پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۵۳۵۶
تاریخ انتشار : ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۸
وزارت خارجه افغانستان اعلام کرد که ایتالیا با تاکید بر پای بند بودن به تعهدات قبلی خود برای عملی سازی طرح راهبردی خط آهن مشهد - هرات، مبلغ 65 میلیون یورو وام بلاعوض و 150 میلیون یورو وام درازمدت به افغانستان اختصاص داده است.

شعار سال: در اعلامیه مطبوعاتی وزارت خارجه افغانستان که روز شنبه نسخه ای از آن در اختیار در کابل قرار گرفته، هدف از این کمک ایتالیا را اتصال افغانستان به شبکه منطقه ای خط آهن دانسته و افزوده است که این موضوع در پایان نخستین نشست کمیسیون مشترک همکاری های افغانستان و ایتالیا نیز مطرح شد.

نخستین نشست کمیسیون مشترک همکاری های افغانستان و ایتالیا هفته گذشته برگزار شد.

افغانستان درحال حاضر در رتبه نخست کشورهای دریافت کننده ‏کمک‏های توسعه ای ایتالیا قرار دارد و از سال 2001 میلادی به این سو، ایتالیا 820 میلیون یورو کمک های توسعه‏ ای شامل 700 میلیون یورو کمک‏های بلاعوض و 120 میلیون یورو وام های درازمدت به افغانستان اختصاص داده که تاکنون مبلغ 550 میلیون یورو از مجموع این مبلغ را به این کشور پرداخت کرده است.

طرح راه آهن مشهد - هرات در قالب چهار قطعه به طول 191 کیلومتر در دست ساخت است. 124 کیلومتر این خط در داخل خاک افغانستان و 74 کیلومتر آن در ایران واقع شده است.

براساس توافق نامه 1385 که بین ایران و افغانستان به امضا رسید، مقرر شد تا 3 قطعه این راه آهن بطول 138 کیلومتر از طریق کمک های بلاعوض جمهوری اسلامی ایران احداث و قطعه چهارم آن توسط دولت افغانستان ساخته شود.

درحال حاضر دو قطعه آن در خاک ایران به اتمام رسیده و قطعه سوم آن نیز از سوی ایران در حال تکمیل است.

هزینه ساخت 3 قطعه این مسیر که ایران متعهد به ساخت آن شده، بالغ بر 250 میلیون دلار برآورد شده که بخش اعظمی از اعتبارات اجرای این طرح در داخل خاک ایران در سال های 93 و 94 و پس از روی کار آمدن دولت یازدهم اختصاص داده شده است.

قطعه چهارم این خط را افغانستان با استفاده از کمک های ایتالیا تکمیل خواهد کرد.

تکمیل و بهره برداری از این راه آهن، تاثیر قابل ملاحظه ای بر افزایش تجارت و بازرگانی، کاهش هزینه حمل و نقل کالا و مسافر و افزایش ترانزیت کالا میان ایران و افغانستان و تجارت این دو کشور با کشورهای آسیای مرکزی خواهد داشت و دسترسی افغانستان را به بازارهای منطقه و جهان گسترش خواهد داد.

براساس برآورد وزارت مسکن و شهرسازی ایران، در سال اول بهره برداری از این طرح، بالغ بر 800 هزار تن کالا و 25 هزار مسافر جابه جا خواهد شد.

محور خاف - سنگان - هرات یا مشهد هرات در مسیر جدید افغانستان - ایران - تاجیکستان - قرقیزستان و چین احداث می شود و اجرای این طرح به نوعی بخشی از احیای جاده ابریشم در بخش ریلی به حساب می آید.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری جمهوری اسلامی، تاریخ انتشار 4 اردیبهشت 1395، کد مطلب: 82045804: آدرس سایت: www.irna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین