پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 26
کد خبر: ۱۵۹۹۷۲
تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۷
دیروز حتی رسانه های فارسی زبان وابسته به کشورهای اروپایی و امریکایی پس از اندکی تردید درباره اینکه نرخ تبدیل دلار به ریال ایران در سراشیب افتاده است و با شتاب فزاینده به پایین کشیده می شود اما این خبر را مخابره کردند و برخی از این رسانه ها تفسیر خود را نیز ارایه کردند.
شعارسال: به طور مثال یورونیوز در این باره نوشت : در پی صدور بخشنامه جدید بانک مرکزی برای تامین مصارف ارز خدماتی و ادامه رونق بورس تهران، قیمت دلار و سکه در بازار آزاد ایران سیر نزولی به خود گرفت.در جریان معاملات روز دوشنبه بازار آزاد ارز و طلای ایران، همزمان با افزایش عرضه، بهای هر دلار آمریکا و هر قطعه تمام سکه طلا حدود ۱۳ درصد کاهش یافت.دو روز پیش و در پی ثبت رکورد ۱۹ هزارتومانی برای دلار آمریکا، رؤسای قوای مقننه، قضاییه و مجریه ایران به بانک مرکزی اجازه دادند تا به منظور مدیریت بازار آزاد ارز از طریق بانک‌ها و شبکه صرافی در این بازار دخالت کند.

بر همین اساس بانک مرکزی ایران با صدور بخشنامه‌ای از ۱۱ بانک خواسته تا در صورت عدم امکان حواله ارزی، نسبت به تخصیص ارز اسکناس به نیازهای خدماتی مردم اقدام کنند.با این وجود این نیازها در ۱۰ مورد محدود شده است. مواردی که از اردیبهشت ماه گذشته و همزمان با اعلام سیاست ارز تک‌نرخی به عنوان نیازهای ارزی واقعی و قانونی مردم اعلام شده است. مواردی از جمله تامین ارز دانشجویی، تحصیلی و تحقیقاتی به همراه ارز درمانی، هزینه شرکت‌های هواپیمایی و دفاتر خارج از کشور نهادهای دولتی.اما انتشار این خبر با این عنوان که از این پس بانک‌ها و صرافی‌ها به تمامی نیازهای خدماتی مردم ارز اسکناس تخصیص می دهند، فضای روانی بازار آزاد ارز ایران را تحت تاثیر خود قرار داد.

در همین حال شبکه صرافی نیز با هدف تجدید ذخایر اسکناس خود از برداشت عمومی بازار از چشم‌انداز افزایش عرضه ارز توسط بانک مرکزی، استقبال کرد و با کاهش قیمت‌های خرید خود شتاب روند نزولی قیمت‌ها را افزایش داد.مطابق گزارش خبرگزاری‌های ایران، فروشنده‌های عمده ارز در معاملات روز دوشنبه عموما فعالان غیرحرفه‌ای بازار بوده‌اند که تحت تاثیر هیجان بازار تلاش می کردند، پس‌اندازهای ارزی و دلارهای خانگی خود را زودتر به فروش برسانند.برخی از فعالان بازار ارز معتقدند که همزمان با افزایش قیمت جهانی نفت و نیز پیش از بازگشت تحریم خرید نفت ایران از سوی آمریکا که کمتر از یک ماه دیگر رخ خواهد داد، نرخ دلار در بازار آزاد ایران سقف جهش خود را سپری کرده و در کوتاه‌مدت این بازار چشم‌انداز رشد بیشتر را ندارد.برخی افراد و گروهها باوردارند همانطور که فشارروانی سرچشمه گرفته از شایعه و خبرهای پی درپی درباره نرخ دلار در بازار آزادکه گفته می شود حجم دادو ستد درآن بازار سه رصد مجموع معاملات ارزی است راه بالارفتن شتابان نرخ دلارا بازکرد حالا می توان با برخی فشاررسانه ای راه پایین کشیدن قیمت دلاررا آزمایش کردو این اتفاق افتاده است و موفق هم بوده است. برخی تحلیل ها این است که نه آن شتاب فزاینده اصالت دشت و نه این سقوط ناگهانی می تواند برپایه های محکم ایستاده باشد. حالا باید دید درروزهای آتی از فضای سیاست خارجی ایران خبرهای خوش یا ناخوش می رسد. تحولات بازار ارز را دنبال کرد.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از سایت خبری تحلیلی ساعت24 ، تاریخ انتشار: 10 مهر 1397 ، کدخبر: 390885 ، www.saat24.news

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین