پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۶۵۰۸۰
تاریخ انتشار : ۰۴ آبان ۱۳۹۷ - ۲۲:۲۰
رئیس مرکز آمار ایران با بیان اینکه براساس آمار ، نرخ تورم و بیکاری در گیلان از متوسط کشور پایین تر است، گفت: این استان با برخورداری از سه و دو دهم درصد از جمعیت کشور، در تولید ناخالص ملی، دو و دو دهم درصد سهم دارد.

شعار سال: امیدعلی پارسا اظهار داشت: آمارها را با استاندارد و با کیفیت تولید می کنیم که البته برخی در آمار و تفسیر آن سوالاتی دارند. وی تورم را نمونه ای از تولید آمار با کیفیت عنوان کرد و ادامه داد: به طور مثال براساس آمار، متوسط تورم مهرماه کشور ۱۳ و چهاردهم درصد اعلام شده که سطوحی از جامعه ما ممکن است آن را متناسب با شرایط زندگی شان ندانند. وی چهار علت را دلیل این عدم انطباق دانست و گفت: برای بدست آوردن میانگین آمار قیمت هایی است که جمع آوری کرده ایم و به ۷۵ هزار مغازه در کشور مراجعه می کنیم و این قیمت ها مربوط به کف بازار است. پارسا با اشاره به اینکه سه نوع افزایش قیمت داریم، بیان کرد: آنچه مردم به عنوان تورم احساس می کنند، درصد افزایش قیمت های امسال نسبت به سال قبل است که ما به این تورم نقطه به نقطه می گوییم که این تورم نقطه به نقطه برای کشور (متوسط افزایش خدمات و کالا) در این مهرماه نسبت به مهرماه سال گذشته ۳۲ و هشت دهم درصد بود. به گفته رئیس مرکز آمار ایران، افزایش قیمت در گیلان برای خوراکی ها ۴۷ درصد و برای خشکبار ۷۵ درصد و برای برخی کالاها همچون رب گوجه فرنگی بیش از صد درصد بود اما تلفیق همه اینها با کالاها و خدماتی که رشد نداشته و یا رشد اندک داشته، عدد ۳۲ و هشت دهم درصد را حاصل می کند. وی گفت: تورم متوسط افزایش کالا و خدمات مصرفی برای همه مردم ایران است اما آنچه مردم لمس می کنند ، تورم نقطه به نقطه است که همه کالاها و خدمات را شامل می شود. پارسا در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه امروزه در دنیا عصر انفجار داده ها و داده های آماری است، اظهار داشت: اگر برنامه ریزی ها براساس آماری با کیفیت نباشد، تصمیم گیری ها بر اساس آمار درست نیست و در صورتی که شما آماری تولید می کنید که در مقایسه با دنیا با کیفیت نیستند، این آمارها بدرد نمی خورد. وی محدودیت منابع بدلیل منابع اعتباری و نیروی انسانی را مهمترین دلایل عدم تولید آمار عنوان و تصریح کرد: پایه و اساس برنامه ریزی شایسته، داده ها و آمار با کیفیت است و هیچ حکومتی نباید بگوید برای تولید داده های با کیفیت پول ندارم. پارسا بیان داشت: در قالب برنامه ملی آمار که در شورای برنامه ریزی آمار در دست بررسی است؛ این نیازها را مطرح می کنیم و امیدواریم که نظام بودجه ریزی کشور بهتر از گذشته به نتیجه برسند. وی یکی از مشکلات آماری را موازی کاری در آمارگیری خواند و گفت: جاهایی موازی کاری در آمار داریم که بایستی پرونده آن بسته شود و موازی کاری به معنای این است که نهادهایی هزینه برای یک تولید انجام می دهند اما نتایج آن اختلاف بین مراکز آماری است. پارسا از تهیه پیش نویس برای رفع مسئله موازی کاری در آمار خبر داد و گفت: مجلس شورای اسلامی هم در این خصوص نظر موافقی دارد و تا پایان خرداد ماه سال آینده بحث موازی کاری ها را حل کنیم و تمام امکانات ، اختیارات و اعتبارات برای ایفای نقش مرجعیت به مرکز آمار ایران را فراهم می کنیم.

** واحد اقتصاد مقاومتی در سال های ۹۴ و ۹۵ رشد داشته است

رئیس مرکز آمار ایران با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی تنها نسخه ای برای توسعه پایدار کشور است، گفت: ارزیابی اقتصاد مقاومتی با پنج محور است که در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی، ۱۴۲ شاخص دارد و ترکیب آنها مشخص می کند که رشد پویا از انجام این کار داشته ایم. وی افزود: ارزیابی های ما به لحاظ پویایی اقتصاد از سال ۸۴ نشاندهنده افزایش و نوساناتی بوده که از سال ۸۷ نوسانات و کاهش داشتیم اما طی سال های ۹۴و ۹۵اندکی رشد پویایی اقتصاد داشته ایم.

** نرخ بیکاری و تورم گیلان از متوسط کشور پایین تر است

پارسا در ادامه به نرخ بیکاری و آمار تورم در گیلان نیز اشاره و اضافه کرد: براساس آمار نرخ تورم و بیکاری استان از کشور پایین تر است که در بهار امسال نرخ بیکاری گیلان ۱۰ و هفت دهم درصد بوده است. وی افزود: سهم گیلان از جمعیت کشور، سه و دو دهم درصد و از تولید ناخالص ملی، دو و دو دهم درصد است و البته از لحاظ شاخص سالمندی، این مولفه از متوسط کشور بالاتر و از نظر نرخ باروری پایین تر است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری و تحلیلی خزرنگار، تاریخ 3 آبان 97، کد مطلب: 17543:www.khazarnegar.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین