پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۵۵۳۹۷
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۵
رييس سازمان غذا و دارو گفت: جمهوری اسلامی ایران به حوزه سلامت نگاه سیاسی ندارد، شاید سایر کشورها حوزه سلامت را قربانی سیاست کنند، اما در ایران این نگاه وجود ندارد.

شعارسال: دكتر غلامرضا اصغري معاون وزیر و رییس سازمان غذا و دارو در نشست خبري با حضور اصحاب رسانه كشور لبنان گفت: سازمان غذا و داروي ايران مديريت بازار ٢٠ ميليارد دلاري را برعهده دارد كه شامل دارو، تجهيزات پزشكي، محصولات آرايشي و بهداشتي و همچنين مكمل ها مي شود.

وي ميزان سهم هركدام از حوزه هاي دارو، تجهيزات پزشكي، محصولات آرايشي و بهداشتي و مكمل ها را از بازار ٢٠ ميليارد دلاري تحت اختيار این سازمان را تشريح كرد و گفت: از اين بازار، ٥ ميليارد دلار به دارو و مواد دارويي، ٥ ميليارد دلار به محصولات آرايشي و بهداشتي، ٢ ميليارد دلار به كالاها و تجهيزات پزشكي و ٨ ميليارد دلار به موادغذايي اختصاص دارد.

دكتر اصغري با بيان اينكه ایران در حوزه دارو در منطقه حرف اول را زده و رتبه اول را دارد، خاطرنشان کرد: 96 درصد داروی موردنیاز ایرانیان در داخل کشور تولید شده و کمتر از4 درصد از خارج وارد می شود و این موضوع نه فقط یک رکورد منطقه ای، بلکه رکورد جهانی هم محسوب می شود.

وی با بیان اینکه ظرفیت های وسیعی در حوزه دارو در طول انقلاب اسلامی سرمایه گذاری شده، درحالیکه قبل از انقلاب کل داروی بازار دارویی موردنیاز کشور توسط کمپانی های خارجی تامین می شد، گفت: نگاه وزارت بهداشت به دارو به عنوان یک کالای حیاتی و استراتژیک است، به همین دلیل هم در دوران جنگ و هم دوران تحریم به داروی تولید داخل متکی بوده ایم.

رییس سازمان غذا و دارو گفت: هر داروی جدیدی که در دنیا تولید و ارائه می شود، به فاصله کمتراز یک ماه در ایران تولید شده و این داروها موردتایید WTO است.

وی درخصوص داروهای سنتی نیز گفت: داروهای گیاهی و سنتی نیز با توجه به قدمت طب سنتی در ایران از جایگاه خوبی برخوردار بوده و توسعه خوبی نیز داشته است.

دکتر اصغری با بیان اینکه جدیدترین داروهای نانوتکنولوژی و بایوتکنولوژی در ایران تولید می شود، گفت: این داروها به بیش از 30 کشور صادر شده و بازار 30 کشور از جمله کشور روسیه را در اختیار دارد.

وی عنوان کرد: ظرفیت تولید این صنایع دارویی بیش از 4 برابر نیاز کشور است و این امکان را فراهم می کند تا داروهای تولید شده را به کشورهای دیگر صادر کنیم.

دکتر اصغری با اشاره به اینکه 22 دانشگاه داروسازی در ایران وجود دارد، بیان کرد: در دانشگاه های داروسازی در تمام رشته های تخصصی داروسازی PHD داریم و تمامی دانشگاه های داروسازی، مراکز تحقیقات علوم دارویی دارند که بخشی از کارهای تحقیقاتی در دانشگاه های داروسازی انجام می شود، متخصصین و اساتید دانشگاه علوم دارویی نیز در داخل کشور تربیت می شوند.

رییس سازمان غذا و دارو درخصوص 4 درصد دارویی که از خارج از کشور وارد می شود، گفت: این 4 درصد، بعضی از واکسن ها و تعدادی از داروهای ضدسرطان را شامل می شود که تولید آنها در کشور اقتصادی نبوده و واردات آنها هزینه کمتری را دربردارد، چراکه مصرف شان در کشور زیاد نیست.

وی درپاسخ به سوال خبرنگار لبنانی مبنی براینکه وزارت بهداشت لبنان بودجه ای حدود 50 تا 60 میلیون دلار از آمریکا دریافت می کند و چنانچه حزب الله پیروز شده و بخواهد وزارت بهداشت لبنان را در اختیار بگیرد، این بودجه نیز قطع خواهد شد و در این صورت جمهوری اسلامی ایران توان کمک در حوزه دارو به کشور لبنان را دارد؟ توضیح داد: تا جایی که مطلع هستم، تعداد زیادی از داروسازان و پزشکان لبنانی در ایران مشغول به تحصیل و کسب دانش هستند، لذا می توانیم با تداوم همکاری ها و توانمند کردن داروسازان لبنانی به تولید دارو، بیش از 60 میلیون دلار در حوزه دارو به این کشور کمک کنیم، آنها می توانند با کمک ایران به تولید داروهای ژنریک در داخل لبنان بپردازند و نیازی به دریافت کمک از آمریکا نداشته باشند.

دکتر اصغری با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران به حوزه سلامت نگاه سیاسی ندارد، خاطرنشان کرد: شاید سایر کشورها حوزه سلامت را قربانی سیاست کنند، اما در ایران این نگاه وجود ندارد.

رییس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه فرهنگ تجویز دارو باید در کشور لبنان نیز تغییر کند، گفت: همزمان با توانمند شدن داروسازان لبنانی به تولید داروی ژنریک در لبنان، پزشکان نیز باید فرهنگ تجویز دارو را تغییر داده و و داروهایی که در داخل لبنان تولید و تامین می شود، تجویز کنند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی براینکه دولت لبنان با درنظر گرفتن اعتباری بالغ بر 53 میلیون دلار به بیماران سرطانی کمک هزینه می پردازد، آیا در ایران چنین سازوکاری اجرا می شود یا نه؟ گفت: در ایران نظام بیمه همگانی اجرا می شود که 90 درصد هرینه های بستری و 10 درصد هزینه های بخش سرپایی را حمایت می کند و در برخی مواقع نیز این حمایت ها در اقشار ضعیف تر به 100 درصد می رسد، همچنین در مورد بیماران خاص و صعب العلاج نیز 95 درصد هزینه ها تحت پوشش بیمه بوده و بعضی بیماران نیز حمایت 100 درصدی دریافت می کنند.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت وزارت بهداشت، تاریخ انتشار: 17شهریور1397 ، کدخبر: 55373: www.behdasht.gov.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۰
0
0
ا.ف75
ایران هیچ وقت یادش نمیره که فرانسه در قضیه خون های الوده با ایران چیکار کرد! با این حال بازم اگر بتونه کشور هارو در زمینه سلامت یاری میکنه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۳
0
0
ولی سایر کشورها در این حوزه ها نگاه سیاسی دارند که مارو تحریم میکنند.
م.ا75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین