پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۷۳۵۳۰
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۱
شرکت هپکو که زمانی غول ساخت ماشین آلات راهسازی در خاورمیانه بود، با پشت سر گذاشتن مشکلات، از میدان جنگ اقتصادی و ناکارآمدی و سوءمدیریت ها عبور کرد.در پی اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ شرکت هپکو در سال ۸۵ به بخش خصوصی واگذار شد که به تعبیری به‌عنوان سیاه‌ترین خصوصی‌سازی تاریخ ایران شناخته می‌شد. این شرکت بعد از واگذاری نادرست به بخش خصوصی به دلیل سوء مدیریت و ایجاد شرکت‌های مستقل از آنکه سوددهی لازم را نداشتند، دچار بحران شد و در سال‌های اخیر این مشکلات به اوج خود رسید.

شعار سال: شرکت هپکو در سال ۱۳۵۱ در زمینی به وسعت ۹۰ هکتار در شهر اراک باهدف مونتاژ ماشین‌آلات راه‌سازی تأسیس و از سال ۱۳۵۴ با همکاری شرکت‌های اینترناش، پوکلین، ساکائی، دایناپاک، و لوکومو از کشورهای آمریکا، فرانسه، ژاپن، سوئد و فنلاند رسماً شروع به فعالیت کرد.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی، توجه به ساخت ماشین‌آلات راه‌سازی و معدنی در دستور کار قرار گرفت و با همکاری شرکت لیبهر آلمان طرح توسعه هپکو با مجموعه‌ای از مدرن‌ترین ماشین‌آلات، با ظرفیت تقریبی۳۰۰۰ دستگاه در سال ۱۳۶۳ آغاز گردید

در پی اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ شرکت هپکو در سال ۸۵ به بخش خصوصی واگذار شد که به تعبیری به‌عنوان سیاه‌ترین خصوصی‌سازی تاریخ ایران شناخته می‌شد.

این شرکت بعد از واگذاری نادرست به بخش خصوصی به دلیل سوء مدیریت و ایجاد شرکت‌های مستقل از آنکه سوددهی لازم را نداشتند، دچار بحران شد و در سال‌های اخیر این مشکلات به اوج خود رسید.

از سال ۹۳ مرکز استان مرکزی بارها و بارها شاهد تجمعات کارگران شرکت هپکو بوده که برای رساندن صدای خود به گوش مسئولان در میدان اصلی شهر و جلوی استانداری مرکزی تجمع کردند.

حتی زمانی کارگران این شرکت با اعتراض در روزهای پیاپی و نشستن بر روی ریل راه‌آهن شمال-جنوب بار دیگر اعتراض خود را نسبت به مشکلات این شرکت و عدم پرداخت حقوق و معوقات خود اعلام کردند.

در ۳ سال اخیر مشکلات هپکو به اوج خود رسیده بود تا حدی که باوجود ظرفیت بالای این شرکت برای فعالیت در سه شیفت و در هر شیفت هزار نفر، متأسفانه به‌جای افزایش تعداد کارگران، نیروی کار این شرکت از سال ۸۶ به بعد از ۲۴۰۰ کارگر به ۹۰۰ نفر رسید.

بنابراین شرکتی که ظرفیت تولیدی آن برابر ۲۰۰۰ دستگاه بود، تولید خود را به ۱۰۰ دستگاه محدود کرد.

جدا از سوء مدیریت بخش خصوصی، بی‌توجهی دولتمردان به تولیدات باکیفیت این شرکت که توانایی رقابت با محصولات مشابه در دنیا را دارد، عامل دیگری بود که این بحران‌ها را برای هپکو رقم زد.

باوجوداینکه سالانه در حدود ۱۳۰۰ دستگاه ماشین‌آلات در کشور خریداری می‌شده سهم هپکو در این میان بسیار اندک و در حدود ۸درصد بود.

همه این موارد دست‌به‌دست هم داده بود که کارگرانی که با عزم و اراده چرخ صنعت کشور را به گردش درمی‌آوردند، یا تعدیل شوند و یا به دلیل عدم دریافت حقوق طی ماه‌های متوالی عزمی برای ادامه کار نداشته باشند.

دیگر تجمع کارگران هپکو جزئی از المان‌های شهری اراک شده بود. کارگران بیشتر به نبود کار معترض بودند تجمع می‌کردند، بعضی مسئولین می‌آمدند و می‌رفتند و وعده می‌دادند.

کارگران اما مردانه در این میدان ایستادند. باسیلی صورت خود و خانواده‌هایشان را سرخ نگه داشتند تا هپکو از این بحران عبور کند.

شرکتی که زمانی غول ساخت ماشین‌آلات در خاورمیانه بود، خود یک ماشین جنگی بود که از میدان جنگ اقتصادی و ناکارآمدی و بی‌فکری بعضی مسئولین عبور کرد. همانند ماشین‌آلات باکیفیتش، همان‌قدر بااقتدار همان‌قدر سربلند.

با همت مسئولین استان و تلاش کارگران همزمان با بستن قراردادهای جدید، خط تولید هپکو دوباره به راه افتاد.

مدیر عامل شرکت هپکو:

برنامه‌ریزی برای تولید ۲۴۰۰ دستگاه ماشین‌آلات راه‌سازی

غلامرضا صادقیان مدیر عامل شرکت هپکو ضمن ابراز امیدواری از بازگشت دوباره هپکو به خط تولید گفت: تا پایان سال ۹۷ تولید ۱۳۷ دستگاه گریدر، غلتک و بیل لاستیکی را در دستور کارداریم. همچنین علی‌رغم تحریم‌ها مذاکراتی با شرکت‌های اروپایی انجام‌شده که انتقال تکنولوژی ماشین‌آلات سنگین صورت گیرد و تا اواخر امسال وارد خط تولید شود.

گفته های صادقیان، حاکی از این است که هپکو دوباره به روزهای اوج خود بر می گردد.

صادرات گریدر هپکو به آلمان تا پایان سال

وی افزود: قصد داریم بهترین محصول شرکت هپکو یعنی گریدر را تا آخر سال ۹۷ به آلمان صادر کنیم. همچنین در خصوص تأمین کرین های سازمان بنادر مذاکراتی صورت گرفته که در شرف عقد قرارداد هستیم.

صادقیان در خصوص برنامه میان‌مدت این شرکت اظهار کرد: در سال ۹۸ تولید ۶۰۰ دستگاه از محصولات شركت شامل گريدر، غلتك و بيل را در برنامه داریم. صادرات به سوریه و عراق هم در برنامه میان‌مدت در نظر گرفته‌شده و در سال آینده خط تولید لودر با تکنولوژی جدید را شروع خواهیم کرد.

مدیرعامل هپکو عنوان کرد: در برنامه بلندمدت ۴ ساله تولید ۲۴۰۰ دستگاه از انواع محصولات را برنامه‌ریزی کردیم. همچنین جهت کامل کردن سبد محصولات شرکت، در نظر داریم با همکاری کشورهای اروپایی و روسیه خطوط تولید خودروهای سنگین و نیمه سنگین را به شرکت هپکو اضافه کنیم.

صادقيان در خصوص عملكرد شركت از تيرماه سال ٩٧ در حوزه‌های حقوقي، مالي و بازرگاني و فروش اظهار كرد: رفع مشكلات پرداخت معوقه بازنشستگان، رفع توقف اموال منقول و غیرمنقول، رفع مسدودي حساب‌های ارزي و ريالي و حل‌وفصل قراردادها و تعهدات ازجمله اقدامات انجام‌شده در این حوزه است.

وی با اشاره به هفت برابر شدن سهام هپکو در بورس خاطرنشان کرد: سهام شرکت از ۵۴ تومان در تیرماه به ۴۰۴ تومان افزایش داشته که پیش‌بینی می‌شود این مقدار تا ۷۰۰ الی ۸۰۰ تومان افزایش داشته باشد.

استاندار مرکزی:

دولت فروش محصولات هپکو را تضمین می‌کند

استاندار استان مرکزی در بازدیدی که از شرکت هپکو داشتند به نکوداشت آغاز به کار دوباره هپکو، از این شرکت بازدید کرد.

سید علی آقازاده استاندار مرکزی روز سه‌شنبه در بازدید از کارخانه هپکو ضمن تبریک هفته بسیج، عنوان کرد: دو روز پیش در دیداری که با وزیر صنعت معدن و تجارت داشتم به او این خبر خوش را دادم که کارخانه هپکو با تدبیر و تفکر بسیجی و جهادی بار دیگر آغاز به کار کرده است.

وی ادامه داد: به ریل افتادن دوباره این کارخانه نتیجه تلاش جمعی و کار جهادی است و در مقطع کنونی کشور کاری بسیار بزرگ و مهم محسوب می شود ملت ایران با به راه اندازی محکم تر این کارخانه پیام محکمی به بدخواهان نظام داد.

راه اندازی دوباره هپکو حاصل تفکر بسیجی و جهادی است

آقازاده افزود: هپکو برندی برای استان مرکزی است و رکود شایسته این کارخانه نبود. راه‌اندازی دوباره این کارخانه حاصل تفکر بسیجی و جهادی است و این را می‌توان حاصل و دستمایه تفکر انقلابی نظام جمهوری اسلامی ایران نام برد.

استاندار مرکزی با اشاره به پرداخت حقوق سه ماه اخیر شرکت هپکو از درآمد فروش محصولات خود اظهار کرد: این موضوع پس از مشکلاتی که این شرکت با آن دست‌وپنجه نرم کرد جای افتخار دارد و اوج موفقیت این واحد تولیدی را نشان می‌دهد.

وزیر صمت متعهد به جلوگیری از واردات ماشین‌آلات راه‌سازی شد

وی در خصوص حمایت از تولیدات این شرکت تصریح کرد: در مذاکره با وزیر صنعت معدن و تجارت اعلام شد زمانی که شرکت هپکو محصولات خود را تولید کرد به هر میزانی که محصول تولید شد باید به همان مقدار از واردات محصولات خارجی و مشابه جلوگیری شود که این موضوع را وزیر هم متعهد شد.

دولت فروش محصولات هپکو را تضمین می‌کند

آقازاده با خطاب قرار دادن صادقیان مدیرعامل شرکت هپکو گفت: فروش محصولات این شرکت را دولت تضمین می‌کند و هیچ نگرانی از این بابت نداشته باشید.

استاندار مرکزی ادامه داد: تمامی شاخص‌های تولید صنعت در استان نسبت به سال گذشته رشد داشته و این نشان‌دهنده همسویی تمامی عوامل و دستگاه‌های اجرایی کشوراست.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری دیار آفتاب تاریخ انتشار 11آذر 97، کدخبر: 47189، www.diyareaftab.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین