خودروهای سنگین به علت نبود کمربندی مجبورند از داخل شهر عبور کنند و همواره دود ناشی از این خودروها که ورود و خروجشان از داخل شهر تا نیم ساعت یا بیشتر زمان می برد، سبب آلودگی هوا و بیماری مردم می شود.

این جوان 27 ساله که از 10 سالگی شاهد آغاز طرح کمربندی فریدونکنار بود، افزود: تکمیل کمربندی جنوبی شهر بسیاری از مشکلات ترافیکی فریدونکنار را بر طرف خواهد کرد و حتی از میزان تصادفات شهری نیز می کاهد.

وی بیان کرد: تا کنون ما مردم محلی از طریق مختلف، از نماینده شهرستان در مجلس شورای اسلامی تا مسئولین شهری پیگیر تکمیل کمربندی شدیم اما همیشه وعده می دهند که بزودی تکمیل می شود.

در همین حال مدیرکل راه و شهرسازی مازندران به خبرنگار ایرنا گفت: تنها نقطه باقی مانده کمربندی جنوبی فریدونکنار تقاطع غیر همسطح آن است که در حال حاضر با پیمانکار جدیدی قرارداد امضا شد و در حال فعالیت است.

عبدالله بهادری از کمبود اعتبار به عنوان مهم ترین علت طولانی شدن روند اجرای این طرح یاد کرد و افزود: خوشبختانه این مشکل هم در 2 سال گذشته تا حدود زیادی حال شده و منابع مالی خوبی به طرح تزریق شده است.

وی گفت: سال گذشته 2 میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شد که یک میلیارد و 200 میلیون تومان آن تخصیص یافت و سال 97 نیز یک میلیارد تومان اعتبار طرح بود که تا کنون 700 میلیون تومان آن تخصیص یافته است.

مدیرکل راه و شهرسازی مازندران با بیان اینکه اتمام طرح کمربندی جنوبی فریدونکنار نیازمند پنج میلیارد و 200 میلیون تومان اعتبار است، افزود: باقی هزینه ها را نیز شرکت زیرساخت متعهد شده است .

بهادری گفت که چنانچه اعتبارات کافی تامین شود، کمربندی جنوبی فریدونکنار تا پایان سال به بهره برداری می رسد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری جمهوری اسلامی ، تاریخ انتشار 11 شهریور 97، کدمطلب: 83019596، www.irna.ir


اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۹
0
0
از بس خوتون اعتبار میخورین طرحی که قراره دو سه ساله به بره برداری برسه 20 سال طول میکشه م.ق71
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین