پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۶۲۲۲۷
تاریخ انتشار : ۲۱ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۱
بيش از يکصد و هشتاد سال‌ از تاريخ مطبوعات مطبوعات ايران و افزون بر يکصد و ده سال از تاريخ مطبوعات استان کرمانشاه مي‌گذرد. روزنامه‌ها بزرگترين بايگاني معرفت، تاريخ و انديشه در اتاق‌هاي گسترده رو به خورشيد دانايي هر کشور هستند. ما ايراني‌ها کمتر به حافظه گذشته خود مراجعه مي‌کنيم و شکست‌ها و تکرار تجربه‌هاي بي سر‌انجام نتيجه آن است.
شعار سال : بيش از يکصد و هشتاد سال‌ از تاريخ مطبوعات مطبوعات ايران و افزون بر يکصد و ده سال از تاريخ مطبوعات استان کرمانشاه مي‌گذرد. روزنامه‌ها بزرگترين بايگاني معرفت، تاريخ و انديشه در اتاق‌هاي گسترده رو به خورشيد دانايي هر کشور هستند. ما ايراني‌ها کمتر به حافظه گذشته خود مراجعه مي‌کنيم و شکست‌ها و تکرار تجربه‌هاي بي سر‌انجام نتيجه آن است.

شايد امروز که فضاي مجازي و اينترنت مجال را از روزنامه‌هاي چاپي گرفته و آن را از صدر به ذيل آورده باشد. اما دريغ که ما پيش از آن نيز کمترين مراجعه را به صفحات کاغذي با مرکب چاپي داشته‌ايم.
حضور در تنها چاپخانه محله که ماشين ملخي سياه رنگ مرحوم »ايواني« از دوستان پدر درگذشته‌ام را در برزدماغ هر روز با صداي نازنين تق و توق زيبايش که از کنار کوچه ما مي‌گذشت و نقاله پر سر و صدايي غلطک مرکب را بر جان حروف برجسته بر صفحه‌اي که با آچار سفت مي‌شد مي‌نشاند در ذهن کودکي‌ام نقش مي‌بست.

کارگران چاپخانه که حروف را در هر محفظه مخصوص با شماره‌هاي مورد نياز مي‌يافتند و بر گارسه حروف مي‌گذاشتند حس و حال خوبي داشت. کار بس طاقت‌فرسايي بود. بستن صفحات روزنامه کار بس دشوارتري بود. نويسندگاني که بعدها در ذهن ما نام‌هاي بزرگي شدند، جملگي روزنامه‌نويس بودند. از زنده‌ياد دهخداي عزيز تا فرخي يزدي و ميرزاده عشقي، استاد همايي، ‌دکتر شريعتي که در روزنامه خراسان مي‌نوشت تا همه رنج‌ديدگاني که براي توسعه جامعه ايراني عقيده خود را به مرکب چاپ مي‌سپردند. درنگ‌پذير‌ترين وسيله ارتباطي همان روزنامه چاپي است که فرصت مطالعه عميق را در مخاطب ايجاد مي‌کند. فرايند سخت و پر‌مخاطره تهيه مطلب، صفحه‌آرايي و چاپ هنر و علم و دانش و تخصصي بي‌بديل است.

اين مجموعه انسان‌ها تلاش مي‌کنند تا عالي‌ترين مفاهيم بشري و اخبار درست و درمان را به اطلاع مخاطب برسانند. وقتي ستون »چرند و پرند« مرحوم دهخدا در روزنامه »صور اسرافيل« را مي‌خوانيد باورتان نمي‌شود چگونه در حکومت محمدعلي شاه قاجار لبه تيغ قلم، دمل چرکين اسبتداد را در مي‌شکافد و با کلماتي نافذ، هم دانش خود را به رخ مي‌کشد و هم درد و اوضاع بهم‌ريخته اجتماع را. دهخدا در صور اسرافيل يادداشت‌هايش را با نام مستعار »دخو« مي‌نوشت. گاه از خود با عنوان »خرمگس« معرکه نام مي‌برد.‌

بسياري از نويسندگان بزرگ ابتدا از روزنامه‌نگاري به کتاب‌نويسي روي آورده‌اند. چون حضور اقدس شهرياري، قَدَر قدرت قوي شوکت قبيله قجر، امکان نوشتن کتاب را فراهم نمي‌کرد که هيچ؛ اگر با عطف کتاب يا همان که در قفسه کتاب خودنمايي مي‌کند بر سر نويسنده نگون‌بختش نمي‌زد اقبالش به فرشته‌ها مي‌برد. روزنامه‌هاي خوب، مخزن علم و معرفت تاريخ اين سرزمين‌اند. اين روزها که فضاي مجازي فرصت مطالعه و انديشيدني چنان عميق را از ما گرفته است تبليغ کنيم؛ اقوام، همسايگان و دوستانمان در فضاي مجازي روزنامه‌هاي قديمي کشور و استان کرمانشاه را در آرشيو کتابخانه‌ها بيابند و بخوانند. نشريات روز را نيز همچنين!

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از کانال خبری نقدحال
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین