پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۶۱۳۵۱
تاریخ انتشار : ۱۷ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۹
بر اساس سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی خصوصی‌سازی به منظور کاهش فعالیت دولت در عرصه‌های مختلف اجرا شد اما واگذاری‌های غیر اصولی و مدیریت ناتوان و ناکارآمد بعد از واگذاری شرکت‌های دولتی مشکلات زیادی بوجود آورده که نه تنها اهداف نخستین خصوصی‌سازی را برآورده نکرد حتی هزینه‌های مالی زیادی به دولت و اقتصاد ملی تحمیل کرده است. هر سال شاهد هستیم که بعضی از شرکت‌های واگذار شده به خاطر مشکلات مالی به‌صورت تعطیل یا نیمه تعطیل درآمده‌اند و با بیکاری کارگران یا پرداخت نشدن حقوق آنان اعتراضات بیشتر شده است.

شعار سال: در شهرهای صنعتی که واگذاری شرکت‌های بزرگ دولتی و ملی به بخش خصوصی در آنها بیشتر به چشم می‌خورد مشکلات ناشی از این واگذاری‌ها بیشتر است نمونه آن نیز شرایط نامناسب کارخانه‌های هپکو و آذرآب اراک بود و اکنون گروهی از کارگران واحد «احیا صنعت» شرکت واگن پارس به واگذاری این واحد تولیدی به بخش خصوصی اعتراض دارند. کارگران می‌گویند شرکتی که در مزایده برنده شده صلاحیت اداره کارخانه را ندارد.

ماجرای واگذاری

علی اکبر کریمی نماینده اراک در مجلس می‌گوید: شرکت راه آهن یکی از سالن‌های متعلق به خود که در اجاره شرکت احیا صنعت بوده را به‌صورت مزایده واگذار کرده است. این سالن کاری در ایستگاه راه آهن مرکزی اراک قرار دارد و کار آن تعمیر و نگهداری و سرویس واگن‌های قطار است. به گفته کریمی شرکت راه آهن در مزایده‌ای این سایت تعمیر واگن را که حدود 300 پرسنل دارد با اختلاف قیمتی کم (4 میلیون تومان) به بخش خصوصی واگذار کرده است. او و برخی مسئولان محلی معتقدند مسائل پشت پرده‌ای در واگذاری شرکت وجود دارد و در مزایده اعمال نفوذ شده است با این‌که هیأت مدیره فعلی اعلام آمادگی کرده‌اند پول بیشتری برای پس گرفتن مزایده بپردازند اما راه آهن با این پیشنهاد مخالفت کرده است. کریمی خبر داد که مسئولان استان در نامه‌ای به وزیر راه و شهرسازی از او درخواست کرده‌اند که راه آهن از تأیید نهایی مزایده صرف نظر کند تا نگرانی کارگران این شرکت برطرف شود.

کارغیر قانونی نکردیم

اما سعید رسولی عضو هیأت مدیره شرکت راه آهن در گفت‌و‌گو با «ایران» تأکید

می کند راه آهن در انجام مزایده هیچ گونه خلاف یا اقدام غیرقانونی را مرتکب نشده است و براساس قانون با سر رسیدن زمان قرارداد راه آهن برای بستن قرار داد جدید مزایده برقرار کرده و یک شرکت که مجوزهای لازم را کسب کرده در این مزایده برنده شده است. رسولی می‌گوید: در مزایده اختلاف قیمت اصلاً مهم نیست و قانون تعیین نکرده اگر اختلاف قیمتی کم بود مزایده باطل است و یا نباید شرکت را به خریدار جدید واگذار کرد اگر راه آهن خلاف آنچه که قانون گفته را اعمال می‌کرد مرتکب خلاف می‌شد. او در پاسخ به مسئولان و مدیران شرکت احیا صنعت که معتقدند وقتی این شرکتی مشکلی نداشته و چند سال شرکت نمونه بوده چرا باید واگذار شود می‌گوید وقتی زمان قرارداد منقضی می‌شود مزایده جدید برگزار می‌شود و نوع عملکرد شرکت مانع اجرای قانون نیست هر چند کارگران یا اعضای شرکت جزو متخصص‌ترین نیروها باشند.

احتمال لغو مزایده

اما یکی از مسئولان واگن پارس که شرکت احیا صنعت زیرمجموعه آن است به «ایران» گفت که با تلاش مسئولان استانی و درخواست کارگران احتمال لغو مزایده و تأیید نشدن آن از طرف شرکت راه آهن وجود دارد. به گفته این مقام مسئول برنده مزایده جدید راه آهن،ساکن ایران نیست و این یکی از اشکالات ما به مزایده است.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه ایران تاریخ انتشار 16مهر 97، کدمطلب: 484832، www.iran-newspaper.com


اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین