پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۵۴۱۹
تاریخ انتشار : ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۶
معاون اول رییس جمهوری با اشاره به حكم دیوان عالی آمریكا مبنی بر توقیف دو میلیارد دلار از دارایی های بانك مركزی ایران در آمریكا گفت : دولت ایران از تمام ابزارهای قانونی برای بازپس گیری پول خود از دولت آمریكا استفاده می كند.

شعارسال: اسحق جهانگیری عصر شنبه در سومین نشست مدیران عامل بانك های خصوصی و دولتی با بیان اینكه در دوران تحریم بیشترین فشار و آسیب متوجه نظام بانكی و نفت بود، افزود: بر اساس پیش بینی هایی مبنی بر حصول توافق هسته ای، در بخش نفت طراحی هایی را برای افزایش تولید و فروش انجام دادیم تا دیگر معطل دوره جدیدی نشویم و حتی منابع ارزی كه نیاز داشتیم با تدابیری كه اندیشیده شد و با مجوزی كه از رهبر انقلاب گرفتیم، منابع را تامین كردیم و بخش نفت بلافاصله از دستاوردهای برجام استفاده كرد.

وی با بیان اینكه میزان صادرات نفت خام كشور ، پس از برجام افزایش قابل توجهی پیدا كرد گفت: در اسفندماه سال گذشته نفت و میعانات گازی را تا روزی دو میلیون و 200 هزار بشكه صادر كردیم كه البته بیش از 300 هزار بشكه از این مقدار، میعانات است كه حتما باید این مقدار صادرات نفت و میعانات افزایش پیدا كند و به میزان قبل از تحریم ها برگردد.

جهانگیری یادآور شد: این آماده سازی كه در بخش نفت اتفاق افتاد، در نظام بانكی هم باید اتفاق می افتاد و شرایطی باید به وجود می آورد كه از ابزارها و فرصت های پس از برجام در ارتباط با استفاده از منابع خارجی استفاده كند.

وی ادامه داد: نظام بانكی بیش از بخش نفت در تحریم ها آسیب دید ؛ به همین دلیل، این بخش هم نیازمند آماده سازی برای ورود به دوره پسابرجام بود.

وی در ادامه به حكم دادگاهی در آمریكا در باره مصادره كردن اموال ایران اشاره كرد و گفت: آمریكایی ها در نهایت قلدری این كار را راجع به منابع ما انجام دادند و به تعبیر درست، دستبرد زدند به منابعی كه غالبا بانك مركزی در یك بانك اروپایی داشته است.

جهانگیری یادآور شد: آمریكا كار بسیار بدی كرده است و به بهانه واهی كه می داند به هیچ وجه به دامن جمهوری اسلامی ایران نمی چسبد، این اتفاقی كه چند 10 سال قبل در لبنان افتاده و ایران هیچ كجای آن نبوده ، دادگاه های آنجا علیه ایران آن را بهانه كرده اند ، آمریكایی هایی كه خود پرونده سیاهی از این اتفاق ها مانند كودتای 28 مرداد و ساقط كردن هواپیمای مسافربری ایرباس پیش ملت ایران دارند.

وی ادامه داد: همه این پرونده ها واقعی است و وجود دارد و باید در دادگاه های ایران به آنها رسیدگی شود.

آمریكایی ها برای یك اتفاق واهی كه در لبنان افتاده كه می گویند ایران از آنها حمایت كرده ، می آیند اینگونه به پول ما دستبرد می زنند در صورتی كه هیچ جای این حادثه به این دولت ارتباطی نداشته است.

جهانگیری با بیان اینكه بعضی ها فكر می كنند كه این دولت یك جای آن نقش داشته است ، گفت : اولا این اتفاقات مربوط به چند 10 سال قبل است ، علی رغم اینكه ما می دانستیم كه حتی آمریكایی ها به دلیل این حرفها و عدم پای بندی شان به خیلی از مقررات ، امكانی از جمهوری اسلامی در آمریكا ببینند می روند و مصادره می كنند و می گویند دادگاه های ما حكم داده اند.

وی با بیان اینكه در دولت گذشته یك بی تدبیری انجام گرفت، ادامه داد: در یك دوره ای تصمیم گرفتند بخشی از منابع بانك مركزی با یك اوراقی در اروپا مدیریت شود كه متاسفانه با بی تدبیری كامل (دولت قبل) ، دو میلیارد اوراق آمریكایی خریدند و این باعث شد آنها بتوانند به راحتی این دو میلیارد را مسدود كنند و بعد بگویند ما آن را مصادره كردیم.

معاون اول رئیس جمهوری تاكید كرد : دولت ایران حتما از تمام ابزارهای قانونی و حقوقی خود استفاده می كند كه پول و سودش را از آمریكایی ها پس بگیرد و آمریكایی ها می دانند كه دولت ایران می تواند این كار را انجام دهد.

وی در ادامه حل مشكلات اقتصادی را از اولویت كشور عنوان كرد و گفت: بر سر سیاست‌ها و نحوه اجرای اقتصاد مقاومتی همه اتفاق نظر دارند. كشور ما در چند دهه اخیر مشكلاتی از قبیل تورم و بیكاری داشته است كه باید برای حل مشكلات برنامه‌های بلند مدت در نظر گرفته شود اما نباید به خاطر مسائل بلند مدت، از مسائل جاری كشور غفلت كرد.

جهانگیری با بیان اینكه حل مسایل اقتصادی زمانبر است ادامه داد: تصمیم های دارازمدتی برای اقتصاد گرفته شده است و تیم دولت در این زمینه دنبال آن است كه بیماری های اقتصاد كشور را مورد هدف قرار دهد.

معاون اول رئیس جمهور با بیان این كه مردم معیشت و اقتصاد كشور را دائما رصد می كنند گفت: مردم می‌توانند تشخیص دهند كه آیا بهبودی در وضعیت معیشت و زندگی و اقتصاد آن‌ها افتاده است یا خیر. دولت دنبال اصلاح ساختارهای اقتصادی است اما نباید از مسائل كوتاه مدت هم غافل شد بنابراین همه كارشناسان اقتصادی و مسوولین اجرایی كشور بر اقتصاد مقاومتی تاكید دارند چرا كه تنها راه برون رفت از چالشها و تنگناهای اقتصادی پیش روی كشور اجرای دقیق و عملی اقتصاد مقاومتی است.

وی در ادامه به اولویت های برنامه های دولت در سال 95 اشاره كرد و گفت: در سال 95 رهبر معظم انقلاب و رئیس جمهور بر اجرای اقتصاد مقاومتی، رونق اقتصادی و افزایش اشتغال تاكید دارند و از مدیران انتظار می رود كه در این مسیر حركت كنند.

جهانگیری با بیان این كه نقش نظام بانكی در پویایی اقتصاد كشور مهم است گفت: از مدیران بانك‌ها انتظار داریم كه برای به حركت درآوردن اقتصاد كشور حركت كنند.

معاون اول رئیس جمهوری یادآور شد: رونق تولید، توسعه صادرات و واگذاری طرح های نیمه تمام و راكد از دیگر اولویت های دولت در سال 95است و نظام بانكی هم در این مسیر باید اقدام كند.

وی در ادامه با بیان این كه واحد‌های تولیدی مثل مسكن و خودرو در اقتصاد نقش پیشرو دارند باید بیشتر فعال شوند، به نقش صنایع كوچك در اقتصاد كشور اشاره كرد و گفت: صنایع كوچك و متوسط هم منشا ایجاد اشتغال هستند بنابراین باید به این واحدها هم توجه ویژه شود. با تجربه ای كه از قبل دارم مطمئنم بسیاری از این واحدها با كمی حمایت به حركت در می‌آیند بنابراین باید آن‌ها در اولویت قرار گیرند.

جهانگیری با بیان این كه اتفاقاتی مانند مه‌آفرید به روحیه مدیران بانكی ما آسیب زد گفت: ولی چنین اتفاقاتی دلیل نمی‌شود كه جسارت تصمیم‌گیری را از مدیران ما بگیرد. مدیران باید جسارت و شجاعت تصمیم گیری داشته باشند و نباید به خاطر حل مشكلات بخش خصوصی هراس داشته یا نگران باشند. اگر مدیری نتواند تصمیم بگیرد به طور قطع به درد نمی خورد، البته نباید خلاف قانون عمل شود و ما هم طرفدار خلاف نیستیم، اما ریسك و جسارت مدیران هم لازم است.

معاون اول رئیس جمهور یادآورشد: شما مدیران بانك‌ها به واحدهایی كه متعهد به افزایش تولید و پس دادن تعهدات خود هستند كمك كنید. خرید 'دین' هم باید آغاز شود. ال سی داخلی در دوره وزارت من واحدهای تولیدی را نجات داد بنابراین ال سی داخلی موضوع مهمی است و مدیران شجاعت كنند آن را فعال كنند.

وی در ادامه یادآور شد: دولت نمی خواهد پول به واحدهایی داده شود كه نتوانند بدهی خود را پس دهند اما از بانك ها انتظار دارد واحدهای تولیدی كه شرایط مساعدی دارند را فعال كنند.

جهانگیری در بخش دیگری از سخنان خود به توسعه و افزایش صادرات اشاره كرد و گفت: كشورهای هدف صادرات ما مشخص هستند. ما باید شرایط منطقه را در نظر بگیریم. بازار صادرات ما عراق، افغانستان، كشورهای آسیای میانه و ‌آفریقا است.

معاون اول رئیس جمهوری افزود: ما باید شرایطی را كه در منطقه داریم در نظر بگیریم و نباید ژست كشورهای پیشرفته را بگیریم. دولت هم باید مشوق‌های صادراتی بیشتری در نظر بگیرد و با قاچاق مبارزه جدی‌تری شود.

وی در ادامه واگذاری طرح های نیمه تمام را از دیگر اولویت های دولت در سال 95 اعلام كرد و گفت: بخش خصوصی در این زمینه لازم نیست كه پولی بپردازد و فقط این طرح‌ها را تكمیل كرده و از آن بهره می‌برد و پس از چند سال آن را به دولت واگذار می‌كند.

جهانگیری گفت: این طرح های نیمه تمام به معنای فروش به بخش خصوصی نیست. ما در این حوزه از بخش خصوصی حمایت می‌كنیم. پیش ‌بینی شده در سال 95 دو هزار و 500 پروژه نیمه تمام با هماهنگی سازمان مدیریت و برنامه ریزی به بخش خصوصی واگذار شود.

معاون اول رئیس جمهوری با بیان این كه مدیران باید اولویت های كشور را در درجه اول قرار دهند گفت:

من از مدیران بانك‌ها می‌خواهم گزارش فعالیت‌های خود را درباره اولویت‌های كشور برای من ارسال كنند.

وی در ادامه به اصلاح نظام بانكی كه پیش نیاز تحقق اقتصاد مقاومتی است اشاره كرد و گفت: من تاكید كرده‌ام كه طرح اصلاح نظام بانكی باید تا پانزده اردیبهشت تكمیل شود و تبصره 19 و 20 جزو پیش‌نیازهای اجرایی كردن سیاست های اقتصاد مقاومتی است بنابراین حتما باید اصلاح شود. ما اگر توانستیم از طریق مجلس نهم مشكلات بانكی را حل كنیم كه حل شده است و هر وقت نتوانستیم از راه اداری حل كنیم از روش های دیگری كه در قانون اساسی پیش‌بینی شده استفاده كنیم.

جهانگیری در ادامه با بیان اینكه شفاف‌سازی اقتصاد یك مساله جدی و جزو سیاست های اقتصاد مقاومتی است، گفت:‌ ما حتما از اتفاقات منفی و فسادی كه حول نظام بانكی كشور اتفاق افتاد ناراحت هستیم و همه شما ناراحت هستید و امیدواریم با سامانه‌های نظارتی خوبی كه در بانك مركزی مستقر شده و با نظارت قدرت مدنی كه بانك مركزی باید اعمال كند و نظارت دقیقی كه مدیریت بانكی در بانك های خودشان بكنند از این اتفاقات ناگوار گذشته رخ ندهد و پیشگیری شود.

** دردوران تحریم از 150 میلیون یورو ارزی كه قرار بود داخل كشور بیاورند 30 میلیون یورو را تحویل نداده اند

معاون اول رئیس جمهور یاد آور شد: چقدر دردآور است كه بشنویم در دوران تحریم رفتند از كشوری 150 میلیون یورو ارز داخل كشور بیاورند وقتی كه به بانك مركزی تحویل دادند، از 150 میلیون یورو 30 میلیون یورو نبوده و 120 میلیون یورو تحویل داند.

وی ادامه داد: یا به فردی پولی داده شده كه در خارج از كشور كاری انجام بدهد اما كار را انجام نداده و می گوییم كه كاری كه انجام ندادی پول را پس بدهد، پول را پس نمی‌دهد و امروز و فردا می‌كند. این اتفاقات تلخ بود كه به بهانه تحریم رخ داد. نباید اجازه داد در دوران پساتحریم چنین اتفاقاتی رخ دهد.

جهانگیری در پایان ابراز امیدواریم كه به كمك همه بتوانیم اقتصاد مقاومتی را عملی كنیم و اقتصاد كشور را به جلو حركت دهیم چرا كه اقتصاد كشور مانند ماشینی است كه با گاز دادن الكی در گل فرو رفته و امروز نیاز به یك هل دادن دارد.

با اندكي اضافات و تلخيص برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار: 4 اردیبهشت 1395، کد خبر: (5292031) 82046652 ، www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین