پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۶۱۵۹۱
تعداد نظرات: ۷ نظر
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۴
ارزان بودن قیمت بنزین در ایران در کنار افزایش نرخ ارز باعث افزایش میزان قاچاق این فرآورده نفتی به کشورهای همسایه مخصوصا در ماه‌های اخیر شده است. موضوعی که دولت را بر آن داشته تا اقداماتی را برای جلوگیری از آن انجام دهد؛
شعارسال :  ارزان بودن قیمت بنزین در ایران در کنار افزایش نرخ ارز باعث افزایش میزان قاچاق این فرآورده نفتی به کشورهای همسایه مخصوصا در ماه‌های اخیر شده است. موضوعی که دولت را بر آن داشته تا اقداماتی را برای جلوگیری از آن انجام دهد؛ اقداماتی که از نظر کارشناسان نخستین قدم آن، احیای کارت سوخت است. میزان قاچاق سوخت از روزانه ۹ میلیون لیتر به ۱۵ میلیون لیتر در روز افزایش یافته و مصرف روزانه سوخت در کشور به حدود ۸۷ میلیون لیتر رسیده است. برهمین اساس، طرح «احیای کارت بنزین» به منظور کنترل قاچاق و مدیریت مصرف سوخت در دستور کار تیم اقتصادی دولت قرار گرفته و در همین رابطه به وزارت نفت نیز ماموریت‌هایی محول شده است.




 کارت سوخت که قبلا در همه پمپ‌بنزین‌ها برای سوخت‌گیری بنزین و گازوئیل مورد استفاده قرار می‌‌گرفت که از چندی قبل با تصمیم دولت بدون استفاده ماند، اما با ازدیاد تقاضا برای مصرف سوخت به ویژه در مناطق مرزی، دولت تصمیم گرفت به منظور جلوگیری از قاچاق سوخت و هدررفت انرژی، کارت سوخت را مجددا اجرایی کند. احتمالا ۵ میلیون کارت از ۲۱ میلیون کارت سوخت به دلیل مفقودی یا دلایل دیگر از رده خارج شده باشد که قرار است طی دو هفته صادر شود. کارت سوخت گازوئیل هم همچنان به قدرت خود باقی و کاربرد دارد. یک مقام مطلع در این باره به رسانه های ایران گفت: آمارهای برآوردی نشان می‌دهد که از ۲۱ میلیون کارت سوختی که باید فعال باشد، حدود ۵ میلیون کارت سوخت دچار مشکلاتی از جمله مفقودی هستند که در فاز نخست، وزارت نفت موظف شده در سریع‌ترین زمان ممکن (کمتر از یک ماه) نسبت به جایگزین کردن این کارت‌ها اقدام کند. وی افزود: خوشبختانه وضعیت تولید بنزین و ذخیره سازی آن در بهترین شرایط خود قرار دارد و هیچ نگرانی از بابت کمبود سوخت نیست. این مقام مطلع به مردم اطمینان داد که دولت در فاز نخست برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین در دو-سه ماه آینده نخواهد داشت و احیای کارت سوخت صرفا به منظور کنترل قاچاق پیاده‌سازی خواهد شد.

۳۵۰ هزار کارت مهاجر در مناطق مرزی وجود دارد

پیش از این، عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور با تاکید بر ضرورت قاعده‌مند شدن توزیع سوخت گفته بود: بیش از ۳۵۰ هزار کارت مهاجر در مناطق مرزی وجود دارد، یعنی افرادی در تهران هستند، ولی از کارت هایشان درسیستان و بلوچستان، هرمزگان و یا استان‌های دیگر سوخت گیری می‌شود. وی افزوده بود: قرار است مالک هر خودرو فقط از کارت سوخت خود استفاده کند؛ وزارت نفت مامور به بررسی این موضوع است. عبدالرضا رحمانی فضلی شامگاه دوشنبه پس از پایان دومین جلسه ستاد اطلاع رسانی و تبلیغات اقتصادی کشور در محل وزارت کشور و در جمع خبرنگاران افزود: متاسفانه با توجه به روند افزایشی قیمت ارز در مرزها با قاچاق سوخت مواجه بودیم. وی با اشاره به این که این امر مستلزم این است که به کارتها دقت و نظارت بیشتری بکنیم، تصریح کرد: وزارت نفت مامور شد موضوع را به دقت بررسی کند و پیشنهاد هم این بود که همه کارت ها در کل کشور توسط خود مالکین خودرو مورد استفاده واقع بشود و در جای دیگر ممنوع بشود البته کارگروهی تشکیل شد که این موضوع را بررسی کند.




سهمیه‌بندی شدن بنزین و دادن کارت سوخت حداکثر تا یک ماه آینده

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه دادن کارت سوخت بنزین به مردم در دستورکار است، گفت: با توجه به محاسبات انجام شده قرار است در موضوع سهمیه‌بندی شدن بنزین و دادن کارت سوخت حداکثر تا یک ماه آینده تصمیم گیری شود تا زمان اجرای آن مشخص شود. محمدرضا پورابراهیمی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به جلسه غیرعلنی امروز مجلس برای بررسی وضعیت اقتصادی گفت: نزدیک به یک دوم از مصرف بنزین نامتعارف است. این بدان معناست که یا بنزین بیش از حد مصرف می‌شود و یا اینکه قاچاق صورت می‌گیرد. آن هم در شرایطی که قیمت سوخت در کشور ما نسبت به کشورهای همسایه عدد بسیار پایینی است. این یعنی اتلاف انرژی صورت می‌گیرد.وی افزود: در این باره سناریو آن است که سرانه مصرف برای هر خودرو و هر فرد در نظر گرفته شود که هر مدل از آن یکسری ویژگی و نکات مثبت و منفی دارد. با توجه به این مقرر شد حداکثر ظرف یک ماه آینده دولت و مجلس درباره موضوع سوخت تصمیم‌گیری کند.وی در پاسخ به این پرسش که آیا این به معنای سهمیه بندی شدن بنزین است؟ گفت: قرار است کارت سوخت داده شود که در این کارت سوخت حدود ۶۰ لیتر بنزین برای یک ماه شارژ می‌شود. طبیعتا مصرف مازاد به معنای استفاده بنزین با قیمت آزاد است. در این باره ظرف یک ماه آینده تصمیم‌گیری می‌شود و معلوم خواهد شد این تصمیم از کِی اجرا خواهد شد.


احتمالا بین ۶۰ تا ۱۰۰ لیتر سهمیه بنزین هر کارت سوخت در ماه

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، گفت: احتمالا عددی بین ۶۰ تا ۱۰۰ لیتر به عنوان سهمیه بنزین در نظر گرفته و مازاد بر آن با نرخ بیشتر محاسبه می شود که این نرخ دوم بیش از ۱۵۰۰ تومان است.حمید گرمابی در گفت وگو با خانه ملت، با اشاره به احتمال دو نرخی شدن بنزین، گفت: دو نرخی شدن بنزین راه حل طولانی مدت خوبی نیست، اما در شرایط اضطراری و کوتاه مدت می تواند به عنوان یک راه حل از آن استفاده شود، به ویژه با افزایش قیمت دلار که تفاوت قیمت بنزین در مرزها با همسایه ها بسیار زیاد و حتی ۱۰ برابر بیشتر شده است. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه تفاوت قیمت بنزین با کشورهای همسایه جذابیت قاچاق بنزین را بیش از گذشته کرده است، افزود: کنترل قاچاق سوخت در مرزهای شمالی، جنوبی، شرقی و غربی شدید نیست و این تفاوت قیمت قاچاق بنزین را افزایش داده به گونه ای که میلیون ها لیتر در روز در مرزها بنزین قاچاق می شود.وی ادامه داد: افرادی که بیش از حد معمول بنزین مصرف می کنند باید هزینه آن را پرداخت کنند.نماینده مردم نیشابور و فیروزه در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه میزان سهمیه بندی بنزین قطعی نشده است، اظهار داشت: احتمالا عددی بین ۶۰ تا ۱۰۰ لیتر به عنوان سهمیه در نظر گرفته و مازاد بر آن با نرخ بیشتر محاسبه می شود که این نرخ دوم بیش از ۱۵۰۰ تومان است.





قیمت بنزین در ایران و مقایسه آن با سایر کشورها

بررسی قیمت بنزین در ایران و مقایسه آن با سایر کشورها حاکی از آن است که  ایران ارزان‌ترین بنزین را در میان تمام کشورهای منطقه دارد. گزارش سایت GLOBALPETROLPRICES نشان می‌دهد که قیمت بنزین در ایران  ۰.۲۹ سنت است. بعد از ایران، کویت با شش سنت اختلاف قیمت با ایران دارای ارزان‌ترین بنزین در منطقه است. از طرف دیگر، ترکیه با بنزین ۱.۱۶ دلاری در صدر جدول قیمت بنزین ایستاده است.
ارزان بودن قیمت بنزین در ایران و قاچاق آن به کشورهای همسایه همواره مطرح بوده است، اما در ماه‌های اخیر  و با التهابات و نوسانات در بازار ارز، تنور قاچاق بنزین داغ‌تر شده است و قاچاقچیان به تجارت پرسود خود با قوت ادامه می‌دهند. هرچند نمی‌توان آمار دقیقی از قاچاق این فرآورده به دست آورد اما اخیرا اعداد متناقضی در این راستا منتشر شده است. اعدادی که شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی به آن‌ها واکنش نشان داد و طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد که "افراد غیرمسئول نباید با طرح آمارهای غیرواقعی در این باره افکار عمومی را درگیر کنند. طرح اعداد و ارقامی مانند قاچاق ۲۰ میلیون لیتر بنزین در روز یکی از همان آمارهای غلطی است که عموماً از سوی افراد غیرمسئول در این حوزه مطرح شده است. اساساً قاچاق قابل اندازه گیری نیست که بتوان آماری رسمی درباره آن اعلام کرد.”



گرچه نمایندگان مجلس، نیروی انتظامی و دولتمردان تاکنون برای مبارزه با قاچاق سوخت تلاش‌هایی را انجام داده‌اند اما همچنان به راهکار درستی برای جلوگیری از آن نرسیده‌ایم و نیازمند عزم جدی و همکاری دستگاه‌ها برای مبارزه با قاچاق سوخت هستیم؛ چراکه رقم‌های اعلام‌شده در خصوص میزان قاچاق سوخت رقم‌های بزرگ و مهمی برای اقتصاد کشور محسوب می‌شود. به همه این موارد شروع تحریم‌ها و ملاحظاتی که در این شرایط ضروری است صورت گیرد نیز اضافه می‌شود. اگرچه با راه‌اندازی پالایشگاه خلیج‌فارس تا حدود زیادی در واردات بنزین خودکفا شده‌ایم بااین‌وجود مصرف زیاد بنزین باعث می‌شود تا به واردات نیازمند باشیم. در این شرایط ضروری است تا توصیه‌های کارشناسان در این زمینه جدی گرفته شود تا بر این اساس دست دلالان از قاچاق سوخت کوتاه شود.

شعارسال، با اندکی اضافات وتلخیص برگرفته از خبرگزاری شفقنا، تاریخ انتشار: 18 مهر1397،کدخبر:641230،fa.shafaqna.com
اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۸
0
0
مافیای سوخت در ایران قوی تر ازین حرفاست که با این چیزا حل بشه کاش یک حرکت اساسی بزنه دولت
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۸
0
0
آنهایی که کارت سوخت ندارند فعلا"دست نگه دارند عده ای دلال بعدا"مقابل پمپ های بنزین کارت سوخت خواهند فروخت بعد چندی بعد سلطان کارت سوخت را شناسایی و‌در مرز دستگیر می کنند این همه سرگرمی برای این است که خیلی متوجه اوضاع نشوی بعد بفرمایید دولت کم کار است و ایجاد اشتغال نمی‌کند فارغ التحصيلان دانشگاه نفت بعد از مصاحبه و تایید و اثبات تعهد شان میتوانند با مجوز افتتاح دفتر خدمات الکترونیک کارت سو‌خت کنند از ما بهتران هم با این تانکر های فروش سیار بنزین از این پس پول پارو می‌کنند (منظور تانکر های PIdo است
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۸
0
0
اقدام خوبیه فقط اگه مقداری که کارت سوخت شارژ میشه معقول باشه و دیگه نیاز به بنزین آزاد پیدا نکنیم.
م.ا75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۸
0
0
میتونه تاحد زیادی از قاچاق کم کنه اما جلوگیری کامل نه....

س ی
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۸
0
0
میتونه تاحد زیادی از قاچاق کم کنه اما جلوگیری کامل نه....

س ی
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۸
0
0
بله از کارت های سوخت باید تا الان هم استفاده میشد و کنار نمیرفت
ح.ن76
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۳
0
1
سلام. ارزانی قیمت سوخت به دلیل بی ارزش شدن شدید ریال است. آیا این راه درستی است از طرفی بنشینیم و نظاره گر بی ارزش شدن پول کشور یاشیم و از طرف دیگر با مقایسه قیمت بنزین در کشور و کشورهای حوزه خلیج فلرس تنها راه را گرانی بدانیم تا از قاچاق جلوگیری شود؟ من مصرف کننده حقوق بگیر باید تاوان عدم کنترل مرزها و توانایی مقابله با قاچاق رو بپردازم. می فرمایید سوخت در ایران 0.29 سنت است. آیا کار درستی است که قیمت دلار را دوبرابر کنیم و با تبدیل نرخ ارز ادعا کنیم حال که بنزین مثلا شده 0.0000029 سنت باید باز گزان شود تا قاچاق مقرون به صرفه نباشد. آیا راه دیگری وجود ندارد؟ اگر قیمت هر دلار بشود 2000 تومان قیمت هر لیتر بنزین میشود 2 دلار. آیا وقت آن نرسیده مسائل کشور را ریشه ای حل کنیم؟ چرا بر اساس سیاست های نادرست سیاست های دیگر را پایه گذاری می کنیم؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین