پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۵۳۹۵۳
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۱۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۶
سرهنگ تورج کاظمی (رئیس پلیس فتای تهران بزرگ) درباره ترفند سایت‌ها و کانال‌های همسریابی گفت: بیش از 90درصد این سایت‌ها و کانال‌ها کلاهبرداری است.

شعار سال: سرهنگ تورج کاظمی (رئیس پلیس فتای تهران بزرگ) درباره ترفند سایت‌ها و کانال‌های همسریابی گفت: بیش از 90درصد این سایت‌ها و کانال‌ها کلاهبرداری است. در بسیاری از این سایت‌ها و کانال‌ها مدیران سایت کسی را به‌عنوان همسر یا دوست به افراد مراجعه‌کننده به سایت معرفی نمی‌کنند، بلکه با دریافت مبالغی از قربانیان، از منظر عموم ناپدید شده و آن سایت را از دسترس خارج می‌کنند. در مواردی نیز این سایت‌ها به‌صورت اختصاصی اقدام به کلاهبرداری می‌کنند؛ یعنی در ابتدا اشخاصی را جهت همسرگزینی به مراجعان خود معرفی می‌کنند و به محض دریافت پول ممکن است اسم یا عکسی را به قربانی نشان دهند، اما به محض دریافت کامل پول فرار می‌کنند و قابل دسترس نیستند.

سرهنگ کاظمی ادامه داد: بخش دیگری در همین سایت‌های همسریابی و دوستیابی فعالیت می‌کنند که در ظاهر سایت‌های همسریابی هستند، اما در اصل سایت‌های فیشینگ و سرقت اطلاعات هستند که با ایجاد صفحاتی اعلام می‌کنند برای ورود به صفحه و اطلاع از این سایت لازم است به‌صورت آنلاین مبلغ بسیار جزئی مانند پنج هزار تومان پرداخت شود. صفحه درگاهی که برای پرداخت آن مبلغ معرفی می‌کنند، جعلی است که با ورود اطلاعات قربانی، اطلاعات حساب بانکی را سرقت و وجوه موجود در حساب‌های این قربانیان را به‌صورت اینترنتی برداشت می‌کنند و درنهایت قربانیان متضرر مالی می‌شوند.

وی ادامه داد: اگر در این حوزه مورد جرمی واقع شود یا کسی مدعی شود و از طریق مراجع قضایی اعلام شکایت کند، پلیس برخورد قانونی خواهد کرد. سایت دیوار، فضای گسترده‌ای است که جرائم مختلفی در آن به‌صورت گسترده اعم از فروش اجناس غیرمجاز یا کلاهبرداری‌های متفرقه یا اینترنتی صورت می‌گیرد و به محض اینکه شاکی خصوصی در این زمینه ادعایی کند، حسب دستور قضایی اقدامات لازم درخصوص شناسایی و برخورد با مجرمان آن انجام خواهد شد.

وی درباره سایت‌های فروش اعضای بدن نیز گفت: پلیس فعالیت این سایت‌ها را نیز در فضای مجازی به‌صورت مداوم رصد و درصورت مشاهده به مرجع قضایی گزارش می‌کند. درصورتی‌که جرم بودن این سایت‌ها محرز شود مرجع قضایی دستور برخورد را می‌دهد، اما اگر این اقدامات غیرسازمان‌یافته باشد و به‌صورت انفرادی خرید و فروش اعضای بدن تبلیغ شود، قاعدتا براساس قانون جرمی برای این موضوع تعریف نشده است، چراکه ممکن است فردی به‌دلیل مشکلات مالی اقدام به فروش اعضای بدن خود کند؛ از همین رو اگر انفرادی این کار صورت بگیرد، جرم محسوب نمی‌شود و مرجع قضایی نیز اجازه ورود ندارد.

سرهنگ کاظمی در بخش دیگری از صحبت‌هایش درخصوص کلاهبرداری از طریق دستگاه ATM گفت: متأسفانه همچنان کلاهبرداری از طریق دستگاه ATM از پرارتکاب‌ترین جرائم حوزه مالی است که به‌صورت غیرحضوری انجام می‌شود و متأسفانه با تمام آگاه‌سازی‌ها و اطلاع‌رسانی‌هایی که از طریق رسانه‌های جمعی صورت می‌گیرد، اما همچنان مردم به‌شدت در این حوزه آسیب‌پذیر هستند. وی ادامه داد: معتقدم آگاهی مردم و بحث علم و دانش شهروندان در این حوزه همچنان ضعیف است و باید بدانند که برای واریز وجه به‌حساب آن ها نیازی به حضور پشت دستگاه ATM نیست و برای واریز یا دریافت وجه تنها شماره حساب یا شماره کارت احتیاج است که آن را می‌توان به‌صورت تلفنی نیز اعلام کرد و نیاز به چیز دیگری نیست؛ از همین‌رو باید مراقب باشند و در چنین مواقعی به دستگاه خودپرداز مراجعه نکرده و دستوراتی را که فرد دیگری به آن ها دیکته می‌کند، اجرا نکنند.

رئیس پلیس فتای تهران بزرگ با تأکید براینکه مردم بدانند در هیچ سیستم بانکی برای واریز مبلغ پول هدیه به‌حساب فردی نباید آن فرد به دستگاه خودپرداز مراجعه کند، خاطرنشان کرد: توصیه می‌کنم شهروندان پاسخگوی اینگونه تلفن‌ها نباشند و اگر هم پاسخ دادند به هیچ وجه خواسته‌های فرد تماس‌گیرنده را اجرا نکنند، چراکه در نهایت قربانی یک دام کلاهبرداری می‌شوند و هیچ عایدی دیگری برای آن ها نخواهد داشت.

سایت شعار سال، با تلخیص و اضافات برگرفته از سایت روزنامه همشهری، تاریخ انتشار 13 شهریور 97، کد مطلب: 29332، www.newspaper.hamshahri.org


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۴
0
0
ا.ف75
اینم شبیه همون بنگاه های ازدواجی هست که یک سری خانوم دارن تو شهر می گردوننشون! ازدواج رو به پایین ترین درجات ممکن به حالت نزول در اوردین! این کارا ینی چی؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۵
0
0
ی سری از این کلاهبردارا باعث ایجاد عدم اعتماد بکسایی میشن ک دارن بدرستی به کارشون میرسن باید هوشیارتربود:/
م.ق75
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۷
0
0
واقعا این کانالها و سایتها مضحکند. نمیدونم با چه طرز فکری به اینها اعتماد میکنند...
م.ا75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین