در این برنامه که با حضور منصور مجاوری مدیرکل برنامه و بودجه وزارت آموزش و پرورش، علی اللهیار ترکمن رئیس اداره آموزش و پرورش عمومی و فنی و حرفهای سازمان برنامه و بودجه و میرحمایت میرزاده سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس برگزار شد، در خصوص بودجه آموزش و پرورش بحث و بررسی به عمل آمد.
مجاوری در خصوص تعریف سرانه مدارس در آموزش و پرورش گفت: میزان اعتبار در طول یک سال که به ازای یک دانشآموز در مدارس دولتی به آنها تعلق میگیرد، سرانه گفته میشود.
وی ادامه داد: آموزش و پرورش پیش از فصل بودجه، پیش بینی میزان دانشآموز در سال آینده را کرده و مبلغ سرانه را به سازمان برنامه و بودجه ارائه میدهد.
اللهیار با بیان اینکه بودجه سال 96 آموزش و پرورش، 32 هزار میلیارد تومان است، تصریح کرد: سرانه هر دانشآموز 17 هزار تومان در بودجه پیشبینی شده است که این مقدار از حقوق و مزایا و نیز سایر، مجزا است.
میرزاده با بیان اینکه پرداخت این مقدار سرانه کفاف پول آب و برق را هم نخواهد کرد، تصریح کرد: با بودجه فعلی آموزش و پرورش هیچ کمکی به کیفیت در آموزش نخواهد شد.
وی ادامه داد: تعیین سرانه به ازای هر دانشآموز به نفع مناطق مرفه و پرجمعیت و به ضرر مناطق محروم است.
مجاوری در خصوص سرانه مدارس و کارکرد هزینهای آن اظهار داشت: تمام هزینههای اداری، قبضهای آب، برق، گاز و تلفن، هزینههای نظافت، انرژی، تعمیرات دستگاهها، مواد اولیه از این سرانه است که به طورکلی با این 17 هزار تومان محقق نمیشود.
مدیرکل برنامه و بودجه آموزش و پرورش ادامه داد: البته تجهیزات آزمایشگاهها از بودجه سرانه نیست و اگر صددرصد این سرانهها نیز به مدارس تعلق گیرد، نیاز واقعی نیست بلکه نیازی است که به خاطر محدودیت ها تأمین شده است.
اللهیار در واکنش به این سخنان، گفت: امسال یکهزار میلیارد ریال سرانه مدارس تخصیص داده شده است و در خصوص کمبود بودجه در آموزش و پرورش براساس 400 شاخص عمل میکنیم که ضریب محرومیت و تعداد دانشآموزان را نیز دربرمیگیرد.
میرزاده در این خصوص اظهار داشت: شکل بودجهریزی در آموزش و پرورش اشکال دارد. طبق سند تحول بنیادین، اصالت در بودجهریزی باید در مدارس باشد، در صورتی که اینطور نیست.
سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس ادامه داد: اکثر مدارس از 2 دانشآموز تا چند صد دانشآموز با این سرانه 17 هزار تومان باید اداره شوند که این روش صحیح نیست و پرسش اینجاست که آیا با سرانه 17 هزار تومانی، مدارس میتوانند پول آب و برق را پرداخت کنند؟ که البته با مشکلات پرداختی روبهرو میشوند و در بخشداریها و فرمانداریها این مشکلات رفع میشود.
میرزاده در پاسخ به این پرسش که «چرا مجلس برای بودجه آموزش و پرورش اقدامی انجام نمیدهد؟»، تصریح کرد: مجلس، لایحه از طرف دولت را دریافت و بررسی میکند، ما میتوانیم مبالغ را جابجا کنیم، اما نمیشود سرجمع را تغییر داد و دولت باید یک بار در تاریخ کشور، بودجه آموزش و پرورش را براساس عملکرد ارائه دهد.
میرزاده تصریح کرد: هماکنون 98 درصد بودجه آموزش و پرورش صرف حقوق میشود و در سال 96 باید 10 درصد به افزایش حقوق اضافه شود. همچنین قوانین جدیدی صادر میشود که بار جدید برای آموزش و پرورش ایجاد میکند و کسری بودجه به سال آینده موکول میشود. پیشنهاد ما این است حقوق قراردادیها، حقالتدریسها و سربازمعلمان در آموزش و پرورش به بند «و» منتقل شود.
اللهیار در واکنش به این اظهارات گفت: بودجهریزی از طریق قانون تعریف شده است و ما ملزم به اجرای آن هستیم. در بند «و» آمده است؛ حقوق شاغلان رسمی و پیمانی و ما از طریق این بند فقط میتوانیم برای این دسته از استخدامیها حقوق واریز کنیم.
مجاوری با بیان اینکه تفکر بودجهای برای آموزش و پرورش کاملاً اشتباه است، تصریح کرد: آموزش و پرورش با هر دستگاه دیگری متفاوت است و ما نمیتوانیم مدارس را منتظر سرانه قطرهای نگه داریم. هماکنون معلمان حقالتدریس ما از مهرماه حقوقی دریافت نکردهاند و پرسش اینجاست که این معلم در آموزش و پرورش چگونه میتواند به کیفیت آموزش فکر کند؟
وی ادامه داد: بودجه سایر آموزش و پرورش در 2 سال گذشته 1780 میلیارد تومان بوده است و امسال این به 390 میلیارد کاهش یافته است که ما باید با این مبلغ، حقالزحمه معلمان حق التدریسی، سرباز معلم، قراردادیها را نیز پرداخت کنیم و این موضوع برخلاف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است که عنوان شده باید هزینههای غیرپرسنلی افزایش یابد.
اللهیار در واکنش به این مطالب گفت: طبق قانون، بودجهریزی عملیاتی میشود و ما در آموزش و پرورش، ردیفهای بودجهای بسیار داریم و اینکه میگویند بودجه سایر کاهش یافته است، اینطور نیست، بلکه به 4100 میلیارد افزایش یافته است که شامل فعالیتهای پرورشی، پیشدبستانی، کانونها و سرویسهای مدارس میشود و در 20 ردیف مجزا قرار گرفته است.
مدیرکل برنامه و بودجه آموزش و پرورش در واکنش به این صحبتها گفت: بودجه سال 96 در حدود 32 هزار میلیارد تومان است که ما باید 110 درصد آن را صرف حقوق و مزایا کنیم که با توجه به افزایش 10 درصدی حقوقها در سال 96، 30 هزار میلیارد فقط پول حقوق کارمندان رسمی و پیمانی میشود و حقوق قراردادیها، حقالتدریسها و سربازمعلمها نزدیک به 1500 میلیارد تومان است.
وی در خصوص دلایل کسری بودجه در آموزش و پرورش گفت: بودجه براساس عملکرد محاسبه نمیشود و ما با این روند هر سال کسری بودجه داریم.
اللهیار در این خصوص گفت: در سال 84 بودجه آموزش و پرورش 4600 میلیارد بوده است که این در سال 96 به 32 هزار میلیارد تومان رسیده است.
میرزاده با بیان اینکه آموزش و پرورش باید صرفنظر از هر نگاه اقتصادی در آن هزینه شود، اظهار داشت: آموزش و پرورش مصرفکننده نیست و باید برای آن بودجه متفاوت ایجاد شود.
اللهیار با بیان اینکه باید ساختار آموزش و پرورش تغییر کند، اظهار داشت: براساس نگاه کنونی، اگر همه بودجه کشور را به آموزش و پرورش بدهیم، باز هم کسری بودجه خواهد داشت. رفتار برخی مدارس همچون مدارس خارج از کشور، رفتار توزیع ادارات، ساختار سازمانی و امثال آن باعث کسری بودجه میشود به طوری که به عنوان مثال؛ خرید 100 هزارتومانی در این وزارتخانه 120 هزار تومان اعمال میشود، چرا که هزینههای مصرفی و تلفشده وجود دارد.
سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس اظهار داشت: در تاریخ آموزش و پرورش زمانی نبوده است که بودجه تخصیص داده شود و کسری نداشته باشد و این کسری به سال آینده ارجاع نشود، در صورتی که 98 درصد آن بودجهاش صرف حقوق میشود، چرا اصلاح نمیشود؟ و چرا به عملکرد بودجه نمیدهند؟ پرسش اینجاست؛ کدام دستگاه وجود دارد که پاداش پایان خدمت بازنشستگان آن سالها طول میکشد؟ و تمام دستگاهها همان ماه اول این پاداش را پرداخت میکنند.
وی در خصوص این پرسش که راهکار مجلس در این خصوص چیست، اظهار داشت: مجلس، لایحه پیشنهادی دولت را بررسی میکند و ما نمیتوانیم سرجمعها را تغییر دهیم و این دولت است که باید اولویتها را مشخص کند و اگر نیاز به استخدام در آموزش و پرورش است، چرا حقالتدریسیها و قراردادیها استخدام نمیشوند تا حقوقشان از طریق بند «و» پرداخت شود.
اللهیار در واکنش به این سخنان اظهار داشت: سقف منابع را مجلس مشخص میکند و دولت چرا این منابع را تأیید میکند؟
سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس در پاسخ گفت: در تاریخ مجلس، زمانی نبوده است که دولت لایحهای برای آموزش و پرورش آورده باشد و مجلس تصویب نکرده باشد. معوقات و مسائل دیگر در کمیسیون مجلس مصوب میشود، اما مجلس نمیتواند سرجمعها را تغییر دهد.
مدیرکل برنامه و بودجه آموزش و پرورش در این خصوص گفت: ما پیشنهاد بودجه 45 هزار میلیارد را به سازمان برنامه و بودجه داده بودیم و این به 32 هزار میلیارد کاهش یافته است.
اللهیاری در واکنش به این اظهارات گفت: سقف منابع در کشور مشخص است و ما با توجه به واقعیتهای منابعی، بودجهریزی میکنیم و اولویتبندی در دستگاهها مشخص است. در سال آینده 6 هزار میلیارد تومان به بودجه ادارات کل آموزش و پرورش اضافه شده است و ما تصور میکنیم آقای مجاوری، رؤیایی و فضایی در خصوص بودجه فکر میکنند.
وی ادامه داد: باید چهار مؤلفه تأمین، تخصیص، تنوعبخشی و مدیریت بودجه که در سند تحول بنیادین قید شده است، لحاظ شود و زیرنظامهای آموزش و پرورش تغییر یابد.
سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس اظهار داشت: در تمام کشورهای پیشرفته دنیا 20 درصد بودجه به آموزش و پرورش تعلق میگیرد.
اللهیار در واکنش به این سخنان، گفت: در ترکیه 35 درصد آموزش و پرورش خصوصی است، آیا مجلس اجازه این خصوصیسازی را میدهد؟
میرزاده گفت: میانگین در دنیا 20 درصد بودجه است و آموزش و پرورش باید از بودجه عمومی سهمش را بگیرد.
اللهیار اظهار داشت: تمام کشورهای دنیا تنوع مالی دارند و در ایران اینگونه نیست.
میرزاده در پاسخ گفت: اگر پولی وجود ندارد، باید برای تمام دستگاهها وجود نداشته باشد و چرا دستگاههای دیگر هیچگاه پاداش پایان خدمتشان به تأخیر نمیافتد؟
وی ادامه داد: لایحه برنامه ششم توسعه، آزمونی برای مجلس بود که در این لایحه، دولت تنها یک بند در خصوص آموزش و پرورش وارد کرده بود که مجلس 21 حکم برای اجرای سند تحول در قانون ششم آورده است که با توجه به بودجه سال 96 که باید یک پنجم این برنامه اجرایی شود، قطعاً اجرا نمیشود.
سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس افزود: نزدیک به 4 هزار میلیارد از امسال و 3600 میلیارد از سال گذشته کسری بودجه آموزش و پرورش به سال 96 ارجاع شده است و باید نگاه به آموزش و پرورش تغییر کند، چرا که این دستگاهی مصرفی نیست و هزینهها در آن اجتنابناپذیر و با سایر دستگاهها متفاوت است.
میرزاده ادامه داد: بخش «سایر فصول» در آموزش و پرورش بیشتر به حقوق تعلق میگیرد که باید حقوقهای این سایر به بند «و» برود.
اللهیار در واکنش به این سخنان گفت: در آموزش و پرورش عنوان میکنند که حقوق کسری دارد. حقوق با توجه به قانون و احکام پرداخت میشود و پرسش اینجاست که چرا با توجه به رشد 24 درصدی بند «و»، کسری دارد؟ و این نشاندهنده آن است که باید اصلاح ساختاری انجام شود و به سمت سند تحول حرکت کرد و نیز شاخصهای بهرهوری منابع در این وزارتخانه اصلاح شود.
وی ادامه داد: در آموزش و پرورش موضوعی که 100 تومان هزینه دارد، 130 تومان هزینه میشود، زیرا منافذ هدررفت منابع در این وزارتخانه وجود دارد.
مجاوری در این خصوص گفت: بند «و» غیر از حقوق نیست و زمانی که احکام صادر میشود، با توجه به قانون، فوقالعاده مزایا نیز باید پرداخت شود. بند «و» را بانک مرکزی پرداخت میکند. ما پیشنهاد دادهایم که 80 درصد پول آب و برق در مدارس رایگان شود و 20 درصد مابقی برای اصلاح الگوی مصرف پرداخت شود.
وی ادامه داد: باید حقوق و مزایای حقالتدریسیها، سربازمعلمها و نیز نیروهای قراردادی که ماهیت حقوقی دارند به بند «و» برود و حقوق و مزایا از سایر جدا شود.
مجاوری اضافه کرد: 6 ماه است که حقوق حقالتدریسها پرداخت نشده است که 4 هزار میلیارد پرداخت شده است که این مبلغ کم است و برای معوقات آموزش و پرورش نیاز به 10 هزار میلیارد بودجه است و هماکنون 8 هزار میلیارد کسری بودجه وجود دارد.
اللهیار در واکنش به این سخنان گفت: تاکنون یک هزار میلیارد ریال برای سرانه به مدارس تخصیص داده شده است، بررسی کنید این مبلغ کجا هزینه شده است؟
با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار: 30 بهمن 1395، کد مطلب: 13951130000248، www.farsnews.com