پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۶۲۰۷۵
تاریخ انتشار : ۲۰ مهر ۱۳۹۷ - ۲۳:۴۴
افزایش قیمت دو تا سه برابری "بسته‌بندی" داروها، به دلیل بالا رفتن نرخ ارز که در برخی موارد نیز منجر به کمبود بسته‌بندی‌های دارو شد، یکی از دغدغه‌های این روزهای داروسازان است؛ موضوعی که وزارت بهداشتی‌ها با پیگیری دریافت سهمیه ارز دولتی برای برخی موارد جانبی دارو، به دنبال رفع آن هستند

شعارسال: افزایش قیمت دو تا سه برابری "بسته‌بندی" داروها، به دلیل بالا رفتن نرخ ارز که در برخی موارد نیز منجر به کمبود بسته‌بندی‌های دارو شد، یکی از دغدغه‌های این روزهای داروسازان است؛ موضوعی که وزارت بهداشتی‌ها با پیگیری دریافت سهمیه ارز دولتی برای برخی موارد جانبی دارو، به دنبال رفع آن هستند.

دکتر محمدرضا دری - دبیر انجمن داروسازان تهران  دراین باره، گفت: با نوسانات نرخ ارز، چندی پیش دارو جزو دسته کالاهای گروه یک قرار گرفت و مواد اولیه آن با نظری که هیات دولت و وزیر بهداشت داشتند، با نرخ ارز ۴۲۰۰ تومانی تهیه می‌شود، اما موضوعی که در این حوزه مستتر است و مورد توجه قرار نگرفته، این است که در تهیه دارو فقط تامین مواد اولیه مهم نیست، بلکه باید نسبت به تامین بسته‌بندی، صنایع پکیج دارو و سایر مواد مورد نیاز صنایع داروسازی مانند پرکننده‌ها نیز توجه داشت.

بسته‌بندی دارو؛ چالشی که قیمت تمام‌شده را بالا می‌برد

وی با بیان اینکه متاسفانه صنایع پکیج و بسته‌بندی در لیست تخصیص ارز دولتی دیده نشده‌اند، افزود: این موضوع باعث می‌شود که صنایع داروسازی دچار چالش قیمت‌های جدید شوند. به هر حال آنها باید بسته‌بندی‌ها را با نرخ ارز آزاد تهیه کنند و در نتیجه قیمت‌های تمام شده آنها بالاتر می‌رود و ناگزیر قیمت اقلام دارویی‌شان بالاتر می‌رود. متاسفانه برخی از همکارانی که در حرفه داروسازی کارشناس نیستند، بعضا بحث‌های غیرکارشناسی مطرح می‌کنند و می‌گویند که دارو گران نشده، اما وقتی که بسته‌بندی دارو و مقوایی که باید برایش استفاده شود با ارز آزاد تامین می‌شود، ناگزیر قیمت تمام شده دارو هم بالا می‌رود. با این اوصاف نباید اعلام کرد که دارو گران نشده است.

دری با تاکید بر اینکه قیمت دارو باید به صورت منطقی افزایش یافته و به‌روز شود تا صنایع داروسازی بتوانند از چالش کنونی در این حوزه خارج شوند، گفت: اگر تولید برای صنایع داروسازی توجیه اقتصادی نداشته باشد، می‌تواند به کشور آسیب جدی زده و منجر به ایجاد مشکل در بسیاری از نیازهای دارویی کشور شود. به هر حال با وضعیت کنونی ناگزیریم برای احیای صنایع دارویی، افزایش قیمت داشته باشیم.

تاکید وزارت بهداشت بر عدم افزایش قیمت دارو

وی با بیان اینکه کمبود بسته‌بندی و پکیج داروها هم که چندی پیش مطرح شده بود بواسطه برخی سوءمدیریت‌ها اتفاق افتاده است، افزود: به‌طوریکه فکر کردند تمام خوراک کارخانه داروسازی مواد اولیه است، همین موضوع باعث شد قیمت تمام‌شده دارو برای کارخانه‌های داروسازی افزایش پیدا کند. حرف صنایع داروسازی هم این بود که نمی‌توانیم با نرخ سابق داروهایمان را بفروشم، زیرا قیمت بسته‌بندی دارو دو تا سه برابر شده است. از طرفی سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت هم در برابر افزایش قیمت دارو مقاومت کرده و در نتیجه امکان تولید برای برخی کارخانه‌ها وجود نداشت. بر همین اساس اگر کمبودهایی در حوزه دارو دیده می‌شود، ناشی از همین موضوع است.

دری تاکید کرد: این موضوع باعث شده که بسیاری از خطوط تولید فعال داروسازی که دارو و بسیاری از مواد درمانی مردم را تولید می‌کردند، دچار چالش در تولید شوند و خطوط تولیدمان بخوابد و متاسفانه فعلا دچار کمبودهایی شوند. البته در حقیقت با تمهیداتی که اندیشیده شده، ترخیص مواد اولیه از گمرک کمی راحت‌تر شده و رییس جمهور و کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی هم نگاه ویژه‌ای به حوزه دارو داشتند و وضعیت بهتر شده است. در عین حال امیدواریم به سمتی پیش رویم که به زودی مشکلات و کمبودها رفع شود.

وی درباره میزان کمبودهای دارویی نیز گفت: به‌طور کلی درصد تعداد اقلامی که دچار کمبود هستند، بالا نیست، اما اینطور هم نیست که بگوییم اگر دارویی کم بود، مهم نیست؛ حتی یک قلم کمبود دارو هم مخاطره‌آمیز است. به عنوان مثال چندی پیش داروهای مربوط به پارکینسون دچار کمبودهایی شدند و شاید تعداد کمبودها بین دو تا سه قلم بیشتر نبود، اما نمی‌توان بیماران را فراموش کرد. به هر حال در ۲۰۰۰ قلم کمبود ۳۰ تا ۴۰ قلم دارو درصد بالایی نیست، اما به هر حال باید سعی کنیم برای کمک به بیماران داروهایشان را تهیه کنیم.

پیگیری دریافت ارز ۴۲۰۰ تومانی برای بسته‌بندی دارو

این گفته‌ها در حالیست که دکتر ایرج حریرچی - معاون کل وزارت بهداشت ، درباره امکان قرار گرفتن وسایل جانبی دارو مانند بسته‌بندی در لیست کالاهایی که ارز ۴۲۰۰ تومانی می‌گیرند، گفت: در حال حاضر ارز ۴۲۰۰ تومانی فقط برای دارو و مواد اولیه داده می‌شود در عین حال ما پیگیریم که برای برخی موارد جانبی دارو هم سهمیه اختصاص دهیم و اگر بتوانیم برایشان ارز بگیریم.

 

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایسنا،تاریخ انتشار14 مهر 97، کدمطلب: 97071407489،www.isna.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین