پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۶۰۴۳۹
تاریخ انتشار : ۱۳ مهر ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۰
از دیرباز استان گیلان و به خصوص مرکز آن شهر رشت دارنده مدال برترین ها در حوزه فعالیت های فرهنگی ، مدنی ، علمی و هنری بود . اما با افتخار به گذشته این دیار نباید وضعیت های نامطلوب فعلی گیلان در بعضی از موضوعات اجتماعی را نادیده بگیریم و« بودیم » ها را بر «هستیم » ها ترجیح دهیم .

شعارسال: در این گزارش نگاهی به بعضی رتبه های ضعیف گیلان داشتیم و امیدوارم این گزارش علاوه بر اینکه تلنگری برای مسئولین استانی باشد ؛ در جهت مرتفع سازی ، آسیب شناسی و بهبود رتبه بندی های موارد زیر گام بردارند .

از دیرباز استان گیلان و به خصوص مرکز آن شهر رشت دارنده مدال برترین ها در حوزه فعالیت های فرهنگی ، مدنی ، علمی و هنری بود . اما با افتخار به گذشته این دیار نباید وضعیت های نامطلوب فعلی گیلان در بعضی از موضوعات اجتماعی را نادیده بگیریم و« بودیم » ها را بر «هستیم » ها ترجیح دهیم . به عنوان مثال در روزهای گذشته بر اساس گزارش منتشر شده از سوی مرکز پژوهش های مجلس درباره رشوه نام سه استان گیلان ، البرز و مازندران به عنوان سه رتبه اول پرداخت رشوه در رسانه ها مطرح شد که در ادامه گزارش مفصل به آن خواهیم پرداخت .

جایگاه متغیر طلاق درگیلان گرچه از سال گذشته تا اکنون آمار ضد و نقیضی از رتبه طلاق در گیلان وجود دارد اما بیشترین آمار متفق ارائه شده حاکی از آن است که گیلان در جایگاه های بین اول تا چهارم طلاق کشور ایستاده است . هرچند در گیلان از هر سه ازدواج یک مورد منجربه طلاق می شود اما سال گذشته علی پورحسن، مدیرکل دفتر امور فرهنگی و اجتماعی استانداری گیلان اذعان داشت با تخصیص بودجه اجتماعی بر روی مقوله طلاق توافقی نرخ آن در گیلان از میانگین کشوری پایین تر آمد. همچنین یکی دیگر از عوامل بالا بودن ثبت طلاق به این دلیل است که برخی از استان های همجوار گیلان به خاطر مسائل عرفی و اجتماعی از ثبت طلاق در دفاتر استان خود صرفه نظر می کنند و به گیلان می آیند. البته باید این نکته را متذکر شد که نه هر ازدواجی خوب است و نه هر طلاقی اشتباه . به گفته روانشناسان بیرون آمدن از یک رابطه اشتباه بهتر از ادامه دادن است . گرچه در استان های توسعه یافته زنان تحصیل کرده و آگاه دارای عزت نفس و قدرت استقلال بیشتری برای پایداری زندگی خود پس از طلاق هستند اما همچنان نگاه سنتی به زنان مطلقه وجود دارد و به جای حمایت از سوی خانواده برای ادامه زندگی کنترل و سرزنش می شوند

گیلان در صدر پرداخت رشوه

«گیلان پیشتاز در پرداخت رشوه» تیتری که در رسانه های استان بازتاب فراوانی داشت . خبری که نه تنها در فضای مجازی پر سر و صدا بود بلکه سوژه داغ یکی از برنامه های تلویزیونی شد . گزارش منتشره از سوی مرکز پژوهش‌های مجلس حاکی از ضعف و فساد اداری و سیستماتیک در گیلان و تا حدودی عدم نظارت درست دستگاه ها بر رفتار ناعادلانه مدیران و کارمندان اداره های گیلان می باشد . از سوی دیگر بعضی از دستگاه ها و افراد با اعمال محدودیت ها و سنگ اندازی ها جلوی رسانه های رسمی مجوز دار گیلان در جهت شفاف سازی و پیگیری اینگونه مسائل باعث رشد قارچ گونه کانال های زرد خبری در سطح استان خواهند شد . کانال هایی که هیچگونه نظارتی بر صحت مطالب ارسالی از سوی کاربران بی نام و نشان آن وجود ندارد و خشک و تر را با هم می سوزاند .

رتبه بالای خودکشی با قرص برنج در گیلان

خودکشی یکی از آسیب های مهم فردی و اجتماعی است . در واقع هنگامی که افراد با بحران های زندگی مواجه می شوند تعادل روانی خود را ازدست داده و تصمیم گیری احساسی بر تصمیم گیری عقلی چیره می گردد . به گفته احمد آقایی معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری ، گیلان رتبه ششم کشوری را دارد و به‌طور تقریبی هر هفته در میان ، ۲ نفر در گیلان اقدام به خودکشی می‌کنند. همچنین شایع ترین روش خودکشی در استان گیلان حلق آویزی و مصرف قرص برنج است . قرص برنج یا آلومینیوم فسفید (به انگلیسی: Aluminium phosphide) یک ترکیب شیمیایی است که از آن برای برای ضدعفونی و حفاظت از دانه‌های غلاتی همچون برنج استفاده می‌شود. این قرص بوی سیر یا ماهی گندیده می‌دهد که بعد از انحلال در مایعات معده ، گاز خطرناک فسفین را آزاد میکند . فسفین مانع سنتز پروتئین و تنفس سلولی در بدن می شود و مرگ را به دنبال دارد .

پیرترین استان کشور و رتبه دوم مهاجرت پذیری

به گزارش مرکز آمار ایران ، استان گیلان پیرترین استان در میان ۳۱ استان کشور است . میانگین سنی در گیلان، برابر با ۵/ ۳۵ سال گزارش شده است که بعد از گیلان، استان‌های مازندران و تهران به ترتیب با میانگین سنی ۳۴ و ۲/ ۳۳ سال، پیرترین استان‌های کشور محسوب می‌شوند. بنابراین با توجه با رشد این گروه سنی از جمعیت افزایش امکانات و خدمات رفاهی برای حال و آینده باید در الویت قرار بگیرد . همچنین گیلان و مازندران پس از البرز دومین و سومین استان های مهاجرت پذیر کشور هستند . یکی از اصلی ترین دلایل مهاجرت به خطه شمالی کشور شرایط آب و هوایی آن است . بسیاری از متقاضیان مهاجرت از شهرهای آلوده وصنعتی به شهرهای شمالی، بازنشستگان و سالمندانی هستند که تمایل دارند در شهرهای خوش آب و هوای شمالی سکونت کنند و به‌طور قطع یکی از عوامل موثر در افزایش میانگین سنی در این استان‌ها محسوب می‌شود. در این میان از بین بردن جنگل ها ی سرسبز و زمین های زراعی جهت ویلا سازی و نیز افزایش تولید زباله و پسماند باید مورد توجه مسئولین قرار بگیرد و برنامه ریزی ومدیریت صحیح در این زمینه انجام گیرد .

چاق های مهربان در گیلان

مردمان استان های دیگر همانطور که از سفره های رنگین و غذاهای لذیذ شمالی تعریف می کنند به این موضوع نیز معتقد هستند که گیلانی ها خوش خوراک هستند و برای غذا و تفریح بیشتر خرج می کنند تا سرمایه گذاری برای به راه اندازی یک کسب و کار! سال گذشته علی نقی کریمی معاون فنی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان گفت : میانگین چاقی در کشور ۶۰ درصد و این پدیده در استان گیلان ۶۸ درصد است و استان گیلان رتبه بلایی در میزان چاقی دارد. البته باید در نظر داشت که دیابت سکته‌های قلبی‌و مغزی، انواع سرطان، مشکلات عاطفی و جسمی، بیمارهای قلبی و عروقی و آلزایمر از پیامدهای چاقی هستند و بر اساس اخبار منتشر شده گیلان از جمله استان هایی است که شیوع سرطان معده در آن بالا می باشد .

مهریه رو کی داده کی گرفته !

افزایش آمار طلاق نشان می‌دهد مهریه‌های سنگین نمی‌تواند ضامن خوشبختی افراد باشد و امر ازدواج یک معامله اقتصادی نیست . بنا به گزارش مدیر عامل ستاد دیه دو استان گیلان و فارس بیشترین آمار زندانیان محکوم به پرداخت مهریه را دارند . گرچه بنا بر قانون حمایت از خانواده که در اسفند ۹۳ اجرایی شد، ناتوانی در پرداخت مهریه‌های بالای ۱۱۰ سکه، مشمول زندان رفتن مرد نمی‌شود و زندانی شدن مرد با توافق طرفین و قسط بندی مهریه حذف می‌شود اما ارقام بالا مهریه نشان میدهد که تعیین کنندگان نرخ مهریه از فقر فرهنگی برخوردار هستند و به دنبال چشم و هم چشمی در خانواده نرخ مهریه را بالا می برند. البته بعضی از دختران نیز مهریه بالا را به عنوان پشتوانه مالی یا دلیلی برای وفاداری مرد به زندگی می دانند از سوی دیگر بررسی ها نشان می دهد این دلایل قطعی نیست و در مواردی زنان از مهریه خود می گذرند. هر چند به نظر می رسد بعضی از حوزه ها که در این مقاله به آن پرداخته نشد ، دارای رتبه های خوبی نباشند مانند صنایع و تولیدی ها ،سرمایه گذاری، اشتغالزایی و محیط زیست ، اما امیدواریم موارد نام برده آسیب شناسی شده و مورد توجه مسئولین و متخصصان حوزه های مربوطه قرار گیرد .

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت راه گیلان، تاریخ انتشار: 11مهر1397 ، کدخبر: - : www.rahegilan.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین