پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۵۵۷۱۲
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۳
با وجود اینکه بیش از 80 هزار نفر در حوزه قالیبافی در آذربایجان غربی فعالیت دارند، اما تنها نزدیک به 17 هزار نفر یعنی 20 درصد از آنان بیمه هستند که با توجه به اینکه فرشبافی هنری است که می‌تواند در توسعه استان نقش بسزایی داشته باشد، باید به مسائل و مشکلات این قشر توجه بیشتری شود.

شعار سال: با وجود اینکه بیش از 80 هزار نفر در حوزه قالیبافی در آذربایجان غربی فعالیت دارند، اما تنها نزدیک به 17 هزار نفر یعنی 20 درصد از آنان بیمه هستند که با توجه به اینکه فرشبافی هنری است که می‌تواند در توسعه استان نقش بسزایی داشته باشد، باید به مسائل و مشکلات این قشر توجه بیشتری شود.

«محسن مددی»، مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای آذربایجان غربی با اشاره به اینکه هنر و فرهنگ حتی تاریخ ما در هنر فرش نهفته است و کسانی که در این وادی قدم نهاده‌اند مسئولیت زیادی در قبال آن دارند، اظهارداشت: ایران و بویژه استان‌هایی چون آذربایجان غربی دارای قدمت در هنر فرشبافی هستند، بنابراین باید با پاسداشت این هنر، زمینه توسعه و ترویج فرشبافی در استان فراهم شده و در راستای صادرات فرش گام‌های مهم برداشته شود. وی با تأکید بر رفع مشکلات قالیبافان آذربایجان غربی از جمله مشکل بیمه آنان، افزود: در صورت حمایت از صنعت فرش، زمینه اشتغال بسیاری از مردم استان نیز فراهم می‌شود.

استعدادهای درخشان جوانان در فراگیری مهارت‌های فنی

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای آذربایجان غربی با اشاره به اینکه این اداره کل و مراکزتخصصی آموزش فنی و حرفه‌ای شهرستان‌های تابعه با استفاده از تمام توان و ظرفیت‌ها به منظور توانمند کردن بیش از پیش استعدادهای درخشان جوانان در فراگیری مهارت‌های فنی و حرفه‌ای تلاش می‌کنند، تصریح کرد: آموزش فنی و حرفه‌ای آذربایجان غربی با رویکرد الگوی آموزش بازارمحور و کارآفرینان در تعامل با بازار براساس خواسته متقاضیان برنامه‌ریزی می‌کند.

وی از ارائه بیش از 57 هزار و767 نفر - ساعت آموزش‌های مهارتی فنی و حرفه‌ای در بخش صنایع و صنوف آذربایجان غربی در چهار ماه گذشته خبر داد و افزود: آموزش و تولید فرشبافی بیشتر مورد توجه قرار دارد و جزو اصلی‌ترین برنامه‌های استان به شمار می‌رود.

تلاش‌های خلاقانه کارآفرینان

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای آذربایجان غربی به اقدامات انجام شده در خصوص فرش و کارآفرینان فرش استان پرداخت وگفت: تلاش‌های خلاقانه‌ای ازسوی کارآفرین برتر استان در حوزه‌های قالیبافی انجام شده که از جمله می‌توان به ساماندهی قالیبافان با برگزاری آزمون‌های عملی برای شناسایی و سنجش مهارت قالیبافان و ارائه پروانه کار براساس طرح‌های عملی آنان اشاره کرد.

وی یادآور شد: نخستین دوره مسابقات فرش کشوری بعد از سالیان سال و به پیشنهاد و همت یکی از زنان کارآفرین برتر استان در حوزه فرشبافی به نام خانم «نگین سید اشرف» درسال 95 در ارومیه برگزار شد که ضمن ارج نهادن به زحمات قالیبافان در شناساندن کار هنری و صنعتی آنان اهمیت زیادی داشت.

مددی مهم‌ترین اقدام شاخص انجام شده در توسعه فرشبافی استان را ورود رشته هنر فرش درهنرستان‌های ارومیه دانست که به همت یکی از آموزشگاه‌های آزاد فنی و حرفه‌ای این شهرستان که در حوزه فرشبافی فعالیت دارد و مدیریت آن را خانم «سید اشرف» نیز برعهده دارد، صورت گرفته است. این آموزشگاه سال اول با 15 هنرآموز کار خود را شروع کرد و در حال حاضر تعداد هنرآموزان به بیش از 70 نفر افزایش یافته که بیانگر علاقه آنان به این رشته است.

برندسازی فرش آذربایجان غربی

نگین سیداشرف، کارآفرین برترآذربایجان غربی در حوزه فرش نیز در گفت‌و‌گو با «ایران» با اشاره به اینکه فرش دستباف ایرانی از جایگاه خاصی برخوردار است و تنها کالایی محسوب می‌شود که از صفر تا صد آن در داخل تهیه و تولید می‌شود، گفت: تولیدات این هنر صنعتی به‌عنوان یک کالای فرهنگی - هنری به جهان صادر می‌شود. انتظار داریم برای فرش دستباف توجه ویژه‌ای شود، چرا که بیش از شش میلیون نفر از هنرمندان و صنعتگران کشور از این هنر نان بر سر سفره خود می‌برند، اما امروز اقتصاد و معیشت این خانواده‌ها با مشکلاتی که دارند، در خطر است.

کارآفرین برترآذربایجان غربی با اشاره به اینکه تحریم‌های ناعادلانه امریکا علیه ایران بر صادرات فرش دستباف کشور نیز تأثیر گذاشته، افزود: تحریم‌های بانکی نیز مزید بر علت شده و حتی برای اروپا و دیگر کشورها هم با مشکل فرش ایران صادر می‌شود که جا دارد، مسئولان مربوطه دراین خصوص تدابیر لازم را بیندیشند.

وی به افزایش قیمت مواد مصرفی فرش که تولید آن را مقرون به صرفه نکرده اشاره کرد و افزود: در این شرایط براحتی می‌شود سال آینده را پیش‌بینی کرد که به طور فزآینده‌ای کمتر تولید‌کننده‌ای قادر به تولید فرش خواهد بود.

سیداشرف درخصوص بهبود وضعیت فرش در آذربایجان غربی، اظهارداشت: با حمایت سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای استان در حال طراحی برندی برای فرش به نام استان هستیم که امیدواریم با به نتیجه رسیدن آن، بافندگان استان از این پس طرح فرش برند استان را تولید کنند.

سایت شعار سال، با تلخیص و اضافات برگرفته از سایت روزنامه ایران، تاریخ انتشار 21 شهریور 97، کد مطلب: 481668، www.iran-newspaper.com


اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۲
0
0
واقعا فرش تبریز شهرت زیادی داره و باید برندسازی شه. معرفی این برند در کل دنیا نشون دادن هنر و دسترنج مردم سرزمین ماست!!
م.ا75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۱
0
0
هم این هنر و هم هنرهای دیگر توجه بیشتر مسئولین استان رو میطلبه.م.ق71
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین