پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۵۹۸۰۷
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۹ مهر ۱۳۹۷ - ۲۳:۲۷
مرتضی براری رئیس سازمان فضایی ایران در یک نشست خبری به مناسبت هفته جهانی فضا اظهار داشت: مطلع شدن جامعه و سازمان‌ها از صنعت فضایی و سهم‌گیری از صنعت فضایی یکی از مهمترین نیازها است.وی افزود دو سرفصل در برنامه ششم توسعه در حوزه فضا بودجه تخصیص پیدا کرده که اولویت اول توسعه زیرساخت‌های فضایی و اولویت دوم پرتاب ماهواره است.

شعارسال: معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: اولویت اول برنامه‌های فضایی کشور توسعه زیرساخت‌های فضایی و اولویت بعد پرتاب ماهواره است.

 مرتضی براری رئیس سازمان فضایی ایران در یک نشست خبری به مناسبت هفته جهانی فضا اظهار داشت: مطلع شدن جامعه و سازمان‌ها از صنعت فضایی و سهم‌گیری از صنعت فضایی یکی از مهمترین نیازها است.

وی گفت: طبق این نیاز اولویت‌های تحقیق و توسعه، فناوری و اپراتور صنعت فضایی را هم راستا با هم پیش می‌بریم و از آنجا که به دلیل منابع مالی دولت نیازمند حضور حداکثری بخش خصوصی در صنایع از جمله صنایع فضایی داریم، باید فضا را برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی آماده کنیم و بخش خصوصی نیز برای ورود به دنبال بازار می‌گردد.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با ذکر مثالی به نقش داده‌های فضایی در کشاورزی اشاره کرد و گفت: استفاده از داده‌های ماهواره‌ای سال گذشته باعث صرفه‌جویی یک میلیارد تومانی در مصرف سموم شد که علاوه بر صرفه‌جویی ریالی به سلامت نیز کمک می‌کند و از این رو در تلاشیم بازار را به گونه‌ای فراهم کنیم که شرکت‌های خدمات دهنده بتوانند اطلاعات‌شان رادر اختیار کشاورزان قرار دهند.

براری تصریح کرد: یکی از حوزه‌هایی که باعث توانمندی اینترنت اشیا می‌شود بخش فضایی است به این دلیل می‌بینیم که سامسونگ، مایکروسافت، فیس‌بوک و... به دلیل نقش داده‌های فضایی در اینترنت اشیا در حوزه فضایی سرمایه‌گذاری کردند. از این رو امسال ایران نیز عضو فروم اینترنت اشیا شده تا سهم داده‌های فضایی در اینترنت اشیا را حداکثر کند. همچنان که تا سال 2020 اقتصاد اینترنت اشیا در دنیا به 11 هزار میلیارد دلار خواهد رسید.

وی با اشاره به فراخوان پروانه اپراتوری خدمات ماهواره مخابراتی گفت: 4 کنسرسیوم برای اپراتور ماهواره‌ای در حال رایزنی هستند که اگرچه محدودیتی در تعداد واگذاری پروانه نداریم اما درصددیم با توجه به حجم بازار پروانه صادر کنیم.

رئیس سازمان فضایی ایران ادامه داد:‌علاقمندیم سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در حوزه فضا از طریق شرکت‌های متصل به بانک‌ها باشد زیرا بیش از 80 درصد ماهواره‌هایی که خریداری می‌شوند توسط بانک‌ها سرمایه‌گذاری شده‌اند. با توجه به عمر 15 ساله ماهواره‌ها یک بازده 5 ساله برای سوددهی و هزینه کرد در ماهواره‌ها وجود دارد که 5 سال اول سال‌های هزینه 5 سال دوم سال‌های سوددهی و در 5 سال آخر پول خرید ماهواره بعدی تامین می‌شود و در نتیجه سرمایه‌گذاری در ماهواره از لحاظ سودآوری ارزش افزوده بالاتری دارد. همچنان که درآمد 8 شرکت خدمات ماهواره‌ای نشان می‌دهد که 30 درصد درآمد متعلق به شرکت و 70 درصد متعلق به صاحب ماهواره است.

براری افزود: دو سرفصل در برنامه ششم توسعه در حوزه فضا بودجه تخصیص پیدا کرده که اولویت اول توسعه زیرساخت‌های فضایی و اولویت دوم پرتاب ماهواره است.

وی ادامه داد:‌اولویت اول تا سال 1404 طول می‌کشد تا ماهواره‌های سنجشی و مخابراتی ساخته شوند و در برنامه توسعه فضایی 7 سرفصل وجود دارد که یکی از آنها اکتشافات فضایی است و طی چند ماه گذشته برای فعال کردن این برنامه اقدامات مناسبی انجام شده و به زودی گزارش این اقدامات برای اعزام انسان به فضا ارائه می‌شود.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات خاطرنشان کرد: پروژه اعزام انسان به فضا نیاز به 12 میلیارد دلار منابع داشت که در زمان مورد نظر تامین نشد.

براری از تقاضای عضویت ایران در کنوانسیون فضانوردی خبر داد وگفت:‌ این کنوانسیون بیش از 60 کشور عضویت دارند و لایحه درخواست عضویت ایران از دولت به مجلس رفته و در کمیسیون صنایع در حال پیگیری است. این کنفرانس‌ها مراجعی هستند که تمام کشورهایی که در حوزه فضا فعالیت می‌کنند، در آنها حضور دارند و مرکز تجمع دانشمندان و مدیران فضایی هستند و از این رو حضور کشور در آن مهم است.

وی گفت:‌در دوره قبل طبق قانون بخش فناوری از حوزه کاری سازمان فضایی ایران به پژوهشگاه فضایی منتقل شد که با توجه به اینکه در سازمان فضایی از نظر حاکمیتی نیاز به معاونت فناوری و خدمات فضایی داریم و عملا مهمترین کارمان توسعه فناوری و خدمات فضایی است در حال بازنگری در ساختار هستیم.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار: 9مهر 1397 ، کدخبر: 13970709000559،www.farsnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۰
0
0
ا.ف75
در دولت احمدی نژآد خیلی خوب داشتیم توی این زمینه پیشرفت میکردیم نمیدونم این دولت چرا نذاشت ادامه پیدا کنه
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۲
0
0
وای پروژه ی خیلی جذابیه منو یاده فیلم arrival میندازه. همونقدر جذاب. همونقدر رویایی...:))))
م.ا75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین