
شعار سال : دوشنبه هفته گذشته (7 آبان 97) ، هیاتی ایرانی متشکل از مسئولان سازمان هواپیمایی کشوری(به ریاست مرتضی دهقان معاون عملیات پرواز و امور بین الملل سازمان هواپیمایی کشوری )، شرکت فرودگاه ها و نمایندگان برخی شرکت های هواپیمایی به عراق سفر کرده و دیدارها و مذاکراتی با مسئولان سازمان هواپیمایی این کشور و مدیران فرودگاه نجف با موضوع رسیدگی به وضعیت پروازهای اربعین زوار ایرانی داشتند.
گزارشات منتشر شده نشان می دهند که در این سفر هماهنگی های لازم بین طرفین انجام شد و مقرر گردید بحث بدهی ایرلاین های ایرانی به فرودگاه نجف، با اتخاذ راهکارها و تدابیری خاص پرداخت گردد.
طبق صحبت های اسدی سامانی دبیر انجمن صنفی شرکت های هواپیمایی ، در این زمینه نشستی با بانک مرکزی (ایران) برگذار شده و مقرر گردید که از محل طلب هایی که وزارت نیروی ایران از کشور عراق بابت فروش برق به این کشور دارد، اقدام به تهاتر بدهی های ایرلاین های داخلی با فرودگاه نجف شود. این بیانات ، امروز (شنبه 12 آبان 1397)، توسط محمود حقی فام،معاون شرکت توانیر و سخنگوی صنعت برق، در نشست خبری حاشیه هجدهمین نمایشگاه بین المللی صنعت برق ایران نیز تائید شد.
حقی فام در قسمتی از سخنان خود در مورد اینکه بخشی از مطالبات حاصل از صادرات برق بابت بدهی ایرلاین ها به فرودگاه نجف پرداخت می شود، گفت: رقم دقیق بدهی ایرلاین ها را نمی دانم اما قرار است رقم قابل توجهی از منابع درآمدی حاصل از فروش برق به عراق برای توسعه نیروگاه ها و تامین تجهیزات این پروژه ها هزینه کنیم و درصدی از آن نیز برای تسویه بدهی ایرلاین ها قابل تهاتر است.
بر اساس توضیحات ارایه شده،برخی از مهمترین سوالات قابل طرح و نیازمند شفاف سازی توسط سازمان هواپیمایی کشوری، بشرح زیر است:
* تصمیم گیری در خصوص تهاتر بدهی ها و اساسا مسئولیت اقداماتی این چنین ، بر عهده سازمان مدیریت و برنامه ریزی است یا بانک مرکزی و یا هر دو؟ از سازمان هواپیمایی کشوری تقاضا می شود،در خصوص اقدامات و هماهنگی های صورت گرفته با سازمان مدیریت و برنامه ریزی و بانک مرکزی توضیح دهند.
* آیا اساسا طبق قانون ، طلب یک دستگاه دولتی با بدهی های شرکت های خصوصی از اشخاص حقیقی و حقوقی خارجی ، قابل تهاتر است؟ لطفا در این خصوص توضیحات تکمیلی لازم را ارایه فرمایند؟
(توضیح : دبیر انجمن صنفی شرکت های هواپیمایی در پاسخ به این پرسش که با توجه به اینکه مطالبات وزارت نیرو از عراقی ها بابت فروش برق، از اموال دولتی است اما بدهی های ایرلاین ها به فرودگاه نجف، بدهی های بخش خصوصی است، آیا این توافق، مشکل قانونی ندارد؟، تأکید کرد: در این زمینه قرار است مطالبات ما از محل فروش برق به عراق به صورت دینار و از سوی وزارت نیرو به فرودگاه نجف تعلق گیرد و از سوی دیگر شرکت های هواپیمایی نیز بدهی خود را به وزارت نیرو به صورت ریالی پرداخت کنند)
* اگر چنین روش تهاتری، قانونی است، چرا در سال های قبل که مشکل بدهی وجود داشت،مورد استفاده قرار نگرفته است(مشکل بدهی ایرلاین ها به فرودگاه نجف، مشکلی چند ساله بوده و طلب وزارت نیرو از طرف عراقی نیز،مسئله جدیدی نیست و قدمت چند ساله دارد)؟
*میزان طلب فرودگاه نجف از ایرلاین های کشور به تفکیک نام ایرلاین چقدر بوده و شامل چه بخش هایی می شود(تفکیک اصل و میزان بهره تعلق گرفته به بدهی / تفکیک سالیانه)؟چرا این بدهی تاکنون توسط ایرلاین های ایرانی ، پرداخت نشده است؟
* ضروری است که شرکت فرودگاه ها توضیح دهند که شیوه باز پرداخت(سرفصل وام و نوع عقد فی مابین)، مدت زمان بازپرداخت و میزان بهره در نظر گرفته شده و لازم الوصول از ایرلاین ها به چه صورتی است؟
* سایر توضیحات تکمیلی ،حسب ضرورت لطفا بیان شود؟
پاسخگویی به سوالات فوق، کمک کار خوبی در ارتقا سطح شفافیت فعالیت حوزه هوانوردی کشور خواهد بود.
اختصاصی پایگاه تحلیلی خبری شعار سال
در همین مدت در فرودگاه بغداد 18 هزار و 187 پرواز، فرودگاه نجف 14 هزار و 438 پرواز، فرودگاه اربیل 13 هزار و 889 پرواز، فرودگاه بصره 53 هزار و 9 پرواز و فرودگاه سلیمانیه 50 هزار و 89 پرواز انجام شد و کل پروازها 90 هزار و 890 پرواز بوده است.
طبق این گزارش در همان سال 2016 در کشور عراق میانگین قیمت برای فرود هر هواپیما 1300 دلار و متوسط هزینه خدمات زمینی فرودگاهی 2750 دلار بوده است(در کل حدود 4000 دلار)/
ضمنا باید توجه داشت که فرودگاه نجف ، یک فرودگاه گران فروش است .گران فروشی های مسئولان فرودگاه نجف در آستانه پروازهای اربعین حسینی هر ساله تکرار می شود. بعنوان نمونه افزایش قیمت سوخت از 98 سنت به یک دلار و 42 سنت و نرخ خدمات هندلینگ در این فرودگاه نیز تا 4 برابر افزایش می یابد