پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۱۶۸۳۶۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۶
یک کارشناس مسائل آموزش‌وپرورش گفت:هر چند هنوز بودجه پیشنهادی آموزش‌وپرورش برای سال آینده به سازمان برنامه‌و بودجه ارائه نشده اما سقف‌گذاری تعیین شده باعث می‌شود این وزارتخانه در هزینه‌یابی اولیه فعالیت‌های خودبا محدودیت‌های مالی بسیار مواجه شود.

شعار سال: شهرام جمالی اظهار کرد: پس از آنکه اول آبان ماه امسال، بخشنامه بودجه سال 1398 کل کشور از سوی ریاست جمهوری به سازمان برنامه و ‌بودجه ابلاغ شد، این سازمان، بخشنامه‌ مذکور را با شش پیوست روی پایگاه اطلاع‌رسانی خود قرار داد. در پیوست شماره شش این بخشنامه سقف اعتبارات هزینه‌ای و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای بر حسب امور و فصول برای تمام دستگاه‌ها مشخص شده است.

وی افزود: این در حالی است که در بخشنامه بودجه سال قبل، برای نخستین بار و با هدف بودجه‌ریزی عملیاتی، سقف‌گذاری در تخصیص اعتبارات برای فصول در بودجه 1397 حذف شده بود‌ اما نکته قابل تامل و البته تعجب برانگیز در پیوست شماره شش بخشنامه بودجه 98، میزان سقف تعیین شده برای اعتبارات فصل آموزش و پرورش است.

محدودیت مالی آموزش‌وپرورش حتی در هزینه‌یابی اولیه فعالیت‌ها

این کارشناس مسائل آموزش‌وپرورش گفت: در پیوست مذکور، سقف اعتبارات هزینه‌ای فصل آموزش و پرورش 42 هزار و 637 میلیارد تومان و در بخش تملک دارایی‌های سرمایه ای نیز یک هزار و 565 میلیارد تومان تعیین شده است.هر چند هنوز بودجه پیشنهادی آموزش و پرورش برای سال آینده به سازمان برنامه و بودجه ارائه نشده است اما این سقف‌گذاری به معنی آن است که آموزش و پرورش در هزینه‌یابی اولیه فعالیت‌های خود برای سال آینده، با محدودیت‌های مالیِ بسیاری مواجه خواهد بود و امکان چانه زنی در تنظیم بودجه‌ای بیشتر از سقف تعیین شده را برای مجموع ردیف‌های هزینه‌ایِ خود نخواهد داشت.

جمالی ادامه داد: اگرچه سقف تعیین شده نسبت به بودجه هزینه‌ایِ پیشنهادی آموزش و پرورش در لایحه بودجه 97 که معادل 35 هزار و 984 میلیارد تومان برآورد شده بود‌‌‌، رشد حدود 18 درصدی را نشان می‌دهد، اما تردیدی نیست که رقم تعیین شده، با توجه به شرایط اقتصادی کشور و افزایش بی‌سابقه تورم و هزینه‌های جاری، بسیار کمتر از هزینه‌های واقعی و تمام شده آموزش و پرورش در سال آینده خواهد بود و از سوی دیگر با توجه به اینکه بر اساس پیوست شماره دو بخشنامه بودجه 1398، افزایش ضریب ریالی حقوق کارکنان دولت نیز معادل 20 درصد پیش‌بینی شده است، وزارت آموزش و پرورش ناچار خواهد بود برای رعایت سقف‌گذاریِ تحمیل شده، اعتبار مورد نیاز خود را برای بسیاری از ردیف‌های هزینه‌ای در حدود همان بودجه امسال - و شاید هم کمتر! - برآورد کند.

این کارشناس مسائل آموزش‌وپرورش گفت:‌ بنابراین با توجه به سقف‌گذاری در ردیف‌های هزینه‌ای و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای و با توجه به اینکه در لایحه بودجه 97، اعتبارات کل آموزش و پرورش معادل 43 هزار میلیارد تومان بوده است، به فرض آنکه پیش‌بینی آموزش و پرورش از سایر منابع در اختیار خود، یعنی درآمدهای اختصاصی، تملک دارایی‌های مالی و اعتبارات استانی در سال 98 معادل شرایطی مشابه سال جاری باشد، بودجه پیشنهادی آموزش و پرورش برای سال آینده رقمی حدود 50 هزار میلیارد تومان خواهد بود و این یعنی تقریباً معادل همان بودجه 49 هزار و 500 میلیارد تومانیِ مصوب در مجلس و قانون بودجه 97 که چنانچه به روال هر سال، بخشی از کسری بودجه 10 هزار میلیارد تومانی امسال هم به آن اضافه شود، باید گفت سقف اعتبارات تعیین شده برای سال آینده آموزش و پرورش از کفِ هزینه‌هایش نیز کمتر خواهد بود!

اعتبار مورد نیاز رتبه‌بندی چه می‌شود؟

جمالی خاطرنشان کرد: با توجه به محدودیت‌های اشاره شده، مشخص نیست که معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش چگونه با قطعیت از تامین بارمالی لایحه رتبه‌بندی معلمان در لایحه بودجه 98 سخن گفته است. لایحه‌ای که هر چند هنوز از بار مالی اجرای آن برآورد دقیقی ارائه نشده است ولی بر اساس اظهارات و گمانه زنی‌های نمایندگان مجلس و مسئولان آموزش و پرورش برای اجرا در سال آینده بین 8 تا 15 هزار میلیارد تومان بودجه نیاز دارد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار 18 آبان 97، کد مطلب: 1871677، www.tasnimnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۱
0
0
م.آ75
در هرجای دنیا آموزش حرف اول می باشد چطور در کشور ما کمترین بودجه ها مربوط به علم ودانش است
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین