پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۵۸۱۱۱
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۱ مهر ۱۳۹۷ - ۲۰:۰۱
محقق حوزه مطالعات قفقاز سنت عزاداری قتیل کسماق را یکی از نمونه های عزاداری سنتی جمهوری آذربایجان دانست.

شعار سال: سید محمد مسعود نقیب شامگاه دوشنبه در حاشیه گردهمایی بررسی سیر تحول آیین های مذهبی محرم در قفقاز و ترکیه که در محل موسسه مطالعاتی آران برگزار شد، با تشریح این سنت عزاداری گفت: شیعیان باکو در روز عاشورا با تجمع در مسجد جامع این شهر مراسم خود را با روضه خوانی آغاز می کنند و در ادامه روحانی مسجد با قرار گرفتن در منبر به نقل تاریخ عاشورا از منابع معتبر و شرح حال شهدای کربلا به ترتیب حضور در میدان می پردازد.

وی افزود: در این سنت عزاداری که در منطقه خلخال اردبیل هم وجود دارد با نزدیک شدن به اذان ظهر و ذکر احوال گودال قتلگاه روحانی عمامه از سر برداشته و همزمان با اذان ظهر تعدادی از عزاداران به عنوان موذن اذان گفته و خیل عزاداران حاضر در مسجد جامع باکو به نماز می ایستند.

نقیب با اشاره به ارادات و علاقمندی قلبی مردم جمهوری آذربایجان و نخجوان برای برپایی عزاداری های ماه محرم گفت: در زمان شوروی سابق عاشقان امام حسین(ع) که اهتمام ویژه ای به برپایی مراسم عزاداری داشتند از بیم ماموران امنیتی و پلیس شوروی با قراردادن یک تابوت در خانه و خواباندن یک نفر در داخل آن به عزاداری می پرداختند تا در صورت ظنین شدن ماموران وی را به عنوان شخصی که تازه فوت کرده و اهل منزل عزادار او هستند جا بزنند.

این محقق حوزه قفقاز با اشاره به عملکرد هیئات مذهبی در این کشور بیان داشت: هیئت عزاداری حضرت عباس در نخجوان، شرور، اردوباد و باکو از بزرگترین هیئات مذهبی و قدیمی این کشور است و هیئت حضرت زینب(س) که مخصوص بانوان است نیز سابقه ای دیرینه در برپایی این مراسم دارد.

نقیب استفاده از اشعار نوحه قمری و شیخ علی ناردارانی متخلص به شیخ طوطی را در مراسم محرم مورد اشاره قرار داد و گفت: مداحان جمهوری آذربایجان نیازمند منابع شعری برای برگزاری با شکوهتر مراسم محرم هستند.

وی از سنت های مورد توجه دیگر در آذربایجان و نخجوان را برگزاری مراسم شبیه خوانی با کمک بازیگران مطرح این کشور و برپایی سفره های بزرگ و چندهزار نفری نذورات اعلام کرد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ 27 شهریور 97، کد مطلب: 4406418:www.mehrnews.com


اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۲
0
0
حفظ این سنتهای دیرینه یکی از وظایف ما در برابر تاریخ و فرهنگمونه.
م.ا75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۳
0
0
ا.ف75
حسین (ع) تبدیل شده به یه فرهنگ جهانی
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین