شعار سال: شرکت گوگل در
تازهترین گزارش خود اعلام کرد طی یک سال گذشته 340 سایت بزرگ و صاحبنام که اخبار و محتوای جعلی را در
اختیار مردم قرار میدادند غیرفعال کرده است و هیچ کدام از آنها در فهرست جستوجوهای
گوگل نمایان نمیشوند. شرکت فیسبوک که پس از گوگل یکی از بزرگترین ناشران اخبار
در سراسر جهان محسوب میشود و این روزها بهعنوان بزرگترین ناشر اخبار جعلی و
دروغین هم معرفی شده است نیز بتازگی اقداماتی را در این زمینه انجام داد. فیسبوک
که با دو و نیم میلیارد کاربر فعال بزرگترین شبکه اجتماعی جهان محسوب میشود به
همراه دیگر شرکتهای فناوری بزرگ، ابزارهای دیجیتالی و کارمندان انسانی فراوان را
به کار گرفته است تا به کمک آنها جلوی نشر خبرهای دروغین و جعلی را بگیرد. گوگل هماکنون
در بخش آگهیهای تبلیغاتی خود سیاستهای جدید مطرح کرده است تا براساس آن امکان
بکارگیری سرویس آگهیهای تبلیغاتی این شرکت موسوم به Ads در سایتهایی که محتوای نادرست و اخبار جعلی منتشر میکنند،
غیرممکن شود.
این شرکت روی وبلاگ رسمی خود توضیح داد: «مردم تمایل ندارند با اخبار
جعلی گمراه شوند و ما بهعنوان یکی از بزرگترین ناشران خبر در جهان باید جلوی
انتشار چنین خبرهایی را بگیریم. بههمین دلیل بخش آگهیهای گوگل موسوم به Ads از این پس
بنرهای تبلیغاتی خود را در سایتهای جعلی منتشر نمیکند و امکان نمایش این سایتها
در جستوجوهای گوگل هم غیرممکن شده است.»
نتایج حاصل از آخرین بررسیها توسط مرکز «مورنینگ کانسالت» نشان میدهد
41 درصد مشترکان شبکههای اجتماعی در جهان فقط به خاطر خواندن اخبار به صفحه شخصی
خود مراجعه میکنند و این مسأله نشان میدهد که نشر اخبار جعلی در فیسبوک و
توئیتر تا چه اندازه میتواند تأثیرات منفی برجا بگذارد. از بین افرادی که در این نظرسنجی
شرکت کردند 58 درصد گزارش دادند که تاکنون چند بار با خبرهای جعلی مواجه شدهاند و
37 درصد آنها نیز توضیح دادند که پس از خواندن این قبیل اخبار، آنها را باور کردند.
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه ایران، تاریخ انتشار 27 شهریور 97، شماره: 482434
واقعا برام امار خیلی عجیب غریبی بود! فقط یه سوال اینکه چطوری میشه این امار رو از این همه سایت استخراج کرد؟