پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۶۷۶۷۳
تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۲
هدف از تحریم‌ها به ادعای مقامات آمریکایی تغییر رفتار دولت ایران است. در این مورد، داده‌ها نشان می‌دهد از نظر آمریکایی‌ها نباید چیزی برای جشن گرفتن وجود داشته باشد.تصمیم آمریکا درباره اعطای معافیت به هشت کشور برای واردات نفت از ایران و عدم قطع ید همه بانک‌های ایرانی از سامانه مالی سوئیفت دشمنان ایران را در کاخ سفید ناامید کرد. کسانی که امیدوار بودند کمپین حداکثر فشار تهاجمی‌تری علیه ایران اعمال شود.یکی از مشاوران جمهوری‌خواه کنگره آمریکا به واشنگتن اگزمینر گفته: جان بولتون از این شکست مفتضحانه عقب نشینی کرد.

شعار سالهمان طور که ترامپ با الهام از سریال «گیم آو ترونز» توییت کرده بود، تحریم‌ها از راه رسید. آمریکا ساعت ۱۱.۵۹ دقیقه شب تاریخ ۴ نوامبر همان طور که وعده داده بود تحریم‌های ایران را که به واسطه برجام لغو شده بود باز گرداند.

«باز فید» در گزارشی در این باره نوشته بود توییت ترامپ کار خودش را به درستی انجام داد. همه درباره تحریم‌های آمریکا علیه ایران حرف زدند، اما این واقعیت را هم نشان داد که تحریم‌های فعلی به آن سختی که ادعا میکنند نخواهد بود.

تصمیم آمریکا درباره اعطای معافیت به هشت کشور برای واردات نفت از ایران و عدم قطع ید همه بانک‌های ایرانی از سامانه مالی سوئیفت دشمنان ایران را در کاخ سفید ناامید کرد. کسانی که امیدوار بودند کمپین حداکثر فشار تهاجمی‌تری علیه ایران اعمال شود.

نشریه آمریکا «اسلیت» در گزارشی با اشاره به این معافیت‌ها نوشت: اعطای این حقوق به ایران احتمال انتظار ایران برای پایان دوره دولت ترامپ را تقویت کرده است. جان بولتون مشاور امنیت ملی ترامپ بار‌ها با اعطای هرگونه معافیت به ایران مخالفت کرده است.

نشریه «واشنگتن اگزمینر» در گزارشی با همین موضوع نوشت: قرار بود بیانیه اعلام تحریم‌ها علیه ایران را جام بولتون با ادبیاتی بسیار خصمانه‌تر در روز جمعه قرائت کند، اما او این طرح را پنجشنبه شب برهم زد.

یکی از مشاوران جمهوری‌خواه کنگره آمریکا به واشنگتن اگزمینر گفته: جان بولتون از این شکست مفتضحانه عقب نشینی کرد. این رسانه آمریکایی نوشت: در روز‌های پایانی پمپئو راهش را از بولتون جدا کرده و به استیو منوچین وزیر خزانه‌داری آمریکا نزدیک شده است. منوچین همواره نگران نظر اروپایی‌ها بوده و با نظر آن‌ها در باره احتمال فروپاشی کامل توافق هسته‌ای در صورت عدم اعطای معافیت هم نظر بوده است.

این مشاور جمهوری خواه گفته است که از نظر فنی، این معافیت‌ها طرح پیشنهاد استیو منوچین وزیر خزانه‌داری آمریکا بوده که اروپایی‌ها به او داده و او موافقت کرده است.

یک کارشناس امور تحریم‌ها به این رسانه گفته: اگر دست ایران به طور کامل از سوئیفت قطع نشود آن‌ها راهی برای دور زدن تحریم‌ها پیدا خواهند کرد و منتظر م‌یمانند تا دوره ریاست جمهوری ترامپ به پایان برسد.

رسانه‌های آمریکایی مدعی‌اند که مخالفان و موافقان توافق هسته‌ای هر دو معتقدند که اعطای معافیت از تحریم نفتی و دسترسی ایران به سوئیفت ایران را به طور فنی در توافق نگه خواهد داشت.

یک دیپلمات اروپایی به نشریه واشنگتن اگزمینر گفته است که این‌ها فقط به منافع اقتصادی مرتبط نیست بلکه این یک زمینه اخلاقی است که ایرانی‌ها را به مفاد برجام پایبند نگه میدارد.

با معافیت‌ها یا بدون معافیت‌ها، تهدید تحریم واقعی است و خریداران نفت ایران هم اکنون نیز پا پس کشیده‌اند و تاثیر آن بر اقتصاد ایران قابل توجه بوده. اما یک دلیل برای تردید داشتن درباره نیل آمریکا به اهدافش در تحریم‌ها وجود دارد: این تحریم‌ها ایران را پای میز مذاکره باز نخواهد گرداند و ایران دست از حمایت از گروه‌های مورد حمایتش در خاورمیانه بر نخواهد داشت.

علی واعظ استاد سیاست خارجی دانشگاه جرج تاون و رییس گروه بحران‌های بین المللی در توییتر خود با اشاره به وضعیت ایران در دهه ۱۹۸۰ نوشت: ایران در این دهه مشغول جنگ با عراق بود و وضعیت درآمد‌ها و رشد اقتصادی کشور بسیار وخیم بود، اما همچنان ایران از شبکه گروه‌های نیابتی اش در منطقه حمایت کرد و سعی داشت انقلاب را به خارج از مرز‌های ایران صادر کند.

هرگز نمی‌توان گفت تحریم‌ها به مردم عادی ایران آسیبی وارد نمی‌کند. مقامات ایران عمدتا تحریم‌ها را فرصتی برای خودکفایی ایران می‌خوانند و کمتر به این واقعیت که مردم از تحریم‌ها متضرر می‌شوند اعتراف می‌کنند. این عدم اعتراف بعضا به ضرر کشور تمام شده؛ در جایی که وکلای ایالات متحده آمریکا در دادگاه لاهه و در مقام دفاع از تحریم‌ها علیه ایران با استناد به صحبت‌های مقامات عالی رتبه کشور مدعی شدند این تحریم‌ها برخلاف دفاعیات وکلای ایران، هیچ آسیبی به مردم نرسانده است.

خبرگزاری رویترز که در یک سال اخیر به تریبون انتشار اخبار منفی درباره اقتصاد ایران تبدیل شده در گزارشی نوشت: قیمت برنج، روغن خوراکی و دیگر اقلام حیاتی از زمان اعمال مجدد تحریم‌های دور اول علیه ایران در ماه آگوست بالا رفته و ارزش ریال در برابر ارز‌های خارجی سقوط کرده است.

اما هدف از تحریم‌ها به ادعای مقامات آمریکایی تغییر رفتار دولت ایران است. در این مورد، داده‌ها نشان می‌دهد از نظر آمریکایی‌ها نباید چیزی برای جشن گرفتن وجود داشته باشد. اعمال کننده تحریم‌ها به هدف غایی‌شان نیل پیدا نخواهند کرد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری رویداد 24 تاریخ انتشار 17 آبان 97، کدمطلب: 153786، www.rouydad24.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین