پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۵۹۵۵۱
تاریخ انتشار : ۰۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۶
فوتبال‌دوستان لحظاتی سرکشی‌های اقتصادی را از یاد خواهند برد و دوباره با فروکش کردن تب آن، چشمشان به اخباری است که می‌گوید دلار از هجده هزار تومان گذشت؛ دلار از نوزده هزار تومان گذشت و ...!تب دربی برای فوتبالی‌ها آن چنان بالا است که حتی تغییرات نسلی هم نتوانسته تاثیری بر روی این تب بگذارد و یعنی بازی امروز اوج هیجان برای هوادار است. در روزهای گرانی و سرکشی دلار و اعتصاب و اعتراض، امروز هم پس از پایان بازی قسمتی از ورزشگاه خواهد خندید و قسمتی دیگر اشک خواهد ریخت. نه شفر که اوضاع تیمش چندان جالب نیست می‌خواهد بازنده باشد و نه برانکو دوست دارد بعد از موفقیت در آسیا روند پیروزی‌های تیمش متوقف شود. پس هر دو نفر فردا برای جنگ می‌آیند. مربی پیروز رستگار می‌شود؛ فوتبال‌دوستان لحظاتی سرکشی‌های اقتصادی را از یاد خواهند برد و دوباره با فروکش کردن تب آن، چشمشان به اخباری است که می‌گوید دلار از هجده هزار تومان گذشت؛ دلار از نوزده هزار تومان گذشت و ...! اما تا آن لحظه نرسیده، بهتر است از بازی بگوئیم.

شعار سال: اوضاع اقتصاد انقدر بد هست که کسی حوضله فکر کردن به چیزی جز اقتصاد را نداشته باشد. هر روز که اخبار را می‌خوانی بیش از هر چیز بی‌ارزش شدن پول ملی است که توی ذوق می‌زند، نه فوتبال، نه والیبال و نه حتی بازی‌های آسیایی هیچ‌کدام نتوانستند احوال مردم را دگرگون کنند.احتمالا امسال یکی از معدود سال‌هایی است که فضای رسانه‌ای کشور هم چندان رغبتی به دربی ندارد. هرسال در آستانه دربی از صداوسیما گرفته تا رسانه‌های دیگر با بازیکنان سابق و فعلی ده‌ها مصاحبه می‌کردند تا کری‌های دربی باعث جذابیت بیشتر بازی بشود. هر چه باشد، دربی دربی است. با اینهمه اهمیت دربی برای فوتبال‌دوستان آنقدر بالاست که حتی فرقی نمی‌کند وضعیت اقتصاد چگونه باشد. دربی دربی است. حتی وقتی که دلار نوزده هزار تومان باشد!

تب دربی برای فوتبالی‌ها آن چنان بالا است که حتی تغییرات نسلی هم نتوانسته تاثیری بر روی این تب بگذارد و یعنی بازی امروز اوج هیجان برای هوادار است. در روزهای گرانی و سرکشی دلار و اعتصاب و اعتراض، امروز هم پس از پایان بازی قسمتی از ورزشگاه خواهد خندید و قسمتی دیگر اشک خواهد ریخت. نه شفر که اوضاع تیمش چندان جالب نیست می‌خواهد بازنده باشد و نه برانکو دوست دارد بعد از موفقیت در آسیا روند پیروزی‌های تیمش متوقف شود. پس هر دو نفر فردا برای جنگ می‌آیند. مربی پیروز رستگار می‌شود؛ فوتبال‌دوستان لحظاتی سرکشی‌های اقتصادی را از یاد خواهند برد و دوباره با فروکش کردن تب آن، چشمشان به اخباری است که می‌گوید دلار از هجده هزار تومان گذشت؛ دلار از نوزده هزار تومان گذشت و ...! اما تا آن لحظه نرسیده، بهتر است از بازی بگوئیم.

تاریخچه

همه چیز از گذشته‌های خیلی دور شروع شد. زمانی که استقلال تاج بود و پرسپولیس شاهین. بازی اول در سال ۱۳۴۷ انجام شد تساوی صفر صفر (که یکی از پُرتکرارترین نتایج دربی است) در اولین بازی دو تیم هم رقم خورد. اولین جنجال، اما در سال ۱۳۴۸ رقم خورد، جایی که داور گل تساوی پرسپولیس را نپذیرفت تا پرسپولیس زمین بازی را ترک کند و عزیز اصلی به صورت داور سیلی بزند.

فدراسیون وقت بازی را سه بر صفر به سود استقلال اعلام کرد و از آن پس بازی را به داور خارجی سپرد. جنجال دوم در سال ۱۳۴۹ رقم خورد. بازی یک بر یک دنبال می‌شد که داور حسین کلانی و مهراب شاهرخی را اخراج کرد. آن‌ها تصمیم داور را نپذیرفتند و انقدر در زمین مانند تا داور زمین بازی را ترک کند. کلانی و شاهرخی یک سال و بهزادی و حاج محمد به خاطر زد و خورد سه جلسه محروم شدند. سال ۱۳۵۲. دربی معروف شش تایی‌ها. دربی که هیچ فیلمی در آن موجود نیست. دربی که قرمز‌ها نبود فیلمی از آن را به قدرت خسروانی ربط می‌دهند. دربی پُر حرف و حدیث. حواشی حجازی. بازی بد الله وردی و روزی که برای قرمز‌ها تاریخ‌ساز شد.

اولین دربی بعد از انقلاب هم با مشکل همراه بود. استقلال با گل فتح‌آبادی جلو بود که تماشاگران به زمین ریختند و بازی همان یک صفر به سود استقلال اعلام شد. جنجال بعدی، اما در سال ۱۳۷۳ رقم خورد. همان سالی که عابدزاده برای اولین بار در مقابل تیم سابقش در قفس سرخ‌ها ایستاد. تساوی تا دقیقه ۸۹ و زد و خورد و جنجال. هجوم تماشاگران قرمز به داخل زمین و بازی که سه صفر به سود استقلال اعلام شد. محرمی سه سال، عابدزاده دو سال و پیوس یک سال محروم شدند. فرشاد پیوس، بهزاد داداش‌زاده، امیر قلعه‌نویی، محمود فکری، صادق ورمزیار و مسعود غفوری‌های اصل هر کدام شش ماه، امیر عابدینی مدیر، محمد پنجعلی سرپرست، و دو پزشک تیم پرسپولیس نیز هر کدام یک سال با رأی کمیته انضباطی محروم شدند. سال‌های شور و شوق بود. سال دربی‌بازها. سال ورمزیار و محرمی. قلعه‌نویی و عابدزاده. سال جنجال و حاشیه.

درگیری بعدی در سال ۱۳۷۹ رقم خورد. جایی که هاشمی‌نسب بعد از درخشش در پرسپولیس به استقلال آمد و گل زد. جایی که نوازی و استیلی گلاویز شدند. یک جنجال حسابی دیگر. مشت برومند زیر چشمان رافت. پایانی جنجالی بر یک دربی بزرگ. هاشمی‌نسب گل زد و غش کرد و در پایان همه چیز رنگ و بوی دربی سال ۱۳۷۳ را به خود گرفت. بعد سال‌های عددسازی استقلالی‌ها با مظلومی شروع شد. چهار برد پیاپی برای استقلال. تا مظلومی بشود پرویز سوبله چوبله. با آن گل معروف مجیدی که شعار شد روی سکو. جایی که مجتبی انداخت و مجیدی از کمند شیث گریخت و با پای چپ توپ را زد به تیر و بعد هم گل. دربی جنجالی است. آخرینش دعوای جلال حسینی و مهدی رحمتی. فدراسیون سال‌ها کوشید با مراسم شام و مهمانی بین دو تیم صلح برقرار کند. اما نمی‌شود. نتوانست.

استقلال

حال استقلال خوب نیست. افتخاری و توفیقی انقدر راحت بازیکن از دست دادند و بازیکن مصدوم گرفتند که از تیم رفتند و میراثی به جای گذاشتند که به هیچ وجه قابل دفاع نیست. تیم شفر خوب بازی می‌کند، اما ناهماهنگ است. تبریزی، گرو، همام و علی کریمی تازه به این تیم اضافه شده‌اند. جپاروف و تیام و ابراهیمی و مجید حسینی از این تیم جدا شده‌اند.

اسکلت بندی تیم به کل تغییر کرده و همین تغییرات باعث شده شفر برای هماهنگ کردن تیم مشکلات زیادی داشته باشد. اما شاهکار مدیران قبلی استقلال بستن قرارداد با بازیکنان مصدوم بود. بازیکنانی مثل مرتضی آقاخان و میثم تیموری بدون گذراندن تست‌های پزشکی قرارداد بستند. بعد معلوم شد مصدوم هستند تا دست شفر از همیشه خالی‌تر باشد.

اُمید شفر برای بازی فردا و بازگشت به جدول به فرشید اسماعیلی، مرتضی تبریزی و ووریا غفوری است تا آن‌ها با توانایی بالای خود بتوانند ورق را به نفع استقلال برگردانند. اتفاقی که راحت نیست و اگر بی‌اُفتد می‌تواند استقلال و شفر را به جدول رده‌بندی برگرداند. می‌ماند خط دفاعی استقلال که پاشنه آشیل این تیم است. روزبه چشمی پس از آن بازی مرگبار مقابل السد به ترکیب برخواهد گشت. انگیزه چشمی مهم‌ترین برگ برنده اوست. درون دروازه هم احتمالاً مهدی رحمتی حضور خواهد داشت تا با تجربه بالایش دروازه استقلال را بسته نگه دارد.

اسلحه مخفی شفر در این بازی روح‌الله باقری است. مهاجم شمالی استقلال که بهترین چهره هجومی استقلال در این روز‌های عسرت است. بازی فردا برای شفر و استقلال یک بازی حیثیتی است. برد در بازی فردا می‌تواند استقلال را به اوج برگرداند و آن‌ها را دوباره مدعی قهرمانی نماید. باید دید آیا فردا این اتفاق می‌اُفتد یا خیر.

پرسپولیس

حال پرسپولیس بهتر از استقلال است. این واقعیتی انکار ناپذیر است. آن‌ها بازیکن نگرفتند و تقویت نشدند، اما همین مسئله باعث شد این تیم بهتر باشد و هماهنگ‌تر بازی کند. ثبات برانکو روی نیمکت پرسپولیس و آشنایی بازیکنان این تیم با سبک بازی او باعث شده پرسپولیس بدل به تیمی شود که توانایی بردن الدحیل را هم دارد. پرسپولیس هنوز درگیر پرونده طارمی است و تا نیم فصل امسال هم نمی‌تواند بازیکن بگیرد. اما برانکو توانسته همین تیم نصفه و نیمه را هم بدل به تیمی خطرناک کند. تیمی که می‌تواند ببرد. هر چند سخت و با یک گل. اما به هر حال می‌برد و امتیاز‌ها را جمع می‌کند.

برای بازی امروز بیرانوند درون دروازه خواهد ایستاد و حسینی و شجاع خلیل‌زاده قلب دفاع پرسپولیس را پوشش خواهند داد. ماهینی دفاع راست خواهد بود و انصاری دفاع چپ. کامیابی‌نیا هافبک دفاعی است و نوراللهی و عالیشاه روی دستش بازی خواهند کرد تا رسن بازیساز این تیم پشت سر منشا و علیپور باشد. این ترکیب انقدر کنار هم بازی کرده که بازیکنان چشم بسته همدیگر را پیدا کنند. همین موضوع برگ برنده برانکو در بازی فردا است. پرسپولیس دوم جدول است و دارد برای صدر برنامه‌ریزی می‌کند. همین موضوع به پرسپولیسی‌ها انگیزه مضاعفی می‌دهد. کما این‌که این تیم در بین چهار تیم برتر آسیا هم قرار گرفته و این موفقیت بزرگی است. روحیه عامل پیش‌برنده پرسپولیس در بازی فردا خواهد بود.

امروز روز دربی است. فقط یک روز که فراتر از دلار نوزده هزار تومانی و گرانی و مشکلات اقتصادی است. دربی دربی است. همه منتظر عصر امروز هستند تا ببینند آبی رستگار می‌شود یا قرمز. استقلال به برد ۲۷ می‌رسد یا پرسپولیس به برد ۲۳.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری رویداد24 تاریخ انتشار 5 مهر 97، کدمطلب: 147955، www.rouydad24.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین