پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۶۳۲۷۳
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۱
سخنگوی سازمان غذا و دارو در رابطه با مسمومیت‌های ناشی از مصرف مشروبات حاوی الکل متانول گفت: 3 تا 6سی‌سی مصرف الکل متانول موجب علایمی نظیر سردرد شدید، تهوع و استفراغ می‌شود و نیم سی‌سی به ازای هر کیلو گرم وزن بدن می‌تواند باعث کوری شود و اگر این میزان به یک سی‌سی به ازای وزن بدن برسد عملا ما با دوز مرگبار مواجه هستیم.

شعار سال: مشروبات دست‌ساز که به صورت زیرزمینی ساخته می‌شوند، موجب شده تا محصول نهایی تهدیدی برای سلامت مصرف‌کنندگان باشد. مصرف کننده مشروبات الکلی دست‌ساز ممکن است با مشکلات جدی سلامتی و حتی با مرگ مواجهه شوند. متانول ماده‌ای سمی است و نوشیدن آن موجب نابینایی و حتی مرگ می‌شود. هنگام استفاده از متانول باید از ماسک و دستکش استفاده کرد چون از طریق تنفس و پوست وآشامیدن نیز می‌تواند جذب شود؛ این در حالی است که بعضی از مشروبات تقلبی حاوی متانول هستند و همین مسئله در طول هفته‌های گذشته قربانیان زیادی را بر جای گذاشته است.

کیانوش جهانپور سخنگوی سازمان غذا و دارو در گفت‌و‌گو با «اعتمادآنلاین» در رابطه با مسمومیت‌های ناشی از الکل می‌گوید: الکل متانول به نام‌های الکل چوب، نفتای چوب، کاربینول یا متیل هیدرات نیز شناخته می‌شود یک الکل صنعتی است و مسمومیت بالایی در بدن انسان ایجاد می‌کند. متانول کاربرد دارویی ندارد و از نظر رنگ، بو و مزه شبیه اتانول به نظر می‌رسد، اما مصرف مقدار کمی از آن نیز می‌تواند موجب آسیب‌های جدی یا حتی مرگ انسان شود. الکل اتانول نیز همراه با مواد افزودنی است و به صورت غیر خوراکی در داروخانه‌ها عرضه می‌شود.

سخنگوی سازمان غذا و دارو افزود: 3 تا 6 سی سی مصرف الکل متانول باعث ایجاد علایمی نظیر سردرد شدید، تهوع و استفراغ می‌شود و نیم سی‌سی به ازای هر کیلو گرم وزن بدن می تواند باعث کوری شود و اگر این میزان به ازای یک سی سی به ازای وزن بدن برسد عملا ما با دوز مرگبار مواجه هستیم. بنابراین حتی یک بار مصرف در میزان‌های یاد شده می‌تواند منجر به مرگ و یا منتهی به آسیب‌های شدید اعضای بدن شود.

جهانپور ادامه داد: از آنجایی که علایم اولیه مصرف مشروبات حاوی متانول بسیار شبیه به علائم ناشی از مصرف همان مقدار اتانول است، توصیه می‌شود اگر نسبت به مسمومیت با متانول مشکوک هستید، در همان ساعات اولیه به فوریت‌های پزشکی مراجعه کنید.

به گفته وی آمار مسمومیت الکی در ماه اخیر حدود 420 مورد بستری بوده، که 42 نفر از آنها جان خود را از دست داده اند.

البته پیرحسین کولیوند رییس سازمان اورژانس کشور، در آماری تکمیلی، مسمومیت با مشروبات الکی دست‌ساز در کشور را از 16 شهریور تا 17 مهرماه سال جاری را 768 نفر اعلام کرد که از این تعداد 69 نفر جان باختند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری اعتمادآنلاین تاریخ انتشار 26مهر 97، کدمطلب: 238636، www.etemaadonline.ir


اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۶
1
0
یاد داستان ما کردیم و شد افتادم
خخخخخخخخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۷
1
0
ا.ف75
باید یه فکر جدی برای این قضیه مشروبات الکلی بشه
از یه طرف جان شهروندانی که از این مواد استفاده میکنن در خطره از طرف دیگه هم جهوری اسلامی نمیتونه در این زمینه مثلا مراکز فروشی چیزی بزاره
ناشناس
Germany
۱۲:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۷
1
0
چه خبرای وحشتناک و غم انگیزی ادم میشنوه....خدا خودت به جوونامون رحم کن


س ی
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۷
0
1
این مشروبات الکلی غیر استاندارد عجب داستانی شده ممنوع بودنش تو کشور داره بیتشر قربانی میگیره
ح.ن76
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۷
0
1
آمار مرگ و میر نارحت کننده ست. چقدر تلفات دادیم...
م.ا75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین